Brenta 30
Mye seilglede og litt showoff
Å seile B30 er som å låne en sportsbil. Det gir mer enn gleden av å flytte seg fra A til B. Dagsturseileren gir gode opplevelser.B 30 fra B-Yachts er et designikon, en miniutgave av Wally-båtene fra Middelhavet, og bygger på samme teknologi. Nå er båten kommet til Norge, og Seilas har vært og prøveseilt i Oslofjorden i sommer. Det var en herlig opplevelse. B30 er et smykke av en båt, men er mer enn bare utseende.
B30 fra B-Yachts er et designikon, en miniutgave av Wally-båtene fra Middelhavet, og bygger på samme teknologi. Nå er båten kommet til Norge, og Seilas har vært og prøveseilt i Oslofjorden i sommer. Det var en herlig opplevelse. B30 er et smykke av en båt, men er mer enn bare utseende. Den har alt av det som skal til for å gi gode seilopplevelser. Den 30 fots lange båten er en typisk dagseiler, men man kan greit overnatte. Båten passer perfekt til hytteiere som skal ha et smykke foran eiendommen, som ønsker friske opplevelser om dagen, og gjerne putre til naboen om kvelden, ta noen drinker og sove ut om bord.
– Vi tror at kjøperne vil være pengesterke folk med sans for fart og design. Når man ser hva som blir solgt av biler, tror vi at båten har et marked også i Norge. Både i Stockholm og København finnes det en B38, forteller Espen Øksby, som selger båtene i Norge.

Oppsiktsvekkende båt
Bak B-Yachts står designeren Luca Brenta som har tegnet mange av Wallys berømte båter. Brenta var med å utvikle de rene linjene, og startet trenden med å skjule tau og annet dekksutstyr under dekk. Nytt fra Wally var også begrepet trykk-knappseiling, hvor seilhåndteringen var avansert styrt med hydraulikk og elektronikk, og hvor en båt på rundt 100 fot kunne seiles av én mann.
B38 var B-Yachts første modell. Denne har tatt trykk-knapp begrepet fra Wally på en mindre båt. Det er dyrt, praktisk og sexy. B30, som nå har kommet til Oslofjorden har ikke denne unike muligheten, men får også en hyggeligere prislapp. B-Yachts lager også 42, 52 og 60-foter.
Korrekt penisforlenger
Å være om bord i B30 gir den samme gleden som å sitte i ett flott designmøbel, ha på fancy klær, eller sitte i en stilig sportsbil. Det er en følelse som er verdt en del kroner, og som mange vil betale dyrt for. B30 gir et sporty image og viser en selvstendig og original måte å vise sin velstand på. Denne båten er som skreddersydd for dem som kan kjøpe nesten hva de vil, og som tør å tenke annerledes enn naboen.
Seilglede
Men B30 er mer enn et statussymbol. Det er båt som virkelig gir gode opplevelser utover statusen. Båten har en fantastisk høyde på kryss, og seiler noen grader høyere enn det meste på fjorden. Den skyter fart i vindpustene og seiler rundt det meste av turseilere på dobbel størrelse. Båten er en fryd å styre. Balansert på roret, akkurat slik det bør være. Du kjenner når du styrer riktig. Min sønn på 12 år er ingen erfaren rormann, men fant fort båtens følelse og styrte raskt som en erfaren regattaseiler. Det lette skroget, den store seilføringen og de fine profilene på kjøl og ror gir en tydelig beskjed om du seiler for høyt, eller for lavt på kryss.
Vi hadde mellom seks og åtte sekundmeters vind. På kryss var det høyden som imponerte mer enn farten. Vi seilet opp mot seks knop. Den store cockpiten gjør at du føler at du seiler en større båt enn det man egentlig gjør.
Med gennaker oppe økte farten. Båten seiler lett fra egen hekkbølge, slik at båtens begrensede vannlinje ikke stopper maksimalhastigheten. Vi lå jevnt på åtte knop, men var også oppe i over ni i kastene. Skarp vinkel krever aktiv bruk av gennakerskjøtet og en dyktig rormann under vinden vi seilte båten i. Vi opplevde å miste rorgrepet, men fikk det tilbake etter å ha sluppet ut kicken, for å få ut trykket av storseilet.

Solskinnsbåt
Båten er mer enn en lekker og heftig seiler. Dessverre fikk vi ikke testet solskinnsegenskapene, men vi ser at det er plass til alle finalistene i Miss Norway- konkurransen i cockpiten. Til cockpiten hører det puter som øker sittekomforten, og bak rormannen er det plass til flere solhungrige personer. Her kan man sitte og dyppe leggene i vannet fra den åpne hekken.
Båten er perfekt for et glass sitronbrus i cockpiten, eller for å strekke ut kroppen i aktre del av cockpiten for å slikke solen.
Under dekk er det god plass til pute, bager og seil. Båten er konstruert med en heftig rammekonstruksjon som tar plass. Den dype T-kjølen er festet opp i en kjølkasse i rammen med fire bolter. Det er soveplass til to, men ikke særlig mer. Et toalettrom kunne nok jentene satt pris på.
Uten rekke er denne båten ikke egnet for å krysse hav, men dropper man gennakeren kan man klare seg godt i cockpiten.

Metallic grå
Selv om B30 mangler trykk-knapper er det ingen billig båt. Den er avansert bygget, og den norske båten har 3DL seil fra North og kullfibermast. Videre har den teakdekk og et sprøyte-lakkert skrog i en grå-grønn farge med metallic finish.
– Båten vår koster ca 1,3 millioner kroner forteller Øksby, men man kan få den billigere med aluminiumsmast.
Den 8,9 meter lange båten veier bare to tonn, hvor ett av tonnene er i kjølen. Den er 2,3 meter bred og kjølen stikker 1,9 meter. Storseilet er på 35 kvm, og fokka på 18. Gennakeren er på hele 75 kvm. Båten har en 13 hesters Volvo diesel.