Maxus 21

REKRUTTERINGSBÅT: Manglende rekruttering er båtbransjens akilleshæl, og på den bakgrunn er det avgjørende å senke terskelen for nye seilere. Maxus 21 er en slik båt.
REKRUTTERINGSBÅT: Manglende rekruttering er båtbransjens akilleshæl, og på den bakgrunn er det avgjørende å senke terskelen for nye seilere. Maxus 21 er en slik båt.
RIGGING: Masten kan settes og legges ned uten kran. Det skjer ved hjelp av en bøyle i baugen, en haling med utvekslinger, og en spesiell «vippe-mastefot». Et stativ på hekken stabiliserer masten når den ligger nede.
RIGGING: Masten kan settes og legges ned uten kran. Det skjer ved hjelp av en bøyle i baugen, en haling med utvekslinger, og en spesiell «vippe-mastefot». Et stativ på hekken stabiliserer masten når den ligger nede.
VANT: Vantene er festet til bøyler og det virker litt merkelig, men forklaringen er at vantene også har til oppgave å stabilisere masten når den reises og legges ned. Derfor må festepunktene heves fra dekksnivå. Arrangementet virker en smule ...
VANT: Vantene er festet til bøyler og det virker litt merkelig, men forklaringen er at vantene også har til oppgave å stabilisere masten når den reises og legges ned. Derfor må festepunktene heves fra dekksnivå. Arrangementet virker en smule ...
FINE PROPORSJONER:  Proporsjonene er fint fordelt, båtens formål tatt i betraktning.
FINE PROPORSJONER: Proporsjonene er fint fordelt, båtens formål tatt i betraktning.
UNDER DEKK: Man kan sitte fire rundt bordet under dekk, og det er fasiliteter til å lage mat. Sittekomforten for høye personer lider av mangel på plass bak nakken.
UNDER DEKK: Man kan sitte fire rundt bordet under dekk, og det er fasiliteter til å lage mat. Sittekomforten for høye personer lider av mangel på plass bak nakken.
FORUT: Båten hadde rulleforstag og også et lite baugspryd med plattform som letter ilandstigning.
FORUT: Båten hadde rulleforstag og også et lite baugspryd med plattform som letter ilandstigning.
SMART BESLAG: Påhengsmotoren sitter på et beslag som er noe av det beste jeg har sett: En gasspatron gjør det lett å heise og senke motoren, og det er mange dybder å velge mellom. Håndtaket er lett tilgjengelig. Folkene fra Defever Yachts Europe har ...
SMART BESLAG: Påhengsmotoren sitter på et beslag som er noe av det beste jeg har sett: En gasspatron gjør det lett å heise og senke motoren, og det er mange dybder å velge mellom. Håndtaket er lett tilgjengelig. Folkene fra Defever Yachts Europe har ...
COCKPITBORD: Et enkelt bord kan rigges til i cockpiten.
COCKPITBORD: Et enkelt bord kan rigges til i cockpiten.

Inngangsbillett for nye seilere

«Seilende campingvogn» lyder som et skjellsord. Men hvorfor, egentlig? Polske Maxus 21 er inngangsbilletten for nye seilere; en billig, enkel og ikke minst begynnervennlig tilhenger-båt.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har ofte kunder som har en campingvogn i innbytte, forteller svenske Martin Lundh fra den skandinaviske importøren av de polske Maxus-båtene.

Vi kjører sørover sammen fra Malmö i Sverige mot Falsterbo, hvor vi skal prøveseile Maxus 21.

– Mange kommer også med en åpen motorbåt. Det er et helt nytt publikum vi henvender oss til, sier Lundh.

– Vi kjenner til og med flere som kjører på ferie med båten, og bruker den som campingvogn underveis.

VANT: Vantene er festet til bøyler og det virker litt merkelig, men forklaringen er at vantene også har til oppgave å stabilisere masten når den reises og legges ned. Derfor må festepunktene heves fra dekksnivå. Arrangementet virker en smule ...
VANT: Vantene er festet til bøyler og det virker litt merkelig, men forklaringen er at vantene også har til oppgave å stabilisere masten når den reises og legges ned. Derfor må festepunktene heves fra dekksnivå. Arrangementet virker en smule ...

MAXUS 21

MAXUS 21

Lengde over alt:6,25 m.
Bredde:2,48 m.
Vekt:1200-1300 kg.
Innvendig ballast:250/350 kg
Dypgang:0,30/1,25 m
Seilareal:23 m2
Motor:8 hk påhengsmotor
Soveplasser:4
CE kategori:C
Pris på testbåten:kr 227 825
Standardpris (minus motor og henger):kr 198 750
Pris på tilhenger:kr 36 875
Importør:Defever Yachts Europe
Nettadresse:www.maxusscandinavia.com
Verft:Northman, Polen
Design:Jacek Daszkiewicz

Praktisk og god

Det er et sentralt punkt han er inne på. Dette er ikke en båt for de som er frelste seilere; de med mange års erfaring og et utviklet forhold til seilegenskaper. Det er heller ikke en båt for den delen av publikum som har råd til (og lyst på) et fullblods alternativ til en velutstyrt hytte, og som kan investere et millionbeløp i en seilbåt.

Dette er, for å si det helt kort, en billig båt for begynnere, og fremfor alt en mobil båt som kan fraktes rundt med bil.

Maxus-modellene finnes for tiden i fire størrelser: 21, 24, 28 og 33 fot. Den lille, kompakte 21-foteren veier 1200-1300 kg. 250 eller 350 av dem – velg selv – er plassert som innvendig ballast. En svingkjøl på bare 80 kg kan heises helt inn i en kjølkasse som er bygd inn i salongbordet. Det skjer ved å trekke i en line med utveksling, plassert på hyttedekket.

Roret kan også vippes opp. Dermed kan man seile helt inn til stranden eller inn til en jollerampe i en havn. Masten kan rigges ned og opp uten kran. Det skjer ved hjelp av en bøyle i baugen, en haling, en spesiell «vippe-mastefot» og et stativ akter.

250 000 kroner komplett

Under dekk er det en åpen løsning med en dobbelkøye akter under cockpiten. Det er faktisk plass der, båten er høy og tilstrekkelig bred. Planløsningen er tradisjonell, men båten er uten hovedskott. Selvfølgelig er alt sammen skalert ned i miniatyr, men det finnes bysse og en salong med bord midt i, samt en køye forut som kan bli dobbelt med litt god vilje.

Et avlukket toalettrom har plass til «bærbart toalett», men båten kan også leveres med vannklosett, holdingtank og så videre. Høyden under dekk er mellom 1,60 og 1,73 m. Over dekk er det en relativt bred og stor cockpit – og en påhengsmotor på hekken. Prisen for hele herligheden er 250 000 kroner – seilklar, inklusive tilhenger. 42 000 kan spares, dersom tilhengeren droppes.

Maxus 21 er ikke en båt som seiler fantastisk – den er høy, bred og utstyrt med en relativt primitiv rigg. Det er ikke mye vekt i svingkjølen, så stivheten er ikke imponerende.

Det viktige med en båt som dette er egentlig heller ikke at den seiler super-godt – mellom oss sagt er de finere aspektene ved seilegenskapene faktisk temmelig likegyldige. Det som er vesentlig og som man kan kreve av enhver seilbåt, er at den kan seile mot vinden med en noenlunde effektivitet. Den skal ha en grei stabilitet og den skal balansere fornuftig. Og så skal riggen være håndterlig og ikke minst solid og sikker nok. Ikke til å krysse noe hav, for det skal man ikke i en båt som Maxus 21. Men seilegenskapene og håndterligheten skal være tilstrekkelige til at selv de uerfarne seilerne, som er båtens primære målgruppe, kan komme helskinnet igjennom de uværsdagene med kuling som sommeren kan by på.

Oppfylte Maxus 21 disse kravene?

UNDER DEKK: Man kan sitte fire rundt bordet under dekk, og det er fasiliteter til å lage mat. Sittekomforten for høye personer lider av mangel på plass bak nakken.
UNDER DEKK: Man kan sitte fire rundt bordet under dekk, og det er fasiliteter til å lage mat. Sittekomforten for høye personer lider av mangel på plass bak nakken.

Overstyrer

Det var frisk vind, 5–8 sekundmeter. Vanligvis ville man nok reve allerede ved 5–6 sekundmeter i en båt som dette hvis man skulle krysse, men vi la ut med fullt storseil. Dels for bildenes skyld, og dels for å se hva som ville skje.

Det gikk helt OK, og på noen punkter bedre enn ventet. Maxus 21 er ingen skarpseiler, men som det så fint heter på engelsk: «That goes without saying». I perioder var det nok for mye seil til forholdene, men på kurser tett på vinden var det ikke noe problem å styre litt opp og være litt aktiv med storseilskjøtet. På den måten kunne man lett holde båten på bena, og faktisk med ganske god fremdrift.

Roret virker stort, og man overstyrer lett. Overstyringen kan imidlertid også skyldes rorprofilet eller at roret er svakt vinklet akterut. Ikke så bra under seiling, men i havnemanøvre i lav fart er det jo helt fint. Styringen ble noe upresis på grunn av et rorhode som ikke var montert helt bra. Muligvis kan det forbedres med litt strammere bolter, noen skiver etc.

FORUT: Båten hadde rulleforstag og også et lite baugspryd med plattform som letter ilandstigning.
FORUT: Båten hadde rulleforstag og også et lite baugspryd med plattform som letter ilandstigning.

Vippekjøl viktig

Høyden viste seg å være i overkant av forventningene, men uten instrumenter kunne den ikke måles. 45 grader er en brukbar gjetning. Avdriften i en båt med vippekjøl og overveiende innvendig ballast er større enn den vil være i en «ordentlig» kjølbåt, den virkelige høyden over havbunnen er derfor beskjeden, spesielt i bølger. Det skal man være oppmerksom på ved navigasjon i trangt farvann.

Her kan jeg passende innskyte at båtens vippekjøl ikke er fastgjort, den henger nede ved hjelp av sin egen vekt. Går man på grunn, vipper kjølen helt uhindret opp og ingen skade er skjedd.

Roret holdes nede med en line, og denne linen bør ha veldig lav bruddstyrke, eller man bør lage en anordning så roret slik at det kan vippe opp uten nevneverdig motstand. Nettopp vippekjølen er god detalj ved denne båten – ikke kun for veitransport, sjøsetting og adgang til grunne farvann, men også for sikkerhet ved grunnstøting. En begynnerbåt vil nok oftere stifte bekjentskap med moder jord enn andre båter, og om bord i Maxus 21 skjer det helt udramatisk og uten dyre skader.

Maxus 21 balanserer ganske fint, og stabiliteten viste seg å være over forventning. Den innvendige ballasten må ha en relativt god effekt, og skroglinjene fungere fint. Det er ingen løygang og bomvangen har ikke tilstrekkelig utveksling. Det gir ikke god nok kontroll med storseilet. Akterstag-strammer var derimot montert.

FINE PROPORSJONER:  Proporsjonene er fint fordelt, båtens formål tatt i betraktning.
FINE PROPORSJONER: Proporsjonene er fint fordelt, båtens formål tatt i betraktning.

Disse båtene trengs

Byggekvaliteten virker OK, det er ingen tegn til myke, tynne laminat i dekk eller andre steder. Skrog og dekk er i håndopplagt glassfiber, dekk og overbygning i sandwich (Airex).

Standarden på interiør og utstyr er enkel, ingen luksus, men husk at prisen for hele båten svarer noenlunde til prisen for det ekstrautstyret som gjerne bestilles til en 40 fots havseiler.

Det er et behov for båter som denne på markedet: Billige, mobile, praktiske innstigningsmodeller, primært tilpasset nye seilere. Herfra får den lille Maxus 21 ivrig applaus!