Hanse 315
Smågodt fra Hanse
Med Hanse 315 viser det tyske verftet at det går an å bygge smått og godt.
Alle produksjonsverft har «den minste modellen», selv om ikke alle går så langt ned i størrelse som det Hanse nå gjør med 315. Om det er fordi de mener markedet for mindre båter øker, eller om de har inngrodd tro på såkalte «innstegsmodeller», de mindre modellene som gjør at en båtkjøper kommer tilbake til den samme merkevaren når han skal kjøpe større og nytt, vites ikke, men at de har tatt frem en liten, vellykket modell, er vårt førsteinntrykk.
Det er virkelig ikke enkelt å tilføre noe nytt og spesielt i denne sjangeren. De aller fleste løsninger om bord er vel utprøvd: I bredden, høyden og i dybden. Men likevel greier de forskjellige designerne å tilføre noe «nytt» nesten hver eneste gang.
Det er først og fremst moderne skrogformer som gjør at Hanse i det hele tatt kan vise frem en slik båt som 315 er. Den store akterlige bredden gjør at det faktisk fungerer med to ratt, som for øvrig er tilleggsutstyr. Vår første tanke er at rorkultløsningen, som er standard, må være å foretrekke, i tillegg til at du sparer 33 188 kroner kontra rattløsningen, men i Hanse 315 vil rorkulten komme så langt frem i cockpiten, at rormannen blir sittende svært langt frem. Dette, og det faktum at den var svært god å styre ved rattposisjonen, gjør at rattene er å foretrekke – selv om det strengt tatt virker litt i overkant i en båt som tross alt måler rett under 30 fot.
I tillegg var prøvebåten utstyrt med en liten løygang. Den er ikke standrd. Standard løsning er et fast skjøtpunkt for storseilet, mens du kan få enten løygang på dørken i forkant av rattene, eller, noe vi tror er en dårlig løsning, en løygang over rorkulten fra cockpitbenk til cockpitbenk. Skal du da vippe opp rorkulten, må du fjerne løygangen ved hjelp av en klips-løsning.

FAKTA | HANSE 315 |
Lengde (skroglengde): | 9,10 m |
Lengde i vannlinjen: | 8,70 m |
Bredde: | 3,35 m |
Dypgang: | 1,85 m |
Deplasement: | 4700 kg |
Ballast i kjølen: | 1500 kg |
Mastehøyde: | 14,35 m |
Storseil: | 29,5 m2 |
Forseil (selvslående): | 17,5 m2 |
Spinnaker: | – m2 |
Motor (Volvo D1/13, 8,6Kw): | 11,8 hk |
Vanntank: | 230 l |
Drivstofftank: | 160 l |
CE A: | 6 personer |
Konstruktør: | Judel/Vrolijk |
Verft: | Hanse Yachts, Tyskland |
Importør: | FjordSailing AS |
Minst

Det er ikke mange slike båter som tilbys på det norske markedet. Mange produsenter starter sine minste modeller ved 33-34 fot, så reelle konkurrenter til Hanse 315 i Norge er Dufour 310, Bénéteau Oceanis 31 og den langt mer kostbare Hallberg-Rassy 310, om man skal se bortfra bruktmarkedet selvfølgelig.
For å begynne med konklusjonen: Hanse 315 treffer svært godt i det segmentet den er ment. Den er kompakt, men med masse plass. Den seiler godt, uten at du trenger å være en utpreget god seiler. Det siste fordi den ikke er krevende båt å seile. Du kan godt slippe rattet eller snu deg rundt og la konsentrasjonen fokusere på andre ting enn å styre, uten at farten og drivet i båten synker nevneverdig. Den kan du ikke på båter som heller betydelig mer til høyre på performance-skalaen. Når det er sagt, er det viktig å understreke at Hanse 315 også gir deg en god seilfølelse, den er bare ikke ekstrem.
Rormannen sitter godt med god øyekontakt med baugen. Rattet er plassert slik at man kan lene seg godt ut mot rekka, samtidig som man har full oversikt over instrumentene som er montert i akterkant av sargen. Instrumentene i Hanse kommer for øvrig fra B&G. Du kan velge instrumenter fra andre produsenter, men det kompliserer produksjonslinjen til Hanse, derfor tilbyr de kun B&G. Akterstaget kommer ned som en stor hanefot som kan være litt i veien om man står og styrer, men det er en vanesak.
På bidevind virker Hanse 315 som en større båt enn det den faktisk er. Den følelsen er en kombinasjon av volumfølelsen du får når du ser fremover fra cockpiten og det faktum at moderne skrog oppfører seg mer «voksent» enn skrog på båter i tilsvarende lengde for, for eksempel, ti år siden. Når båten krenger, løftes du lenger fra vannet og den lange vannlinjen i forhold til skroglengden gjør bevegelsene, og da spesielt kraften fremover, til en mer helhetlig følelse.
Modellen vi prøvde var utstyrt med en selvslående fokk, og strengt tatt burde vi hatt et overlappende forseil, men båten gikk overraskende godt med kun fortriangelet «seildekket». Seilene var oppgraderte fra standardpakken til såkalte FCL triradiale fra Elvstrøm. Fallene var også i Dyneema, en forutsetning for å kunne ha kontroll på forlikene. Med denne pakken øker prisen med 35 438 kroner i forhold til den turbåtprisen vi er kommet frem til.
Standardpris iflg prisliste: | kr 673 875 |
Storseil/genua: | Standard |
Rullesystem: | Standard |
Bomtrekk (Lazy bag): | 8 888 |
Anker m/ankerrulle: | 14 513 |
Kompass: | Standard |
Instrumenter B&G Dybde, fart, vind: | 35 438 |
Sprayhood: | 12 938 |
Fortøyning/Fendere: | 3 938 |
Kokeapparat: | Standard |
Trykk- og varmtvann: | Standard |
Varmeapparat: | 30 375 |
Toalett og septiktank: | Standard |
Batterier 2x90Ah: | Standard |
Motor: | Standard |
Sjøsetting Tyskland: | 5 344 |
Bunnstoff: | 28 688 |
Rigging/Klargjøring: | 24 188 |
Turbåtpris: | kr 838 185 |

Ingen overraskelser
På slør med en asymmetrisk spinnaker oppe gjorde vi enkelt 7,5 knop i rundt 9 knops sann vind. Vi forsøkte også å utfordre rorbladet ved å skjære mer enn man normalt ville gjøre, men opplevde ingen problemer, noe som igjen understreker at Hanse 315 er en robust båt som ikke gir deg de aller største overraskelsene.
Hanse 315 er en stor, liten båt. Cockpiten er vel så stor som på langt større båter, og som nevnt kler den de to rattene. Benkene i cockpiten er lange og gode å sitte på. Versjonen vi seilte hadde ikke den nedsenkbare plattformen på akterspeilet, som er ekstrautstyr. Da vi du få en «hel» hekk som sikkert mange litt usikre seilere, eller småbarnsfamilier vil sette pris på.
Når det kommer til dekksutstyr, er det gjenkjennelige «greier» fra anerkjente produsenter.
Under dekk
Under dekk har designerne Judel/Vrolijk fokusert på å utnytte så mye som mulig av den plassen man har til rådighet, ikke uventet fra Hanse’ side. Blant annet er dørken senket helt ned til skroget ved leideren og frem til salongbordet. Det gir god ståhøyde. Det samme har de gjort i forlugaren.
I forlugaren har de også funnet en god løsning hvor man kan øke, redusere eller dele køya til det behovet man trenger. Har man små barn med seg, er det greit med en køye som ikke er lenger enn 140 centimeter, men den kan forlenges til 202, enten som én køye eller som en dobbelkøye. Velger man å sove alene i lugaren forut, kan man bruke halvparten av køya og benytte stolen som dukker opp på babord side av lugaren. Lysmessig er det greit. Det finnes to LED-downlights, men ingen leselamper ved køyene.
På babord side finnes et skap med hyller og hengemuligheter, men under køyene får du ikke plass til noe, fordi vanntanken «stjeler» all plass. Fri høyde under forluken er 176 centimeter.
Salongen, hvor dørken ikke er nedsenket slik som i lugaren forut og ved leideren, er rommelig og består av to sofaer hvor babord side er lengst med sine 188 cm, mens styrbord er på 166. Bordet har to klaffer, er 95 cm bredt i forkant, 110 i bakkant og 85 langt. I midten av bordet kommer en støtte for masten. Under bordet er det en skuff med plass til tre flasker. Dessverre mangler bordet slingrekanter. Ståhøyden er 174 cm ved bordet, mens ved leideren er den 189

Vi reagerte på at det ikke er ventiler, «vinduer» i skrogsidene. Det hadde gjort mye for salongen og utsikten når du sitter i sofaen. Grunnen til dette er at det er tenkt bokhyller i det partiet det er plass til ventiler. Faktisk må du opp til 38-foteren før du får «skrogvinduer», men da kun i akter- og forskipet. Skal du ha ventiler i salongen, må du kjøpe Hanse 415 – eller større.
Lyssettingen under dekk er bra. Det er nok punkter til å lyssette interiøret slik at det blir hyggelig. Et stort minus er plasseringen av kontrollen til lyset. Den står på skottet i byssa, i hoftehøyde, slik at du blir ansvarlig for kveldens lysshow om du lener deg mot panelet...
På babord side finnes et lite kartbord. Skjønt store kart får man ikke plass til her, men det fremstår mer som en liten kontorplass med plass til instrumenter, brytere og plass til å lade duppedittene dine via enten en 12v- eller USB-kontakt. På baksiden av bryterpanelet ser det svært ryddig ut hvor alle ledninger og koblinger er merket på «tysk vis›.
Det er ikke lagt opp verken 12v- eller 220v-støpsler noe annet sted i båten enn ved kartbordet.

Bysse
Byssa i modellen vi seilte, bar preg av å tilhøre prototypebtegnelsen. Selve formen er som endelig produkt, men lister og benkeplate vi bli endret. Det er ikke noe spseielt hokus pokus ved byssa annet en at den tilhører det velprøvde både når det kommer til ergomteri, avsetting og oppbevaring.


Om toalettet er det først og fremst en ting å si: Det er stort. Til å være en 30-foter har Hanse lagd rommelig plass til å dusje og gå på toalettet. Speilet finer du på døren, og lengst frem finnes et lite setet hvor du kan sitte mens du dusjer. Eneste minuset er at vaskeservanten virke noe lav med sin 80 cm høyde. Ståhøyden er 183 cm.
Akterlugaren er Hanse 315s største lugar. Køya er tverrstilt slik at den går fra styrbord til babord. Køya er 205 cm lang og 195 bred i hodeenden, og i motsetning til forlugaren finnes det leselys – som også kan gjøres rødt til flott nattlys.
Avslutningsmessig må det også nevnes at Hanse 315 ikke nødvendigvis kun er en «innstegsbåt», den kan også fungere som en «nedstegsbåt» for de som ønsker seg en mindre båt, men med plass til de fasilitetene man kanskje er blitt vant med.
Vårt inntrykk av Hanse 315 er godt. Det engelske uttrykket «less is more» er kanskje ikke fullstendig rettferdig, men at Hanse 315 gir deg mye båt på få føtter, er en sannhet
