EN VINTER MED TRESEILBÅT

LAKK: Det er lakkering som tar mest av arbeidstiden i løpet av vinteren for Johan Christian Falchenberg.
HALL: «Rollo4» er plassert innendørs i egen plasthall på Blommenholm.
KUNNSKAP: Da SEILmagasinet besøkte miljøet på Blommenholm i november 2017, diskuterte man bygging av hul spinnakerbom som skulle kunne gjøres kon i begge ender ved hjelp av freste profiler.
BLOMMENHOLM: Onsdager er miljøet samlet, fra venstre Falchenberg, Christian Gude med båten «Mosk» og Odd Syse med «Pandora».
JOBB: Lister rundt skylight står på arbeidslisten. Sjekk tykkelsen på teakbordene under skylightet.
DRENERING: Vannet rant ikke ut av cockpitbenkene og motorrommet trenger støyisolering.
BORRELÅS: Slipepapir som fester til slipeklossene er å foretrekke.
KANT: En stålplate brukes for å få nøyaktig sliping.
LAKK: Lakken kjøpes fra Italia.
STØV: En klebrig klut brukes for å fjerne slipestøv.
PENSEL: Lakken rulles først på. Deretter blir den fordelt med en fordriver.

Perfeksjonistens lakk-hemmeligheter

Lakkering tar tid, men resultatet gir mye glede. Om vinteren legges grunnlaget for en glansfylt sommer.

Publisert Sist oppdatert

Johan Christian Falchenberg eier 10 mR «Rollo 4» fra 1937 som han har satt i original stand. Johan Anker-konstruksjonen er i dag en av verdens best bevarte 10-metere, og er en av få slike båter som er i privat eie og hvor eieren også gjør vedlikeholdsjobben selv.

– Det gjelder å ta alle små problemer før de blir store. Å eie en klassisk treseiler krever oppmerksomhet og kunnskap, sier Falchenberg, som ikke klager over jobben som må gjøres.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER