Slik bygges moderne seilbåter
I brosjyrer dreier det seg om puter, farger og tekstiler, men det er hvordan båten er bygget som avgjør pris og kvalitet. Vi vil her forsøke å forklare forskjellene på ulike båter, og si noe om fordeler og ulemper.
Plastskrogene kan se ganske like ut, men flere verft har tatt i bruk avansert produksjonsteknologi for å produsere mer effektivt, ta miljøhensyn, eller for å høyne kvaliteten. SEILmagasinet har samlet informasjon fra de største båtprodusentene og gransket hvordan skrogene blir bygget.
Et seilbåtskrog utsettes for store krefter. De største kreftene kommer i området rundt kjølen og riggen. Jo tyngre kjøl, og jo mer seil, jo mer krefter vil båten bli påført. Moderne båter har gjerne mer stabilitet i kraft av skrogets bredde. Det tillater en lettere kjøl, som igjen krever mindre styrke i skroget, noe som gjør båten lettere og billigere. Dessverre har flere produsenter sluttet med å oppgi kjølvekt, data som i stor grad forteller om båtens kvalitet.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER