Båthavari - rettigheter til ny båt ?

Hei,vi kjøpte i 2007 en ny Uttern S52 Exclusive med Mercury Opti 75 direkte fra forhandler. I avtalen fikk vi med vinteropplag hos forhandler som ble benyttet. Når båten ble hentet i slutten av mai påpekte vi umiddelbart at det så ut til at det var gjort noe med dørken. Etter å ha forespurt forhandler flere ganger muntlig fikk vi beskjed om at - jo - dette var gjort ved en feiltagelse, og at de kunne se som oss at det ikke var gjort på en ordentlig måte ! Vi ba derfor i skriftlig form at dette ble bekreftet og hva slags kompensasjon vi kunne forvente. Vi har i denne perioden vært usikker på hvorvidt dette kan forårsaker problemer for båten at dette ikke er gjort ordentlig. Sist helg SANK faktisk hele båten med motoren liggene i båthavnen på egen båtplass ! Mitt spørsmål er: a) Kan vi kreve helt ny båt ? b) Vil dette kunne dekkes av garanti, forsikringsselskap (full kasko) eller må dette bli en sak mot forhandler ? Vi ønsker eventuelt ikke å få tilbake en reparert båt og motor som aldri vil fungere som ny og som aldri vil være salgbar med dette hendelsesforløpet. Håper på et SNARLIG svar, da vi er usikre på hvordan vi går frem. Foreløpig har vi tatt alt med forsikringsselskapet. Venter på et snarlig svar - takk for hjelpen !

Publisert Sist oppdatert

På bakgrunn av din faktumfremstilling vil jeg anbefale å primært kreve full erstatning / ny båt fra forsikringsselskapet i medhold av forsikringsavtalen. Forsikringsselskapet kan eventuelt kreve sine utlegg erstattet av forhandleren dersom de kan dokumentere/sannsynliggjøre årsakssammenheng mellom skadene og feiltagelsene hos forhandler.

Eventuelle utlegg dere har hatt (eksempelvis egenandeler etter forsikringsavtalen), kan dere kreve erstattet av forhandleren dersom det kan sannsynliggjøres årsakssammenheng mellom skadene og feiltagelsen hos forhandler. Dette følger av forbrukerkjøpsloven av 2002, kapittel 11.

 

Med vennlig hilsen

 

Jon Eivind Svagård

Tlf 988 64 800

RETT OG RIMELIG