Årets mest spennende nyheter

Juryen i Årets Båt i Europa har nominert 25 nyheter som nå skal testes i Frankrike og Italia. Her er listen.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Jeanneau 54 er en båt som setter en ny standard.

De 25 nyhetene blir fordelt på fem kategorier. Fire av disse kategoriene har vært fast de siste årene. Den femte blir i år flerskrogsbåter. I fjor var det langturseilere.

De 25 nominerte båtene skal nå testes i løpet av høsten. Ut fra testene plukkes det fem vinnere som får markedets gjeveste pris under båtmessen i Dusseldorf i januar.

Nye verft

Seilbåtindustrien har tøffe dager. Volummarkedet er mettet, noe som gir utfordringer for de største verftene, men nisjemarkedet er bra. Flere små verft har funnet et marked med sine spesielle konstruksjoner. Listen over nye båter var lang, også i år, selv om den inneholdt mange ukjente produsenter.

Vest og syd

Juryen vil teste båtene på samme steder som i fjor. Første runde finner sted i La Rochelle i september, mens andre runde vil finne sted i oktober i Santa Margherita, rett etter båtutstillingen i Genoa. Plasseringen av disse testene er gjort med hensyn til verftene. For verftene i Skandinavia blir det kostbart å delta om de ikke samtidig satser på markedet i Middelhavet eller Frankrike.

Familieturseilere

De store verftene er for tiden forsiktige med å utvikle nye modeller, bortsett fra Dufour som lanserer på løpende bånd. Dufour har også tatt en god posisjon i markedet. Heldigvis er de ikke alene. Jeanneau lanserer en svært spennende 54-foter som setter en ny standard. Hanse presser prisen igjen og ferdiggjør i disse dager en splitter ny 31-foter som er 100 000 kroner billigere enn Hanse 325 som den erstatter. Polen er blitt store på båtproduksjon, men egenutviklede modeller har vært for sære for resten av Europa. Maxus 26 er derrimot kommet igjennom nåløyet. RM 1070 er en båt av den nye generasjonen. RM er et verft i vinden med venteliste.

Raske turseilere

Båter med fokus på fartsegenskaper er alltid spennende. I år er det med to 50-fotere fra Italia, og tre mer aktuelle båter på 30+ fot. Solaris 50 er en båt i øvre prisklasse, sjøens Masarati. Ikke langt unna er Ice 52, en båt med skroglinjer ikke langt unna en TP 52.

Italia Yacht har vunnet Årets Båt pris tidligere, men da i kategorien for luksuriøse seilbåter. Nå har de utviklet en 34-foter som har gjort det svært bra under ORCi. Italia 9.98 har også alt blitt en salgssuksess.

J/Boats lager alltid gode båter. J/112e er en ny 36-foter som erstatter J/109. Nyheten er rask, men har samtidig en komfortabel innredning.

Django 980 er en 33-foter som har mye til felles med Pogo. Verftet har bakgrunn fra Mini Transat. Django 980 blir lett og rask, men har innredning for familieturseiling.

Luksuriøse seilbåter

Adventure 55 er en båt som kan beskrives som en blanding av Ovni, Pogo og Najad. Skroget er av aluminium. Den har en dyp opptrekkbar T-kjøl, mens innredningen er gjort av Orust Yachtservice, som i dag også bygget Najad.

Grand Soleil satser på tur, og lanserte i vinter sin første modell i den nye serien. Vi var meget imponert over hva vi så. Maxi 1200 er en båt vi alt har publisert test av. Delphia-verftet som kjøpte varemerket har tatt godt vare på arven, og gjort en svært god jobb, tross for at alt ikke var perfekt.

Oyster 475 er den minste modellen fra den engelske produsenten, og en båt som er svært aktuell for Norge.

Sunbeam 40.1 er også en spennende båt. Østerrikske Sunbeam går i kjølvannet til Hallberg-Rassy. Nyheten på 40 fot har fått cockpiten akter.

Spesielle båter

I kategorien spesielle båter finner vi ikke volumselgerne, men båter som bringer noe nytt på markedet. Quant 23 er en slik båt. Det er den første en-skrogsbåten som foiler. I motsetning til Moth, så skal Quant 23 være enkel å håndtere.

Bente 24 er en båt utviklet av en gjeng tyske designstudenter. Båten er tilpasset den unge generasjonen som nå er i markedet for en turseiler.

Corsair Puls 600 er en enkel trimaran bygget for å ha det gøy på sjøen.

Fareast 28R og Farr 280 er begge laget for å kunne tilby en rask regattabåt som er billig å holde. Farr 280 har høy kvalitet, og en høy inngangspris, mens Fareast 28R er utviklet med tanke på billig produksjon.

Flerskrogsbåter

Katamaraner selger godt. Italienske Comar har kastet seg på bølgen og utviklet en spennende 37-foter. CometCat 37 har spreke linjer, signert Marc Lombard.

Dazcat 1495 er en 50 fots katamaran som veier bare 5,5 tonn. Båten har lavt fribord, og stikkjøler. En katamaran for fart og komfort bygget i England.

Slyder 47 er litt kortere, men mye høyere. Det gir mer volum, men også vekt. Slyder er fra et Sveitisk verft. Båten er bygget i karbon, men veier 8,4 tonn. Også Slyder har stikkjøler for bedre kryssegenskaper.

Bali 4.3 er en typisk turkatamaran. Bali er en serie katamaraner fra Catana. Båten har flybridge og en helt åpen løsning mellom salong og cockpit.

Dragonfly gar vunnet pris to ganger tidligere. Nå er de nominert med Dragonfly 25.

NOMINERTE BÅTER

Family Cruiser

Dufour 460

Hanse 315

Jeanneau 54

Maxus 26

RM 1070

Performance Cruisers

Django 980

Ice 52

Italia 9.98

J/112e

Solaris 50

Luxury Cruiser

Adventure 55

Grand Soleil 46 LC

Maxi 1200

Oyster 475

Sunbeam 40.1

Special Yachts

Bente 24

Corsair Pulse 600

Fareast 28R

Farr 280

Quant 23

Multihull

Bali 4.3

Cometcat 37

Dazcat 1495

Dragonfly 25

Slyder 47

Her er båtene som vant i Dusseldorf i år.