Informasjon fra Askøy Seilforening

Kurskvelder for Ynglinggruppen gjennom vinteren

Som ledd i å gjøre ventetiden gjennom vinteren kortere og Yngling-seilerne enda mer opplyste, har vi arrangert fire teorikvelder i februar og mars.

Claus Gladyszak • Først ut var Petter Hermansen og undertegnede som introduserte Bill Gladstones Racing Pyramide, et rammeverk som er brukt systematisk i Yngling en «Hoy Hoy!» Racingpyramiden er inndelt i fire lag med «forberedelser» nederst, «båthåndtering» som laget over, deretter «båtfart» og til slutt på toppen av pyramiden: «Taktikk». Deltakerne fikk gjennom bilder og fortellinger innsikt i hvordan vi på «Hoy Hoy!» brukte massevis av timer før forrige sesong på å ta en sliten Yngling fra tidlig 70-tall frem til en båt som fint kan konkurrere i norgestoppen i klassen.

Kappseilingsreglene, taktikk og strategi

Noen uker senere var det internasjonal dommer Karl Petter Haugens tur til å gi både dybde- og breddekunnskap om kappseilingsreglene. Kvelden ble brukt på «toppen av pyramiden», ved at Karl Petter gjennom de viktigste reglene og illustrere disse med faktiske situasjoner og hvordan man kan bruke reglene taktisk til fordel på regattabanen. Selv om publikum bestod av både ferskinger og erfarne sjøulker traff innholdet godt og bredt.

Tredje teorikveld hadde tema «taktikk og strategi» og her var det ringrev og norgesmester Leif Kristian Garvik som delte fra sin rikholdige erfaring med bl.a. Express- og Yngling. Ved hjelp av whiteboard, magnetbåter og tusj fikk han vist hva som er viktig å tenke på, øve på og ikke minst praktisere før starten går, og deretter på kryss og lens gjennom regattaen. Det var nok flere av de fremmøtte som fikk seg noen aha-opplevelser knyttet til egen seiling denne kvelden.

Rigg og seiltrim

Sist ut på teorikveld fire var en annen erfaren og durkdreven Yngling-seiler i båten «Fetter Fart», Kjell Eirik Irgens Henanger. Han tok for seg «rigg og seiltrim», med andre ord var det lagene «båthåndtering» og «båtfart» i midten av pyramiden som var i fokus. Yngling er en ganske følsom båt der små marginer kan utgjøre ganske stor forskjell på farten. En til to centimeter inn eller ut på fokkeskjøtet kan utgjøre forskjellen på om du matcher nabobåtens eller ikke. Kjell Eirik viste også hvordan ulike krefter påvirker seilformen på en fokk som var spent opp i kurslokalet. Kvelden ble streamet på YouTube for alle interesserte som ikke hadde anledning til å være fysisk til stede.

De fire kurskveldene var godt besøkt med rundt 20-25 lærelystne Yngling-seilere. Nå når dette skrives er våren godt i gang og de fleste av oss har fått båten på vannet. Vi prøver med andre ord å sette teori om til praksis. Sesongen vil vise hvor mye som sitter igjen når resultatene kommer tikkende inn i løpet av sesongen. Men inspirerende var det!

Hjeltefjordtrimmen

Oppstart av de ukentlige kappseilingene på Hjeltefjorden vest av Bergen skjedde tirsdag 2. mai.

Det blir organisert regattaer seks tirsdager før sommerferien og seks tirsdagskvelder etter og rregattakveldene arrangeres i samarbeid med Askøy Seilforenings naboforening, RAN.

Hjeltefjordtrimmen er en uhøytidelig regatta som skal være et lavterskeltilbud. Løpet går på faste merker, og det finnes ulike løyper, alt etter vindretning. Mer info finnes på www.hjeltefjordtrimmen.no.

Det er ingen påmeldingsavgift eller forhåndspåmelding. Påmelding skjer ved å møte til start. Foreningene oppfordrer alle til å ta med seg nye seilere om bord. Siden Hjeltefjordtrimmen er en trimseilas der nye seilere skal få muligheten til å prøve å seile regatta, oppfordrer arrangørene alle til hensynsfull seilas. Lykke til!

Satsing på J/70

Onsdag 1. februar inviterte Hjellestad Seilforening til infomøte om J70-segling. Torstein Hellebust frå Askøy Seilforening informerte om Seilsportligaen, Askøy Seilforening sitt J70-prosjekt, og det vart drøfta vegar vidare framover for å løfta fram denne typen eintypesegling i Vestland seilkrets.

.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.

.