Båtmotor Peugeuot 60hk

Vet du noe denne Motoren Står i en Risør 25 Plast snekke om deler til denne og girkasse

Publisert Sist oppdatert

Jeg kan nok ikke gi deg et fullstendig svar før jeg vet noe mer om motoren din, men dette er en kurant motor som er produsert av “Indenor” som produserer motorer for BLA. Peugeot og Citroen.

Flere andre merker har benyttet disse motorene  BLA. Opel.

Du får tak i motor-deler stort sett hos Bertel O. Steen, men da kommer gjerne spørsmålet om bilnummer når du henvender deg til delelageret. Derfor må du finne motornummeret og årstall når motoren er bygget. Motorene ble levert med 88mm boring, senere 90 mm boring og 94 mm boring. Betegnet 4.88 4.90 og 4.94. Du bør også lese av numret på dieselpumpe.

Motorene har jo kjølesystem hvor den orginale sirkulasjonsvannpumpen er benyttet men sjøvannspumpen som leverer vann til oljekjøler og varmeveksker enten er en Jabsco eller Johnson pump.

Altså ingen motor del. Likeså gjelder dette varmeveksler som leveres stort sett fra Bowmann og deler til denne får du hos en forhandler for Bowmann.

Gearkasse er heller ingen motordel så her må du finne ut av hvilken type dette er, ZF, Hurth, Paragon eller Borg Warner.

Endel av disse motorene er “Hjemmemariniserte” hvilket tilsier at det er mekket endel men motoren er jo like god for det.

Vetus har diie motorene i sitt produktspekter så du kan muligens kjøpe deler fra Importør.

Så lang så vel.

Hei Tom Solli

Har byttet Diesel filter det er to stk på den . fylte opp filterene før jeg satte dem på .

Luftet ut den startet etter det.

men så måtte jeg byttet glasset på den nærmest mototren .kjøpte nytt og satte dette på .

Men etter dette starter den ikke tror det er luft i Dieselpumpen.

Kan du si meg hvor lufteskruen sitter Diesel pumpen siitter.

Min Peugeot Diesle motor  nr  X 12 94 61 0X  60 hk

Vennlig Hilsen

Magne Mortensen

Hei Magne.

Du lufter dieselpumpen på en 8 mm skrue som står på siden av pumpen, ca kl 400. Åpne denne skruen en halv omdreining og pump på fødeumpen hvis motoren din har en slik. Hvi ikke så dra motoren rundt på starnøkkelen til det spruter godt med diesel ut av skruen. Pass på st ikke stopp hendenen er ute og ha full gass på motoren.

Etter at du har trukket til skruen så løsner du alle dyserørene på motoren med en 17 mm nølkkel og kjør motoren på starteren til det kommer diesel ut av alle fire rørene. Trekk til en etter en mutter helst når motoren går rudt på starter.

Når motoren er glødet og startet opp, kjør motoren på 1500 omdreininger og løsne og trekk til ett dyserør av gangen slik at du får ut all luft.

Hilsen Tom Sollie

 

Hei Tom

Takk for hjelpen.. fikk bra med kunskap om lufting Peugeot Diesel

Den staret til slutt det ble lite strøm til slutt men måtte lade opp på nytt.

Luftet den flere ganger til slutt skrudde jeg opp bare på en sylinder da tente den og startet

Lærte mye av deg Tom

Hilsen Magne Mortensen