Dragonfly 32 og TNT 34:

JA: Dragonfly 32 tilbyr en unik kombinasjon av fart og komfort.
NEI: TNT 34 er en lite vellykket båt på grensen til det farlige.
REV: Allerede i lett bris måtte den polske trimaranen reves.
RIGG: Dragonfly leveres med to rigg-alternativer. Vi prøvde den høye.
KREFTER: Til tross for stort volum i sideskrogene, kommer man til et punkt der det trengs et rev.
COCKPIT: Ratt er ekstra, layouten er konvensjonell.
DRAGONFLY: Danskene er flinke på interiør, og Dragonfly er både pen og praktisk.
HULE 1: Fremre skott bærer riggen, noe som gir en trang åpning til forpiggen.
HULE 2: Bak leideren skjuler det seg en ekstra lugar i Dragonfly 32.
COCKPIT: Formen til cockpiten i TNT 34 hadde produsenten hentet fra en motorbåt.
UNDER DEKK: TNT 34 er lett bygd og det preger innredningen. Skruefester skjemmer.
UNDER DEKK: Båten er lett bygd og det preger innredningen. Skruefester skjemmer.
LETT: TNT 34 glir godt i lite vind, men mye tyder på at det må reves mye dersom det blåser friskt.
FARLIG: Bjelkene på TNT 34 skyves inn og vippes opp. Det er umulig å gå på trampolinen. For å komme om bord måtte vi balansere på bjelken. Det føltes utrygt å balansere ut på bjelkene for å feste fenderene under fart. Farlig løsning.
ROTASJON: TNT 34 har en roterende mast, og det gir god kontroll på seilets bus. Masten kan også vippes akterover for trailing.
BRED: TNT er bredere enn Dragonfly 32, og det skal gi mer stabilitet. Sideskrogene er mye tynnere, og er en av grunnene til lavere vekt.

Trimaraner fra ulike planeter

De har samme funksjon og prisforskjellen er heller ikke stor. Dragonfly 32 er en velfungerende båt til turseiling. TNT 34 er ikke det.

Publisert Sist oppdatert

Det er komplekst å utvikle nye seilbåter. Å lage en velfungerende trimaran for turseiling er enda vanskeligere. Danske Dragonfly dominerer markedet for raske turtrimaranen, og den eneste konkurrenten har vært Coirsair, et amerikansk verft som har flyttet produksjonen til Vietnam.

For et år siden dukket det opp pressemeldinger på en ny 34-fots trimaran fra et polsk verft. Den så fin ut på tegninger, med det visuelle uttrykket viste seg å lure en gruppe journalister fra hele Europa til å nominere båten til Årets Båt. Det var et uheldig valg.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER