XC 35

XC 35
XC 35
SALONG: Xc 35 har en tradisjonell planløsning med kartbord. Masten ødelegger noe i salongen, og ryggputene er svært steile.
SALONG: Xc 35 har en tradisjonell planløsning med kartbord. Masten ødelegger noe i salongen, og ryggputene er svært steile.
MODERNE: Xc 35 har en imponerende cockpit. To ratt er fint i en bred båt. X-Yachts har fall og liner på hyttedekk. Ikke så ryddig, men praktisk i bruk.
MODERNE: Xc 35 har en imponerende cockpit. To ratt er fint i en bred båt. X-Yachts har fall og liner på hyttedekk. Ikke så ryddig, men praktisk i bruk.
ROD: Xc 35 har vant i rod som strekker seg mindre enn vaier. Vantene er trukket inn. Det gir mulighet for genua og gjør det enklere å entre fordekket.
ROD: Xc 35 har vant i rod som strekker seg mindre enn vaier. Vantene er trukket inn. Det gir mulighet for genua og gjør det enklere å entre fordekket.
FORUT: Baugspryd kler båten bra, men også det står på ekstrautstyrslisten sammen med ankerspillet.
FORUT: Baugspryd kler båten bra, men også det står på ekstrautstyrslisten sammen med ankerspillet.
BILLIG: X-Yachts burde ha kostet på seg en løygang til storseilskjøtet. Vindskjermen er ekstrautstyr, men senterløft-hull i dekk følger med.
BILLIG: X-Yachts burde ha kostet på seg en løygang til storseilskjøtet. Vindskjermen er ekstrautstyr, men senterløft-hull i dekk følger med.
LØSNING: Planløsningen i XC 35 er slik den er i mange andre båter. To lugarer gir et stort rom under styrbord cockpitbenk.
LØSNING: Planløsningen i XC 35 er slik den er i mange andre båter. To lugarer gir et stort rom under styrbord cockpitbenk.

Best i lett vind

X-Yachts forsøker å nå nye kundegrupper med Xc 35, men har kanskje brukt sparekniven vel hardt.

Publisert Sist oppdatert

Svenske og danske verft lo av Bavaria og Hanse og deres billige løsninger. Jernkjøl, plasttanker og laminatdørk var fy-ord. Slik er det ikke lenger. Kundene bryr seg ikke om at de ikke har ekte treverk under føttene. De er kanskje heller ikke klar over det.

Plasttanker har vist seg å være vel så holdbare som tanker i rustfritt stål, og vannet smaker heller ikke dårligere. Med bulb i kjølen spiller det heller ikke så stor rolle om det er bly eller jern. Bly har større tetthet, noe som gjør at den våte flaten blir mindre enn med en jernkjøl. Blyet er derfor å foretrekke på regattabåter. Blyet er også mykere, noe som gjør at grunnstøtingene ikke bli like harde, men ingen har vel grunnstøtinger med i planen når båtkontrakten skrives?

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER