Godt vær og hyggelig isvarsel

RX II cruiser avsted med Nordpolen til babord

RX II cruiser avsted med Nordpolen til babord

Trond Aasvoll, Finn Andreassen og Hans Fredrik Haukland i RX II fortsetter sin solskinnseilas med Norpolen til babord på vei mot Nordøstpassasjen. Og i dag fikk de et opløftende og spennende isvarsel.

Publisert Sist oppdatert

Dagens rapport fra RX II-mannskapet er full av optimisme der de nå cruiser avsted i strålende vær  i Karahavet i et av verdens mest avsidesliggende farvann.

Den svenske båten EXPLORER OF SWEDEN med Ola Skinnarmo som skipper og som også har tenkt seg gjennom Nordøstpassasjen, er nå kommet til Murmansk. Planen deres er å legge ut derifra på onsdag denne uken. Det betyr at RX II har fått et aldri så lite forsprang på den betydelig større, sevnske båten.

Du kan se hvor RX II er akkurat nå.

Om ca. en uke nærmer RX II seg Nordøstpassasjen for alvor, og Knut Espen Solberg i Det Norske Veritas serverte dem denne meldingen i dag – som ikke bare inneholder varsler, men også mye spennende historikk:

STOR BEVEGELSE I ISEN. Nå er vi inne i en av årets to overgangsfaser når det gjelder isforholdene i Nordvest- og Nordøstpassasjen; det er stor bevegelse i ismassene (på grunn av vind og strøm) og stor bevegelse i iskonsentrasjonen (på grunn av smelting).

Når flerårsisen (gammel is hvor saltet er presset ut) smelter, blir det dannet ferskvann. Dette fersvannet kombinert med ferskvannet som renner ut fra de russiske elvene, danner ferskvannskikt i overflaten og påvirker de oseanografiske forholdene i en grad som ennå ikke er godt beskrevet i vitenskapen.

«DØD VANN». Det var i de områdene dere nå er, at Nansen opplevede «død vann». (sjekk internett). Han merket at FRAM nesten stoppet på grunn av energien fra skipets propell kun forårsaket turbulens mellom de lagene med fersk/salt vann). FRAM gjorde vanligvis 6-7 knop, men når de var i «død vann» opplevde de at hun kun gjorde 1,5 knop. Nansen var den første som vitenskaplig beskrevev fenomenet.

TO FLASKEHALSER. Som dere sikker vet har Nordøstpassasjen to flaskehalser: Arcticehsky (dere er der om ca. en uke) og de Ny siberiske øyer.

KRYP LANGS LAND. Per dags dato ser det ut som det lønner seg å holde helt langs land når dere kommer til Arctichesky. Her har isen den siste uken drevet litt frem og tilbake (N/S), så forholdene er relativt stabile.

I løpet av den neste uken er det meldt lite vind og ikke noe vind fra Syd. Dette kombinert med lite strøm, og eventuelt litt strøm fra nord, fører til at forholdene trolig kommer til å være relativt stasjonære - det driver ny is inn fra nord samtidig som is smelter. Statistisk sett skal det være en overvekt med smelting ettersom det fortsatt er tidlig på sesongen.

SØNNAVIND GJØR UNDERVERKER. Per i dag er det i utgangspunktet for mye is til at en liten seilbåt klarer å forsere den, men hvis dere sniker dere langs land, kan dere trolig finne mer åpne råksystemer, og 24 timer med sterk vind fra S vil gjøre underverker.

Ved de Ny sibirske øyer har isen begynt å slippe land, og pakkisen har sakte satt seg i bevegelse nordover. Med litt flaks vil dette åpne en landråk når dere kommer dit. Dette er fortsatt så lenge til at forholdene er vanskelig å spå, men isen smelter fortsatt raskere enn normalen, det er tidlig på sesongen og forholdene er allerede fordelaktige.

SOM Å STÅ I POLKØ. Å seile i nord dreier seg om å posisjonere seg riktig. Å komme tidlig, for så å ligge og vente på at forholdene tillater et fremstøt, er en sikker og velprøvd teknikk. Det minner litt om å handle på polet i gamle dager, før polet ble selvbetjent: Man dro seg opp tidlig om morgenen, kjempet seg mot elementene, og stilte seg våt og kald bakerst i en lang kø. Deretter la man sin sin lit til skjebnen og kunne ikke gjøre annet enn å vente. Man ventet på bedre tider, på lavere priser og at damen i kassen tilslutt skulle si «værsågod neste» mens hun vinket deg frem til den høye disken som skilte din verden fra uante mengder øl, sprit og vin.

KLOKKA ER PÅ DERES SIDE. Hvis dere er så heldige at dere ikke trenger å vente (ikke noe kø på polet), er det selvfølgelig bare å stå på. Hvis ikke må dere vente. Det er fortsatt svært tidlig på sesongen, så dere har fortsatt klokka på deres side.