STRØMOPPLEGG
TUNG: En stor kabelbunt som hang løst på Hanse. I sjø vil den nappe og dra i festene, og til slutt vil noe ryke.
KRETSKORT: I de masseproduserte båtene er elpanelet et kretskort. Dette er lakkert for å hindre korrosjon. Her på Dufour satt en automatsikring litt løst.
SLURV: Kun X-Yachts bruker fortinnete kabler som varer lenger. Fabrikkmontert utstyr var for det meste bra, men VHF-en på Jeanneau holder ikke mål.
STRØMNIVÅ: Her på First 35 kan du se batterienes spenning og strømforbruket.
KRISTISK: Palli Gardarsson var mest fornøyd med de dyreste båtene. Arcona og Hallberg-Rassy var best.
BATTERIER: Standardbatterier er som regel på 75 Ah. Jeanneau hadde et ekstra forbruksbatteri, men koblet sammen på en lite gunstig måte.
FOR VARMT: Startbatteriet bør være nær startmotoren, men under motorkassen kan det bli for varmt. Her blir det varmere enn under panseret på en bil.
240 VOLT: I Arcona var det montert en boks som både lader batteriene og gir 240 volt fra batteriene når man ikke har landstrøm. Den koster kr 13.500 ekstra.
MER STRØM: Båtene med Volvo Penta får mer strøm på batteriene under motorkjør-ing. Volvos dynamo gir 110 amp mot Yanmars 60 amp.
MOT KRYPSTRØM: Landstrømsopplegget bør inkludere en galvanisk isolator. Den reduserer faren for at strøm skal tære opp metall i båten.
RYDDIG: Alle båtene hadde godt merkede kabler. X-34 på bildet hadde også et eget koblingsskjema for båten. X-Yachts bruker også bedre, men dyerer kabler.
BEST: Hallberg-Rassy var den eneste båten med egen lufting fra batteriene. Det er den anbefalte løsningen.
AVANSERT LADING: På Arcona kan du justere hvor mye strøm du skal ta i land via landstrømanlegget. Dette er ekstrautstyr.
SKILLEDIODE: Strømeksperten foretrekker en skillediode fremfor et relé for å fordele strømmen fra dynamoen til batteriene. Her Bavaria 35.

Strømopplegg med svakheter

Vi sjekket strømopplegget i en rekke seilbåter i 34-fots klassen sammen med strømekspert. Kun én båt hadde anbefalt installasjon av batteriene.

Publisert Sist oppdatert

Under «Båter i sjøen» i september inspiserte Palli Gardarsson og Seilas ni båter i størrelsen rundt 34-fot. Vi sjekket koblingsskapet, batteribanken, landstrømopplegget og installasjonen. Vi fant noen forbedringsmuligheter på hver båt, men strømopplegget står i stil med båtens pris. De dyreste båtene hadde det beste opplegget.

Mye bedre enn før

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER