Test: MF-Båten
Krympet folkebåt
Nicanders satser på en liten dagseiler med tradisjonelle linjer. Vi prøveseilte båten i forbindelese med Öppna varv i fjor høst.
MF-båten står for Mini-Folkebåt. Båten kom på vannet sist sommer, og vi fikk matchet den mot en søsterbåt under flotte forhold utenfor Orust.
Landstedsbåt
MF-båten er utviklet for folk som ønsker en enkel og billig båt for å komme seg ut på fjorden med. Den har en liten hytte som gjør at to personer også kan overnatte i den. Perfekt for barna, eller en liten overnattingstur i fint vær.
Stort er det ikke under dekk, og dette arealet egner seg best for et lite barn som trenger en blund under veis. For en overnattingstur kan det være mer komfortabelt å sette opp et telt på land.

Ikke helt Folkebåt
Verftet har jobbet hardt med formen som gir inntrykk av en klinkbygget båt. Du kjenner igjen linjene fra Folkebåten, men skroget er bredere i forhold til lengden enn orginalen. På land ser du også at bunnen er flatere, men mini-utgaven har fremdeles en lang kjøl, avsluttet med roret.
Gammeldags
Å skape en ny båt basert på gamle ideer gjør også at man ikke før alle fordelene en moderne båt har. Cockpiten er dyp slik den skal være på slike båter, men det gjør også at den ikke er selvlensende, noe som gjør at du må pumpe om du får sjø inn, eller om du glemmer å legge over cockpitrekket når du forlater båten. Men konseptet lar seg ikke kombinere med en selvlensende cockpit, noe som ville gjort det enklere å ta en kjapp seiltur.
Seiler bra
Vi seilte båten utenfor Ellös i 4-5 m/s vind. Om bord var båtens konstruktør Sture Sunden, som er sønnen til Folkebåtens designer. Vi smakte også litt på bølgene nord for Gullholmen. Jeg hadde fryktet at det store våte arealet skulle hindre båtens egenskaper under seil, men båten gled lett gjennom vannet, og var morsom å seile. Båten er også godt balansert. Høyden er også fin, vi slå rundt 80 grader. Båten er raskt opp i fire knop, men noe særlig over fem fikk vi ikke på loggen, men den korte vannlinjen setter en stopper for maksimalfarten.
I bølgene stoppet farten opp, og jeg merket at bunnen er flatere enn originalen. Båten virker trygg, og var samtidig tørr over dekk.
Best for to
Cockpitbrønnen er ganske kort fordi verftet har forsøkt å gjøre det mulig å oppholde seg under dekk. Men selv med en liten hytte på dekk er det ikke sittehøyde under dekk. Du må krype inn, men der finner du to OK køyer. Du sitter godt to i cockpiten, toppen tre, men her er det ikke plass til slekt og venner.
Enkel båt
Nicanders har forsøkt å holde prisen nede. En teaklist langs rekka og et flott teaksete i cockpiten er alt hva man finner av luksus. Båten koster 285 000 svenske kroner inkludert seil. Seilene er levert fra North, men er av enklere type. Om bord i testbåten var det også en enkel el-påhenger. Med den går båten 2-3 knop, og batteriet vil vare fire timer. Perfekt inn og ut av havn, men ikke for å banke mot kraftig vind.
Billigere brukt
Båten sjarmerer Folkebåteiere, men Nickander forsøker seg i et vanskelig marked som er overstrødd av billige bruktbåter som gir mye av den samme gleden. En brukt Yngling kan du få for en tiendedel av prisen og som seiler vel så fort. Ynglingen er også en vakker båt.
I MF-båten kan du overnatte, men dette stjeler også plass fra cockpiten. For meg virker det som at båten mangler det lille ekstra som skal til for at man skal velge denne fremfor en billig bruktbåt.