Båten min

Moderne klassiker

Det lå en bevisst satsing på noe nytt da Pelle Petterson lanserte Fenix. De ble en vellykket satsing.

Publisert Sist oppdatert

En fornyet Maxi

Det lå en bevisst satsing på noe nytt fra konstruktøren Pelle Petterson da han i 1980 tegnet Fenix. Filosofien bak Maxi-båtene, fra den første Maxi 77 i 1972, var å bygge funksjonelle og rommelige båter for folk flest. Suksessen var gitt fra første båt som ble bygd i nesten 4000 eksemplarer – en av verdens mest solgte seilbåter! Flere modeller kom på løpende bånd utover 1970-tallet og ble godt mottatt av både publikum og presse. Med så store serier kom erfaringene raskt og byggekvaliteten ble stadig bedre. Men direkte vakre var det nok få som mente de var. Det funksjonelle hadde klart forrang.

«Med Fenix förnyades Maxi», skriver Curt Gelin i «500 segelbåtar i test», «Pelle Petterson satsade på en slankare och modernare båt». Og ikke bare mer moderne i linjene, masthead-riggen på de tidligere Maxiene ble erstattet av den mer letthåndterlige brøkdelsriggen. Nyvinningen selvslående fokk, som Petterson hadde med seg fra sine regattaerfaringer, gjorde også sitt til å forenkle seilingen. «Lettare att segla, smäckrare och elegantare förpackad», het det i reklamen.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 6 utgaver

BESTILL HER

Powered by Labrador CMS