ÅRETS BÅT - FLERSKROG: Astréa 42

MODERNE: Utviklingen har gått mot mer plass og komfort uten at seilegenskapene har lidd.
MODERNE: Utviklingen har gått mot mer plass og komfort uten at seilegenskapene har lidd.
DELT: Styreplassen er et trinn opp. Ratt og trimmemulighetene er delt, som gir en bedre arbeidssituasjon.
DELT: Styreplassen er et trinn opp. Ratt og trimmemulighetene er delt, som gir en bedre arbeidssituasjon.
SALONG: Det er lagt opp til bespisning ute. Salongen inne er for å slappe av. Hjørner er skarpe.
SALONG: Det er lagt opp til bespisning ute. Salongen inne er for å slappe av. Hjørner er skarpe.
BAD: Badet på styrbord side tar hele forsipet. Dusjen imponerer.
BAD: Badet på styrbord side tar hele forsipet. Dusjen imponerer.
NAVIGASJON: Kartbordet er bare en pult i enden av salongen.
NAVIGASJON: Kartbordet er bare en pult i enden av salongen.
LUGAR: Testbåten har én stor eierlugar. Alle båtens tre køyer er brede.
LUGAR: Testbåten har én stor eierlugar. Alle båtens tre køyer er brede.
UTE: Det er en sittegruppe forut for godt vær. Alle luker ligger nedsenket.
UTE: Det er en sittegruppe forut for godt vær. Alle luker ligger nedsenket.
PLATTFORM: Det er lett å bevege seg rundt på dekk. Nedsenkbar platform er ekstra.
PLATTFORM: Det er lett å bevege seg rundt på dekk. Nedsenkbar platform er ekstra.
SEIL: Gennaker øker bruksområdet for seil.
SEIL: Gennaker øker bruksområdet for seil.
GENNAKER: Testbåten var utstyrt med et lite baugspryd.
GENNAKER: Testbåten var utstyrt med et lite baugspryd.
KROK: Karver har en løsning for fathead storseil.
KROK: Karver har en løsning for fathead storseil.

Sommerhus som seiler

Astréa 42 fra Fountaine Pajot har mer av alt, og er en drømmebåt for ferieseiling.

Publisert Sist oppdatert

I katamaranmarkedet er det to store produsenter, Lagoon og Fountaine Pajot. Disse to franske verftene bygget over 400 båter hver det siste året. Lagoon er størst, men Fountaine Pajot har solid vekst og er på offensiven. Verftet lanserer nye modeller i en imponerende fart, med tre nye modeller i 2018. 42-foteren ble lansert i april, og i løpet av kort tid ble det solgt 150 av denne modellen. Det gjør den til en bestselger.

Men Astréa 42 er ingen billig båt. Prisen starter på 351 000 euro uten moms, så du nærmer deg fem millioner kroner når den er turklar, og momsen betalt. Den ligger ca 10 prosent over Lagoon 42 i pris, mens Outremer 4x koster nesten det dobbelte. Sammenlignet med en enskrogsbåt, så får vi båter på over 50 fot fra Frankrike med samme pengesum.

Vi seilte verftets visningsbåt, som hadde det meste av utstyr, også karbonmast, ut fra Port Ginesta i Spania i lett vind. Bare karbonmasten koster 700 000 kroner.

MODERNE: Utviklingen har gått mot mer plass og komfort uten at seilegenskapene har lidd.
MODERNE: Utviklingen har gått mot mer plass og komfort uten at seilegenskapene har lidd.

ASTRÉA 42

astrea422_55753

Lengde12,58 mBredde7,20 mDybde1,25 mVekt11,5 tonnSeilareal65 kvmMotor2 x 30 hkDiesel470 lVann2 x 350 lPris351 000 EURO

Pluss

  • God volumutnyttelse
  • Bra cockpit
  • Seiler OK

Minus

  • Skarpe hjørner
  • Små motorer

Den vanskelige balansen

Kjøpere av slike store turkatamaraner ønsker helst alt av komfort fra et hjem. Samtidig har vekten mye å si for seilegenskapene.

Vektens plassering betyr også mye, og ved å holde tyngdepunktet så lavt som mulig, går båten bedre i sjøen. Skrogene skal helst være så lange og smale som mulig, med minimal vekt i endeskipene. I tillegg spiller pris selvfølgelig en avgjørende rolle. Det er umulig å lage en katamaran billig og komfortabel, og med gode sjøegenskaper.

