Grand Soleil 39, 43 og 47

GRAND SOLEIL 39
GRAND SOLEIL 43
GRAND SOLEIL 47
LEKKERT: Teak, elegante tekstiler og LED-belysning. Forskjellen fra andre båter er ikke så stor, det er de små detaljene som gjør at Grand Soleil bare ser så mye bedre ut.
HJERNEN: Gianguido Girotti er produktsjef hos verftet Cantiere Del Pardo som bygger Grand Soleil. Han er båtkonstruktør og en dyktig seiler.
LETT: 43 og 47 foteren ble testet under lette forhold i Italia. Den minste, her til le, var raskest.
VINNEROPPSKRIFT: Under utviklingen av båtene er det blitt utviklet en rekke båter som er testet i datasimulering, og analysert under forskjellige måleregler. De nye Grand Soleil er utviklet for å vinne.
RENT: Luker ligger i flukt med dekket, og liner er skjult under dekk. Grå nater i dekk er siste trend fra Italia.
47 FOT: Grand Soleil 47 trenger mer vind enn 43-foteren, og får da glede av lengre vannlinje. På en slør som her skal båten gå over 10 knop.
43 FOT: Grand Soleil 43 imponerer i lett vind, til tross for et lite forseil. Cockpiten fungerte godt i de rolige forholdene.
SKJØT: 39-foteren har et T-skjøt-system for storseilet. Skjøtet går rett på vinsjen. Løygangen er nedsenket.
PEKE: Karbonbaugspryd er ekstra, men ser bra ut. Ankersystemet er ikke like vakkert, men hindrer skrogskader.
COCKPIT: Det er lett å jobbe i cockpiten. Dekksutstyret fra Harken og Ronstan holder høy standard. Styringen er super på alle modellene. Bildet er tatt i 43-foteren.
39 FOT: Grand Soleil 39 er ingen slørebåt. Den har sin styrke på kryss og lens. Det er trangt mellom rattet og rekka.
BADE: De to store har badeplattform.
FROKOST: Alle båtene har et cockpitbord som enkelt kan løftes opp fra cockpitdørken.
LYS: Grand Soleil 43 har et vindu til cockpiten og luke under sprayhooden. Det øker komforten i akterlugaren.
GS 47: Salongen er lengre på den største modellen. Det er også mer dørkplass.
GS 43: Den mellomste modellen har en bra miks av funksjon og volum.
GS 39: Den minste båten byr på svært mye. Testbåten hadde i eik i innredningen.
MAT: Alle båtene har en bra bysse, og særlig i 39-foteteren, på bildet, er den imponerende. Her er det bra med skuffer, doble vasker og dobbel kjøleboks.
BAD: Grand Soleil 39s bad akter kan bli i minste laget om det er to bad om bord.
47-FOT: Alle båtene har ulik kartbordløsning. El-panelet er dominerende.
GS 39: Grand Soleil 39 har en konvensjonell V-køye forut. Med bad er det trangt.
GS 43: Grand Soleil 43 har en dobbelkøye. Den kunne ha vært litt bredere.
GS 47: Akterlugarene er greie. 47-foteren har doble skott med plass til utstyr mellom køyene. 43-foteren har mest lys, takket være flere vinduer.

Tre elegante damer

Grand Soleil 39, 43 og 47 er alle spreke og langbeinte. Pent sminket er de også.

Publisert Sist oppdatert

Med ny kapital fra Bavaria har det italienske verftet Cantiere Del Pardo fått fart på sakene. Tre nye modeller ble lansert i 2012, og vi har seilt alle sammen. Om bord har vi hatt med produktsjefen Gianguido Girotti, som er utdannet båtkonstruktør og som har vært svært sentral i utviklingen av de nyeste modellene fra det italienske verftet. Før Girotti ble ansatt i Cantiere Del Pardo jobbet italieneren for German Frers og bodde flere år i Sverige under utviklingen av det svenske America’s Cup-prosjektet på begynnelsen av 2000-tallet.

To ulike tester

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER