Slik bygges moderne seilbåter

I brosjyrer dreier det seg om puter, farger og tekstiler, men det er hvordan båten er bygget som avgjør pris og kvalitet. Vi vil her forsøke å forklare forskjellene på ulike båter, og si noe om fordeler og ulemper.

Publisert Sist oppdatert

Plastskrogene kan se ganske like ut, men flere verft har tatt i bruk avansert produksjonsteknologi for å produsere mer effektivt, ta miljøhensyn, eller for å høyne kvaliteten. SEILmagasinet har samlet informasjon fra de største båtprodusentene og gransket hvordan skrogene blir bygget.

Et seilbåtskrog utsettes for store krefter. De største kreftene kommer i området rundt kjølen og riggen. Jo tyngre kjøl, og jo mer seil, jo mer krefter vil båten bli påført. Moderne båter har gjerne mer stabilitet i kraft av skrogets bredde. Det tillater en lettere kjøl, som igjen krever mindre styrke i skroget, noe som gjør båten lettere og billigere. Dessverre har flere produsenter sluttet med å oppgi kjølvekt, data som i stor grad forteller om båtens kvalitet.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 6 utgaver

BESTILL HER

Powered by Labrador CMS