Ut mot havet

Atlanterhavet står for tur

Atlanterhavet står for tur

Nå skal vi ut på det store blå havet. 15 dager med vind, bølger, hval, vindstille og landfravær. Forberedelsene er nå unnagjort og vi føler oss klare. Vi har brukt de siste 5 dagene på land for å forberede båten og oss for havet. Lange kvelder om bord i båten og landekskursjoner har vært våre siste aktiviteter før kryssen.

Publisert Sist oppdatert

Planlagt rute. Vi er inne i et av de mest stabile værsystemene i verden. Ruten vi har lagt opp til starter vi med en kurs som går nesten rett syd. Vi kommer til å krysse ekvator før 30 breddegrad for å få best mulig vind når vi drar mer vestover, mot Ferando de Noronha (Reisetips for ankringsbukt og tips mottas med takk på mail; onboard@prosjektrx2.no). Vi kommer til å starte i god vind før vi går inn i stillebeltet rundt ekvator. Her kan det hende vi må bruke litt diesel for å komme oss radig gjennom. Deretter blir det forhåpentligvis stabil vind i ryggen igjen når vi vender vestover. Det er ca 1600nm og vi regnermed å bruke rundt 15-20 dager, så vi håper å nå Brasil før julaften!

Ansvarsfordeling. Under forberedelsene har jeg tatt ansvaret over dekk for etterseeing og fiksing av rigg og klargjøring av seil og tauverk. I tillegg til å vite at alt utstyr er på plass eller blir kjøpt inn. Under dekk har Eivind hatt ansvaret, en sjekk av motoren for å konstatere at alt står bra til med tilhørende olje og filterskift. I tillegg har han gjort en liten endring på det elektriske anlegget ombord, så vi kan starte motoren med startbatteriet og lade forbruksbatteriene. Elise og Ingeborg har hatt ansvar for oppbunkring av båt. Vann, diesel og mat. Kjenner jeg de rett blir det mye gourmetmat over Atlanteren...

Oppdateringer. RX-II kommer selvfølgelig med oppdateringer hver dag over dammen. Dere skal få vite om alle store og små ting som skjer på båten under overfarten. Alt fra fisk til spinnakerbruk blir dokumentert. I tillegg kan dere følge med på trackingen for å se framgangen vår, fart og kurs hver dag (se i artikkelarkivet til RX-II for beskrivelse av hvordan den funker). Loggboken vår blir digitalisert og internettisert så den er åpen for alle.

Nå er båten klargjort. Vi har med 350 liter diesel. 400 liter vann. Mat for minst 50 dager. Båten er opplastet til flytegrensen. Hvis den blir oversteget har Eivind laget to ekstra elektriske nødlensepumper som bør holde båten flytende. Grabbagen står nå hendig plassert ved siden av leideren rett ved siden av vannlageret. Nødflåten vår har fått seg en ny kniv. Stormfokka ligger tilgjengelig. Alt er oversett og kontrollert. Kartet ligger klart på kartbordet. Vaktlisten er satt opp. Trossene bare venter på å bli løftet av og båten higer etter å seile ut mot det store blå havet.