Både Lagoon og Fountaine Pajot har hatt suksess med å prioritere komfort og lav pris, men samtidig har de da mistet fartsegenskapene til en flerskrogsbåt. Markedet vil ha flytende leiligheter. Fountaine Pajot har klart å bygge en 42-fots katamaran litt lettere enn Lagoon, samtidig som de har utstyrt den med litt mer duk. Verftet har også klart å holde tyngdepunktet relativt lavt, og dermed har de skapt en båt som har god balanse mellom ulike egenskaper.

PLATTFORM: Det er lett å bevege seg rundt på dekk. Nedsenkbar platform er ekstra.
PLATTFORM: Det er lett å bevege seg rundt på dekk. Nedsenkbar platform er ekstra.

Fri bevegelse

En katamaran er komplisert. Båten har mange flere funksjoner enn en vanlig turseiler. Den fungerer også i mange ulike plan. Astréa 42 er en katamaran hvor det meste er ergonomisk korrekt. Det er enkelt å bevege seg rundt i båten, og de ulike funksjonene passer godt sammen. Åpningen mellom salong og cockpiten er stor. Det er lett å komme seg bak på hekken for en svømmetur, eller tre trinn opp til båtens styreplass. Denne plassen er unik fordi det er fri passasje foran rattene. Det gjør det mulig å trimme seilene uten å komme i veien for rormannen.

Fra styreplassen er det nye trinn opp på øverste dekk hvor det er en solseng. Også på fordekket er det en komfortabel sittegruppe. Det er et bredt og godt sidedekk. Mellom skrogene forut er det en trampoline.

Under dekk er Astréa 42 nesten som en enskrogs 60-foter. Uteområdet er som en enda større båt.

Testbåten har også en stor senkbar plattform bak, mellom skrogene. Denne kan brukes til bading, eller for å løfte opp jolla, og er et tillegg som koster mer enn 150 000 kroner ekstra.

SALONG: Det er lagt opp til bespisning ute. Salongen inne er for å slappe av. Hjørner er skarpe.
SALONG: Det er lagt opp til bespisning ute. Salongen inne er for å slappe av. Hjørner er skarpe.

Mer volum

40 fot er blitt en nedre grense for turkatamaraner. Vi testet Lucia 40, Astréa 42s lillesøster, i 2016, og opplever at to ekstra fot utgjør en enorm forskjell. Det er særlig lugaren i baugen som er mye større, men det er også bedre armslag og stueplass i båten. I 42-foteren er det plass til en U-bysse, og den ekstra plassen merkes også godt i båtens tre bad.

Lagoon har ledet på Fountaine Pajot når det gjelder opplevd kvalitet, men med Astréa 42 har verftet tatt et skritt opp, og forskjellene er mer snakk om smak og behag.

Uteplassen er viktigere enn salongen i praktisk bruk. Det er i den overbygde cockpiten at spiseplassen er plassert. Den innebygde salongen er mindre enn forventet, og utformingen er rettet mot avslapning med et lavt salongbord.

Byssa har en funksjonell U-forming. Fordi katamaraner ikke krenger, er ovnen uten oppheng. Den er plassert høyt og separert fra gassblussene. Det er godt med kjøleplass. I testbåten var det to store kjøleskuffer, fryser, og også et kjøleskap ute. Kartbordet er i enden av salongbenken.

Testbåten hadde eierlugar med tilhørende bad i styrbord skrog, og det var to gjestelugarer med to bad i babord skrog. Det er særlig lugaren foran som har blitt større, med en bredere køye takket være mer volum i skrogene over vannlinjen.

Testbåten hadde en smart løsning med badene. Det var to relativt store bad med en felles dusj midt mellom. Men båten kan også leveres med et fast skott i midten mellom badene, men da med mindre rommelig dusjmulighet.

Eierlugaren har et kontor mellom lugar og bad. Badet er enormt og har en fantastisk dusj. WC er bak en egen dør. Her er det ingen vask, så eieren må gjennom en dør før hendene blir rene. Det er det nok noen som vil mislike.

Jeg liker heller ikke innredningens skarpe hjørner. Båten krenger minimalt, men det blir urolige bevegelser i sjø, og det er lett å miste balansen. Da kan det gjøre vondt. Men skarpe hjørner gir en enklere produksjon, med lavere pris som resultat.

LUGAR: Testbåten har én stor eierlugar. Alle båtens tre køyer er brede.
LUGAR: Testbåten har én stor eierlugar. Alle båtens tre køyer er brede.

Ett eller to skrog

Jeg opplever seilere som har konvertert til flerskrogsbåter, som bileiere som har byttet til elektrisk, mens de som fremdeles kjører fossilt er enskrogsseilere. Det er fordeler og ulemper med begge løsninger, men at fanatisme kan ødelegge for en god diskusjon.

Flerskrogsbåter er en annen verden når det gjelder komfort, og Astréa 42 er en attraktiv båt, både i pris og størrelse i dette segmentet.

Under seil, så gir båter med ett skrog en opplevelse av elementene jeg savner på katamaraner. Klassisk kryss ut Oslofjorden kan du glemme, men over lange strekk, så er ikke fartsforskjellene så store. Resultatene fra ARC viser at katamaraner på 45 fot kom over målstreken samtidig med Hallberg-Rassy og X-Yachts på samme størrelse. Lagoon 42 «Ice Cat» imponerte. Båten kom inn som nr. 45 i mål etter 16 dager på havet. Den 42-fots lange katamaranen var bla. før en Outremer 51 i mål, og før alle Lagoon 450. «Ice Cat» holdt en snittfart på 7,5 knop.

Foutain Pajot Saona 47 «Queen» seilte også raskt. Saona 47 er storesøsteren til Astréa 42. Katamaranen var den første norske båten i ARC, og var i mål som nummer 69, etter 18 døgn på havet. Barnefamilien fra Molde var inne 12. desember, og brukte 7 knop i snitt. Båten var ett døgn raskere en «Fryd», Ovni 445, som var andre norske båt fremme på St Lucia.

– Vi er kjempefornøyd med vår Fountaine Pajot Saona 47. En helt annen verden en enskrog, forteller Eivind Farstad fra Karibia, eieren av «Queen».

UTE: Det er en sittegruppe forut for godt vær. Alle luker ligger nedsenket.
UTE: Det er en sittegruppe forut for godt vær. Alle luker ligger nedsenket.

Under seil

Astréa 42 ser tøff ut på vannet. Baugen er svakt negativ, som gir mer oppdrift i endeskipene, og også springet er negativt. Det gir lavere fribord der det ikke trengs, og det reduserer vekten. Overbygget er heller ikke så høyt, noe som gjør at seilets balansepunkt kommer lavere.

Astréa 42 har et overlappende forseil i motsetning til Lagoon med selvslående fokk. Jeg foretrekker Astréa 42s rigg, selv om det er litt mer jobb.

Vi testet mange spennende båter under Årets Båt. Det er som regel en nedtur å komme fra en sprek enskrogsbåt til en katamaran – som fra en sportsbil over i en buss. Det er akselerasjon og respons som gir den genuine seilgleden, og dette er fraværende i en tung turkatamaran. Jo større båten er, jo dårligere er responsen. Turkatamaraner er som motorseilere. De er romslige båter med bedre komfort enn de fleste motorbåter, men som kan flytte seg uten bruk av drivstoff når forholdene tillater det.

Men komfort og seilglede er to ulike saker. Astréa 42 flytter seg bra under seil, og for de fleste turseilere er det autopiloten som har styringen, og da betyr seilgleden mindre. Astréa 42 gjør jobben.

Vi hadde lite vind på testen, bare 3–5 meter per sekund. Med denne vinden holdt vi en hastighet på mellom 3 og 5 knop på skarp slør. Høyden var ikke all verden, og på rommere kurser var det ikke noe trykk.

Testforholdene viste ikke frem båtens sterke sider.

SEIL: Gennaker øker bruksområdet for seil.
SEIL: Gennaker øker bruksområdet for seil.

Avansert bygget

Astréa 42 må veies opp mot Lagoon 42, to bestselgere som har mye til felles, men også ulikheter. Jeg opplever Astréa 42 som mer sporty, både under seil, og i stil, men den er også litt dyrere. Astréa 42 er smalere og lettere, og har mer seil, men mindre motorer. Jeg foretreker den delte styreposisjonen på Astréa, og liker stilen under dekk. Begge båter er bygget med vakuum og finishen er sammenlignbar.

Fem millioner kroner er mye, men båten er stor som en 60-foter med ett skrog. Slike båter kan utstyres ekstremt, helt på nivå med ett hus. Vi snakker om diverse hvitevarer og strømforsyning som må til. Personlig ville jeg foretrukket Astréa 42, som jeg vurderer som et godt kompremiss mellom pris, komfort og seilegenskaper.

ANDRE NOMINERTE BÅTER - FLERSKROG

AVENTURE 34: En prisgunstig og kompakt katamaran på bare 34 fot, bygget i Algerie. Vi fikk ikke seilt båten fordi båteier ikke ville ut i frisk bris.
ASTUS 20.5: Kompakt og prisgunstig trimaran med overnattingsmuligheter. Verftet velger enkle prisgunstige løsninger, men uten at det svekker fartsopplevelsene vesentlig.

 

astrea422_55753
astrea422_55753