BUL: Anders Almén konstaterer en bul på en båt hvor kjølen presser opp under skroget og bøyer det opp.
BUL: Anders Almén konstaterer en bul på en båt hvor kjølen presser opp under skroget og bøyer det opp.
SLIK: En støtte opp under hekken avlaster vekten. Her tåler også skroget påkjenningen fra støtten.
SLIK: En støtte opp under hekken avlaster vekten. Her tåler også skroget påkjenningen fra støtten.
FARE: I Norge benyttes to stokker under kjølen. Eksperten anbefaler kun én.
FARE: I Norge benyttes to stokker under kjølen. Eksperten anbefaler kun én.
Konstruktør: Øystein Jaer mener at alle båter bør kunne stå på kjølen.
Konstruktør: Øystein Jaer mener at alle båter bør kunne stå på kjølen.
FIKSER: Peter Gustafsson iBærum Plast har sett at båterblir skadet av å stå feil på land.
FIKSER: Peter Gustafsson iBærum Plast har sett at båterblir skadet av å stå feil på land.
FORSIKRING: Stein Victor Svendsen hevder at lette grunnstøtinger kan gi store skader fordi båten alt har en belastningskade fra vinteropplag.
FORSIKRING: Stein Victor Svendsen hevder at lette grunnstøtinger kan gi store skader fordi båten alt har en belastningskade fra vinteropplag.
SOLID: Magnus Rassy mener at hans båter tåler å stå på kjølen, også de nyeste modellene med bred rumpe.
SOLID: Magnus Rassy mener at hans båter tåler å stå på kjølen, også de nyeste modellene med bred rumpe.
STÅL: Otto Backe sier at alleX-Yachts tåler å stå på kjølen.
STÅL: Otto Backe sier at alleX-Yachts tåler å stå på kjølen.
STØTTE: Gianguido Girotti hos Beneteau mener at skroget må støttes under vinteropplag.
STØTTE: Gianguido Girotti hos Beneteau mener at skroget må støttes under vinteropplag.
GRUS: Støtter synker ned i grusen med belatning. Her er det lagt plater under føttene for å hindre dette.
GRUS: Støtter synker ned i grusen med belatning. Her er det lagt plater under føttene for å hindre dette.
STØTTE UNDER HEKKEN: Med brede hekker blir de moderne båtene baktunge på land.
STØTTE UNDER HEKKEN: Med brede hekker blir de moderne båtene baktunge på land.
MAST: Ved å ta ned masten reduserer man påkjenningen på kjølen.
MAST: Ved å ta ned masten reduserer man påkjenningen på kjølen.

Delte meninger om båten tåler å stå på kjølen

Har båten din godt av en vinter på land? Båtprodusenter flest hevder deres båter tåler å stå på kjølen, men de som lever av å reparere skader sier noe annet.

Publisert Sist oppdatert

De senere årene har forsikringsselskapene hatt stadig større utbetalinger i forbindelse med grunnstøtinger. Trolig kan de omfattende skadene fra grunnstøtinger i lav fart om sommeren ha sammenheng med feil opplag om vinteren.

I løpet av de siste 20 årene har båtene fått bredere hekk, flatere bunn, høyere fribord og smalere kjøler. Resultatet er blitt at enkelte moderne seilbåter ikke lenger kan stå på kjølen på land, fordi skroget er for tungt og flatt på den lille flaten under kjølen. Under en rettssak i vinter hvor en båt hadde løs konstruksjonsramme, hevdet verftet at båten hadde stått feil på land. Problemet er at dette ikke blir kommunisert ut fra verftene, og at verken opplagsplasser eller båteiere er klar over at båten kan bli skadet av å stå på land.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER