Maxus 21
Inngangsbillett for nye seilere
«Seilende campingvogn» lyder som et skjellsord. Men hvorfor, egentlig? Polske Maxus 21 er inngangsbilletten for nye seilere; en billig, enkel og ikke minst begynnervennlig tilhenger-båt.
– Vi har ofte kunder som har en campingvogn i innbytte, forteller svenske Martin Lundh fra den skandinaviske importøren av de polske Maxus-båtene.
Vi kjører sørover sammen fra Malmö i Sverige mot Falsterbo, hvor vi skal prøveseile Maxus 21.
– Mange kommer også med en åpen motorbåt. Det er et helt nytt publikum vi henvender oss til, sier Lundh.
– Vi kjenner til og med flere som kjører på ferie med båten, og bruker den som campingvogn underveis.

Lengde over alt: | 6,25 m. |
Bredde: | 2,48 m. |
Vekt: | 1200-1300 kg. |
Innvendig ballast: | 250/350 kg |
Dypgang: | 0,30/1,25 m |
Seilareal: | 23 m2 |
Motor: | 8 hk påhengsmotor |
Soveplasser: | 4 |
CE kategori: | C |
Pris på testbåten: | kr 227 825 |
Standardpris (minus motor og henger): | kr 198 750 |
Pris på tilhenger: | kr 36 875 |
Importør: | Defever Yachts Europe |
Nettadresse: | www.maxusscandinavia.com |
Verft: | Northman, Polen |
Design: | Jacek Daszkiewicz |
Praktisk og god
Det er et sentralt punkt han er inne på. Dette er ikke en båt for de som er frelste seilere; de med mange års erfaring og et utviklet forhold til seilegenskaper. Det er heller ikke en båt for den delen av publikum som har råd til (og lyst på) et fullblods alternativ til en velutstyrt hytte, og som kan investere et millionbeløp i en seilbåt.
Dette er, for å si det helt kort, en billig båt for begynnere, og fremfor alt en mobil båt som kan fraktes rundt med bil.
Maxus-modellene finnes for tiden i fire størrelser: 21, 24, 28 og 33 fot. Den lille, kompakte 21-foteren veier 1200-1300 kg. 250 eller 350 av dem – velg selv – er plassert som innvendig ballast. En svingkjøl på bare 80 kg kan heises helt inn i en kjølkasse som er bygd inn i salongbordet. Det skjer ved å trekke i en line med utveksling, plassert på hyttedekket.
Roret kan også vippes opp. Dermed kan man seile helt inn til stranden eller inn til en jollerampe i en havn. Masten kan rigges ned og opp uten kran. Det skjer ved hjelp av en bøyle i baugen, en haling, en spesiell «vippe-mastefot» og et stativ akter.
250 000 kroner komplett
Under dekk er det en åpen løsning med en dobbelkøye akter under cockpiten. Det er faktisk plass der, båten er høy og tilstrekkelig bred. Planløsningen er tradisjonell, men båten er uten hovedskott. Selvfølgelig er alt sammen skalert ned i miniatyr, men det finnes bysse og en salong med bord midt i, samt en køye forut som kan bli dobbelt med litt god vilje.
Et avlukket toalettrom har plass til «bærbart toalett», men båten kan også leveres med vannklosett, holdingtank og så videre. Høyden under dekk er mellom 1,60 og 1,73 m. Over dekk er det en relativt bred og stor cockpit – og en påhengsmotor på hekken. Prisen for hele herligheden er 250 000 kroner – seilklar, inklusive tilhenger. 42 000 kan spares, dersom tilhengeren droppes.
Maxus 21 er ikke en båt som seiler fantastisk – den er høy, bred og utstyrt med en relativt primitiv rigg. Det er ikke mye vekt i svingkjølen, så stivheten er ikke imponerende.
Det viktige med en båt som dette er egentlig heller ikke at den seiler super-godt – mellom oss sagt er de finere aspektene ved seilegenskapene faktisk temmelig likegyldige. Det som er vesentlig og som man kan kreve av enhver seilbåt, er at den kan seile mot vinden med en noenlunde effektivitet. Den skal ha en grei stabilitet og den skal balansere fornuftig. Og så skal riggen være håndterlig og ikke minst solid og sikker nok. Ikke til å krysse noe hav, for det skal man ikke i en båt som Maxus 21. Men seilegenskapene og håndterligheten skal være tilstrekkelige til at selv de uerfarne seilerne, som er båtens primære målgruppe, kan komme helskinnet igjennom de uværsdagene med kuling som sommeren kan by på.
Oppfylte Maxus 21 disse kravene?

Overstyrer
Det var frisk vind, 5–8 sekundmeter. Vanligvis ville man nok reve allerede ved 5–6 sekundmeter i en båt som dette hvis man skulle krysse, men vi la ut med fullt storseil. Dels for bildenes skyld, og dels for å se hva som ville skje.
Det gikk helt OK, og på noen punkter bedre enn ventet. Maxus 21 er ingen skarpseiler, men som det så fint heter på engelsk: «That goes without saying». I perioder var det nok for mye seil til forholdene, men på kurser tett på vinden var det ikke noe problem å styre litt opp og være litt aktiv med storseilskjøtet. På den måten kunne man lett holde båten på bena, og faktisk med ganske god fremdrift.
Roret virker stort, og man overstyrer lett. Overstyringen kan imidlertid også skyldes rorprofilet eller at roret er svakt vinklet akterut. Ikke så bra under seiling, men i havnemanøvre i lav fart er det jo helt fint. Styringen ble noe upresis på grunn av et rorhode som ikke var montert helt bra. Muligvis kan det forbedres med litt strammere bolter, noen skiver etc.

Vippekjøl viktig
Høyden viste seg å være i overkant av forventningene, men uten instrumenter kunne den ikke måles. 45 grader er en brukbar gjetning. Avdriften i en båt med vippekjøl og overveiende innvendig ballast er større enn den vil være i en «ordentlig» kjølbåt, den virkelige høyden over havbunnen er derfor beskjeden, spesielt i bølger. Det skal man være oppmerksom på ved navigasjon i trangt farvann.
Her kan jeg passende innskyte at båtens vippekjøl ikke er fastgjort, den henger nede ved hjelp av sin egen vekt. Går man på grunn, vipper kjølen helt uhindret opp og ingen skade er skjedd.
Roret holdes nede med en line, og denne linen bør ha veldig lav bruddstyrke, eller man bør lage en anordning så roret slik at det kan vippe opp uten nevneverdig motstand. Nettopp vippekjølen er god detalj ved denne båten – ikke kun for veitransport, sjøsetting og adgang til grunne farvann, men også for sikkerhet ved grunnstøting. En begynnerbåt vil nok oftere stifte bekjentskap med moder jord enn andre båter, og om bord i Maxus 21 skjer det helt udramatisk og uten dyre skader.
Maxus 21 balanserer ganske fint, og stabiliteten viste seg å være over forventning. Den innvendige ballasten må ha en relativt god effekt, og skroglinjene fungere fint. Det er ingen løygang og bomvangen har ikke tilstrekkelig utveksling. Det gir ikke god nok kontroll med storseilet. Akterstag-strammer var derimot montert.

Disse båtene trengs
Byggekvaliteten virker OK, det er ingen tegn til myke, tynne laminat i dekk eller andre steder. Skrog og dekk er i håndopplagt glassfiber, dekk og overbygning i sandwich (Airex).
Standarden på interiør og utstyr er enkel, ingen luksus, men husk at prisen for hele båten svarer noenlunde til prisen for det ekstrautstyret som gjerne bestilles til en 40 fots havseiler.
Det er et behov for båter som denne på markedet: Billige, mobile, praktiske innstigningsmodeller, primært tilpasset nye seilere. Herfra får den lille Maxus 21 ivrig applaus!