Båten min: Comfortina 35

TIDLØS: Spesielt tyske seilere har lagt sin elsk på Comfortina 35, og et tysk verft har overtatt produksjonen av båten, som ble introdusert i Sverige i 1993.
KARTPLOTTER: Å kunne se kartplotteren fra overalt i cockpiten er høyt prioritert om bord.
SARGEN: Sargene gir gode sitteplasser på kryss.
FAVORITTPLASSEN: Det store rattet kan bare passeres ved å klatre på benkene, men fordelen er at man fint rekker det sittende på sargen, også i hjørnet mot pushpiten ? som er Claus? favorittplass.
SALONGEN: Claus trives godt med den lune atmosfæren om bord.
KARTBORD: Typisk for båter fra 1990-tallet er også karbordet en prioritert del av innredningen.
BYSSA: Byssa er høyt prioritert og har godt med avsettingsplass.
TOALETT: Toalettrommet er ikke av de største, men fungerer bra.
EL-OPPLEGG: El-opplegget er usedvanlig velordnet.
MOTORROMMET: Det er lett å komme til i motorkassen, som kan demonteres til lett håndterlige deler.
KJØLBOLTER: Kjølfestet virker tillitvekkende, og det har også vist i praksis at det er robust.
LETTSEILT: Det var lite vind under prøveseilingen, men Comfortina 35 avslørte seg som en letthåndterlig og lettseilt båt.
MED EN FINGER: Med rolig blikk og en finger på rattet nyter Claus Werenskiold tilværelsen og seilingen om bord i sin Comfortina 35.

Klassisk og helt moderne

Comfortina 35 er fortsatt i produksjon, 23 år etter at den ble lansert. Det vitner om en båt som faktisk lever opp til det forslitte uttrykket «tidløs».

Publisert Sist oppdatert

På starten av mitt seilerliv, sånn midt på åtti-tallet, tok jeg et weekendkurs i seiling og fikk blant annet seile med en Comfortina 32. Eierparet hadde nettopp fått båten levert og var mektig stolt av den. Jeg, med bakgrunn fra en liten motorsnekke, syntes den var fantastisk: en svær båt med to sovelugarer, stor bysse, eget toalett akter og full ståhøyde. Seiling hadde jeg lite greie på, men jeg skjønte jo på eiernes begeistring når pilen på fartsloggen skalv oppunder 9 knop på kryssen, at dette var bra saker.

Comfortina 32 var for ny til å være innenfor min økonomiske mulighet den gangen, men har siden alltid stått for meg som en spesielt bra båt. Og for mange andre også – nesten 900 ble bygd over 10 år. Andre Comfortinaer har jeg egentlig ikke hørt så mye om. De neste modellene, 39 og 38, kom i langt mer beskjedne serier. Jeg trodde vel nærmest Comfortina var ute av markedet da det kom en e-post fra en leser, som syntes jeg burde skrive om hans Comfortina 35, bygd i år 2000. Han kunne blant annet fortelle at modellen fortsatt er i produksjon, godt over 20 år etter at den ble lansert i 1993! Spesielt. Det kunne jo tyde på at eieren hadde sin ord i behold når han hevdet at «kvaliteten kan måle seg med de beste», og at «den har hevdet seg bra på regattabanen og er en deilig turseiler».

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER