Mylius 18E35 og Premier 45

SVART: Mylius 18e35 er bygd for ­å vekke oppsikt. Det er en vellykket ­kombinasjon av en regatta og en party-båt.
LANG: Mylius er på mange måter en enorm dag­seiler. Cockpiten er stor og har en avdeling for ­gjester foran ? og for seiling akter. Konstruk­tøren Alberto Simeone til rors.
SHORTHANDED: Mylius er bygd for å seile shorthanded og har gode løsninger.
SKJULT: Alt som kommer ned fra masten er skjult på vei videre.
Luker: Lukene i cockpiten til Mylius er elgant buet og går i ett med resten.
EIERLUGAR: Mylius har ingen dobbeltkøyer. Eieren sover forut. Lugaren har en åpen løsning mot salongen, men har en dobbel skyvedør.
UPRAKTISK: Hvit hud er kanskje ikke så praktisk, men hva betyr vel det? På hver side av salongen er det kjøleskap.
BRONSE: Premier 45 er bygd i Dubai, samme sted som Landmark 43 ble bygd. Båten er en forminsket TP52 med turinnredning.
SÆRPREG: Premier 45 har et ­spesielt overbygg. Vinduene er plassert lavt, som en tynn stripe.
SKJULT: Premier 45 skal være så ren som mulig, selv autopilot og motorbetjening er gjemt.
EKSPERT: Max Waimer er tysk, ­og flyttet foretningen til Dubai hvor han er teknisk direktør.
BAUG: Premier 45 har et teleskopisk baugspryd og rullen til forseilet under dekk. En avansert ankerløsning heises opp med fallet fra ankerbrønnen.
BYSSE: Premier 45 har en velutstyrt bysse som er godt utnyttet.
NORSK: Snøhetta har stått for inn­­-red­ningen av Premier 45. Den er frekk og ­mini­malistisk. Det er mye dørkplass. Båten har ­senkekjøl, og kjølkassen stjeler litt plass.

Litt bling – mye moro

Mylius 18e35 og Premier 45 har begge skrog inspirert av TP52-klassen, og begge har en spennende historie og nyskapende løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Både Premier 45 og Mylius 18e35 var nominert til Årets Båt 2014. Premier 45 ble testet i Southampton, mens Mylius ble seilt i Italia. Selv om det skiller 15 fot og åtte millioner kroner, har båtene mye til felles; seilegenskaper, interiør og byggemetode, men også en spennende verftshistorie. Begge båtene er også relativt prisgunstige. De har komforten til en turseiler, men også egenskapene til en moderne regattabåt. Begge båtene kan betegnes som nedskalerte Wally-båter.

Industribedrifter

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER