Elan 400S
Vellykket slankeoperasjon
Elan 400S er en historie om slanking. Og å lykkes med det.
I februar fikk Elan-importør Tor Hove nok. Etter 15 år med Elan-salg i Norge ble blant annet skuffelsen over nye Elan 400 for mye for Hove; båten var for tung og ikke slik både designer Rob Humphreys og importøren forventet at den nye 40-foteren skulle være.
Elans nye 40-foter ble lansert på Düsseldorf-messen i januar. SEILmagasinet snakket med Hove under messen og på det tidspunktet virket han fornøyd med det nye produktet. Men det var helt til prototypen ble veid. Konstruksjonsvekten fra Rob Humphreys var satt til 7500 kilo, men den første modellen veide 8600 ... Ikke helt i tråd med verken konstruktørens eller Hoves mål om planende båter. Dermed var det kroken på døra for samarbeidet mellom Elan og Fjord Sail. Oppsigelse av avtalen ble sendt til Slovenia, og slovenerne tittet etter ny, norsk importør. Men, for å gjøre en lang historie kort: Elan-verftet tok til seg Hoves oppgitthet og krav til endringer. Nye avtaler ble gjort, og ikke minst en ny versjon av Elan 400 kom på bordet: Elan 400S.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER