OPTIMISTER: Bransjen ser positive signaler i markedet etter Båter i Sjøen.

Båtforhandlere ser positivt på fremtiden

God sommer og økt etterspørsel av nyere bruktbåter gjør det også enklere å selge ny båt, mener bransjen. 

Publisert Sist oppdatert
ETTERSPURT: Hallberg-Rassy 340 er godt mottatt i markedet, som de andre nye HR-modellene.

Dagens nybåtkunder ønsker båter med moderne løsninger, og det er de aller nyeste modellene som er mest etterspurt. Magnus Rassy har ikke hatt like god ordrereserve siden finanskrisen, og det meste av bestillinger er på Hallberg-Rassy 340, 44 og 57, de tre siste modellene med bred rumpe og to ror. 

Ferie på sitt beste

– Slik jeg ser det, er det en positiv utvikling i markedet. Den fine sommeren har uten tvil påvirket interessen og salget positivt. Som følge av lavt nybåtsalg de siste årene, er det nå stor overvekt av gamle båter i markedet. Det bør også medføre større nybåtsalg fremover, sier Ola-Andre Worre som selger Dufour i Norge

Seiling er en aktivitet en famille kan gjøre sammen i mange år, og det er også en helt unik måte å koble helt av fra hverdagens stress og mas. Det er det stadig flere som får med seg. Kombinasjonen av naturopplevelser, samarbeid og god komfort er fristende. Oppleve nye havner og besøke venner og kjente på hytter langs vannet uten å være til bryderi, sier Oda Lotte Heitmann Sundli som selger Jeanneau i Norge.

Reduserte kostnader

Nautic, som selger Elan i Norge, har også utleiebåter. Det hjelper for å øke rekruteringen, og kan også redusere kostnadene for familier som invisterer i ny båt. 

–Vår utleieflåte og seilkurs hjulpet med tanke på seilinteressen da dette er en fin måte å få testet ut seiling på, samt at det er mulig å kjøpe båt med leieavtale slik at du har mulighet å få dekket kostnader ved å ha båt, forteller Wollertsen.

Selgers marked

– På bruktbåter fra 2012 og nyere er det selgers marked. Siden 2014 ser vi en meget fin utvikling. Om vi går tilbake til slutten av 90 tallet var vi i samme posisjon som vi er i dag, få bruktbåter og en stigende interesse for båt. Dette gjør et nybåtkjøp trygt med tanke på annenhåndverdi, mener Wollertsen.

– Vi opplever også at det blir mer og mer vanlig å selge sin brukte båt gjennom en forhandler. Både for å oppnå bedre pris samt trygghet for både kjøper og selger. Vi har ingen problemer med å verdi vurdere objekter og tar i flere tilfeller kjøpers båt som delbetaling på ny, og opplever ikke det som en brems for nybåt salget. På de meste populære bruktbåtene har vi venteliste på kunder som ønsker å holdes orientert, sier Heitmann Sundli.

Prisene kan øke

En av grunnene til Hallberg-Rassys gode salg er en svak svensk krone. Det gir en båtene en hyggeligere pris for markeder med euro og dollar. Også Norge har en svak krone, og det mer kostbart å importere båter. 

– Heitmann Marin selger båter i norske kroner. Det er denne prisen kunden forholder seg til og vi som sitter med valutarisikoen i de aller fleste tilfeller, hvis ikke annet er avtalt. Valuta er en faktor ingen kan gjøre noe med. Et båtkjøp er stor sett basert på lyst og ønske og drømmer. Men et båtkjøp skal oppleves trygt og forutsigbart, og det er ett av hovedfokusene i Heitmann Marin, mener Heitmann Sundli.

Wollertsen mener at eurokursen har vært stabilt høy i lang tid, og at det ikke er noen grunn til å tro at båtene blir billigere, snarere tvert i mot. 

SEILmagasninet rapporterte fra Cannes, hvor det nå er høyere etterspørsel enn tilbud i fritidsmarkedet. Kvalifisert arbeidskraft er etterspurt, og der driver lønninger, og prisene opp. 

Ønsker det bekvemt

De mest populære størrelsene er fra 38 – 50 fot. Som for Europa er tendensen at de større båtene i segmentet 56 – 60 har en nedadgående trend, erfarer Worre. Heitmann merker mest etterspørsel etter Sun Odyssey 410 og 440. 

– Trenden ser ut til å være at uansett hvilken båt vi leverer er kravet til økt komfort, moderne navigasjonsinstrumenter, og hjelpemidler som gjør det enklere å manøvrere båten. Baugthurster, hekktruster, IPS og 360 docking er stadig viktigere og utstyr som kundene etterspør. Det samme gjelder strøm og hvor lithium batterier, generator og inverter er populære opsjoner, sier Heitmann Sundli. Wollertsen opplever også økt etterspørsel etter mer avanserte seil for sine Elan-modeller. 

 

 

MODERNE: Sun Odyssey 410 har aggressive linjer. Den er mer tøff enn elegant.
ERFAREN: Ørjan Wollertsen, daglig leder hos Nautic Norway har solgt seilbåter siden 2007.
ETTERSPURT: Dufour 412 er en modell som passer godt i dagens marked.