Båtkjøp med komplikasjoner

Hei, for å gjøre en lang historie kort så gjelder problemstillingen i første omgang følgende; en kjøpekontrakt er inngått på norsk jord mellom to nordmenn (eier og selger er en og samme person + kjøper) om en Tailandsk registrert båt liggende i Thailand. Det er blitt en unighet som ser ut til ikke å kunne løses uten juridisk bistand. Er det et internasjonalt regelverk som bestemmer hvilket land denne saken skal kjøres basert på ovenfornevnte opplysninger? Ser frem til å motta ett raskt svar. På forhånd takk! Mvh en frustrert kjøper.

Publisert Sist oppdatert

Hei, og takk for din henvendelse.

Det vesentligste internasjonale regelverk for ditt tilfelle er FN-konvensjonen 1980 om internasjonale løsørekjøp. Den norske kjøpsloven kapittel XV har gjort til norsk lov FN-konvensjonens regler. Ditt tilfelle synes ikke å oppfylle vilkårene for internasjonale kjøp i kjøpsloven fra 1988 § 87, og behandles derfor etter de alminnelige regler i den norske kjøpsloven, og annen norsk jus, eksempelvis avtaleloven fra 1918.

Hvis det er tale om forbrukerkjøp, privatpersons kjøp overfor næringsdrivende selger, gjelder forbrukerkjøpsloven fra 2002 i stedet for kjøpsloven fra 1988.

Når det gjelder hvilke lands domstoler som kan være aktuelle, er det i ditt tilfelle norske domstoler, nærmere bestemt forliksrådet eller tingretten der selger bor, hvis du skulle velge å gå til sak. Dette følger av tvisteloven fra 2005 § 4.

Det internasjonale regleverket Lugano-konvensjonen fra 2007 synes ikke aktuelle i ditt tilfelle.

 

Med vennlig hilsen

Jon Eivind Svagård

www.rettogrimelig.no