IDEER: Mini Transat-klassen har vært arena for utvikling av mange løsninger på dagens båter. Her er fremtidens løsninger.
IDEER: Mini Transat-klassen har vært arena for utvikling av mange løsninger på dagens båter. Her er fremtidens løsninger.

Denne er revolusjonerende på mange måter

Arkema 3 Mini 6.50 prototype er full av nye ideer, og kan påvirke fremtidens båter.

Publisert Sist oppdatert
PLAST: Båten er støpt med plast som kan smeltes og brukes på nytt.
PLAST: Båten er støpt med plast som kan smeltes og brukes på nytt.

Fra i år er det tillatt med foiler i Mini Transat. Arkema 3 Mini 6.50 prototype er første båt på vannet bygget for de nye reglene. Båten har foiler som minner om siste generasjon IMOCA60, men det er en viktig forskjell. Utgangsvinklen til foilene kan vinkles noe som gjør at seiler kan justere om foilene skal gi løft, eller hindre avdrift. Dette er noe som ikke er mulig på IMOC60-båtene. 

Den nye minien har også vinger på rorbladet. 

Butt baug

Butt baug har vist seg å være langt raskere. Fordelen er høyere stabilitet. Når båten planer, ligger skroget på vannet, og krever ingen skarp baug for å kutte bølgene. Innskjerpete regler har hindret slike bauger i Class 40 og IMOCA 60-klassen.

JUSTERBAR: Vinklene på foilene kan justeres. Det er noe helt nytt. Sjekk også vingene på rorbladet.
JUSTERBAR: Vinklene på foilene kan justeres. Det er noe helt nytt. Sjekk også vingene på rorbladet.
KOMPLISERT: Båten er full av ideer. Utfordringen er å få dette til å fungere i praksis.
KOMPLISERT: Båten er full av ideer. Utfordringen er å få dette til å fungere i praksis.