Kungsjullen

MILJØVENNLIG: 16 kvadratmeter seil i nostalgisk stil gir lydløs fremdrift.
MILJØVENNLIG: 16 kvadratmeter seil i nostalgisk stil gir lydløs fremdrift.
STOR OG ÅPEN: Cockpiten er praktisk og stor, men ikke selvlensende.
STOR OG ÅPEN: Cockpiten er praktisk og stor, men ikke selvlensende.
KLASSISK: Motorkasse i typisk snekkestil.
KLASSISK: Motorkasse i typisk snekkestil.
NOSTALGI: Plastskrog, men masten i tre.
NOSTALGI: Plastskrog, men masten i tre.

Kungsjullen: Snekke med seil

Den svenske Kungsjullen er løsningen for deg som ikke klarer å bestemme deg for om du vil ha seilbåt eller snekke.

Publisert Sist oppdatert

Den blå båten er lekker å se på, til tross for at den faller inn i den noe ubestemmelige «ja takk, begge deler-», eller «verken eller»-kategorien. Uten masten oppe ser Kungsjullen ut som en snekke, men når man får opp de røde seilene ser vi at den vel så godt kan seiles som kjøres for motor. Med sin gaffelrigg bringer båten nostalgien fra svunne tider, samtidig som de moderne jollene har Yanmar dieselmotor på rundt 23 hestkrefter. Testbåten hadde en Sole-diesel på 27 hester. Du kan med andre ord velge om du vil seile eller tøffe for motor gjennom skjærgården i inntil åtte knops fart.

FAKTA
Lengde:6,40 m
Bredde:2,45 m
Dypde:0,80 m
Vekt:1300 kg
Drivstofftank:75 l
Motor:Diesel ca 26-27 hk
CE-merking:C
Ballast:350 kilo.
Prisfra kr 288 000 SEK (uten rigg)
For mer informasjonwww.kungsjullen.se

Kvalitet og tradisjon

Dekket og dørken er laget i Diwinycell sandwichmateriale, og båten har to rustfrie pullerter akter og forut. Rorkulten er lagt i ask og eik, og den rustfrie dielsetanken tar 80 liter, i tillegg til at båten har elektrisk og manuell lensepumpe. Båten har et 12 volts strømuttak i cockpiten. Badetrapp hører også med.

Ønsker å seile

Konstruktør Lennart Andersson forteller at om lag 90 prosent av kundene ønsker båten med mast. Av hensyn til de resterende ti prosentene monteres likevel ikke blokker og skjøtefeste i bunnen av båten før kunden har sagt fra at han også ønsker riggen, som koster om lag 50.000 kroner ekstra.

– Kundene våre er først og fremst eldre seilere som ønsker en enkel båt som de kan håndtere selv. Men i det siste har vi også sett yngre barnefamilier som tidligere har hatt hurtiggående båter, men som etter å ha fått barn vil ha en båt som går saktere, forklarer Andersson.

MILJØVENNLIG: 16 kvadratmeter seil i nostalgisk stil gir lydløs fremdrift.
MILJØVENNLIG: 16 kvadratmeter seil i nostalgisk stil gir lydløs fremdrift.

Sikkerheten selv

Med sitt høye fribord er båten særdeles sikker med tanke på små barn som kan falle ut. Her har konstruktøren lagt til et ekstra bord øverst i forhold til den opprinnelige 1800-tallmodellen.

– Dette er opprinnelig en seilende arbeidsjolle fra 1850-tallet fra Kungsviken ved Orust. På den tiden hadde ikke båtene motor, så da rodde de når det ikke var vind, og da hadde man naturligvis behov for et lavere fribord. Nå er det motor som er alternativet til seil, og da er det mer praktisk med et høyere fribord som øker sikkerheten, forklarer Andersson.

Kungsjollen i den moderne utgaven så dagens lys i 1979, da Andersson gikk i gang med den første utgaven etter å ha fått pluggen fra en tilsvarende jolle basert på 1800-tallets stil.

I dag finnes det rundt 400 Kungsjoller i Sverige. Med dagens pris koster den under 300.000 med rigg i norske kroner. Som ekstrautstyr kan teakdekk på dørken leveres.