Solaris 50

SPORTY: Solaris 50 har linjer fra en regattabåt, men er en rask turseiler. Verftet har gjort en del valg som overrasker, men er fornuftig når man skjønner kundenes bruksmønster.
SPORTY: Solaris 50 har linjer fra en regattabåt, men er en rask turseiler. Verftet har gjort en del valg som overrasker, men er fornuftig når man skjønner kundenes bruksmønster.
SOLO: Vinsjer plassert nær rormannen gjør båten enkel å håndtere alene.
SOLO: Vinsjer plassert nær rormannen gjør båten enkel å håndtere alene.
ÅPEN: Innredningen er elegant, men den fungerer bedre i havn enn på havet.
ÅPEN: Innredningen er elegant, men den fungerer bedre i havn enn på havet.
SELVSLÅENDE FOKK: Et baugspryd for gennaker og anker savnes. Genuaskinne på dekk vil ødelegge det rene uttrykket.
SELVSLÅENDE FOKK: Et baugspryd for gennaker og anker savnes. Genuaskinne på dekk vil ødelegge det rene uttrykket.
LUGAR: Eierlugaren i denne type båter har funnet en stil, men Solaris gjør det litt bedre enn de fleste.
LUGAR: Eierlugaren i denne type båter har funnet en stil, men Solaris gjør det litt bedre enn de fleste.
MAT: Italienere elsker å lage mat, og det er tilrettelagt for det i Solaris 50. Volumet er godt utnyttet.
MAT: Italienere elsker å lage mat, og det er tilrettelagt for det i Solaris 50. Volumet er godt utnyttet.
WC: Badet forut er størst. Her er det også dusj
WC: Badet forut er størst. Her er det også dusj
PARTY: Komfortabel salong, men det er begrenset plass rundt salongbordet.
PARTY: Komfortabel salong, men det er begrenset plass rundt salongbordet.
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure
Waterkampioen Proefvaarten met de de genomineerde jachten voor de Eupese Boot van het Jaar in Santa Margherita die Ligure

Linjer har rangen

Solaris 50 er en moderne skjønnhet hvor linjene er prioritert mer enn det praktiske.

Publisert Sist oppdatert

Å stå bak rattet om bord i en Solaris 50 og beundre de lange, ubrutte linjene frem fra akter og helt frem til baugen, kjenne hvordan vinden tar tak i seilene og kreftene får båten til å skyte fart; det gir en unik følelse. Jeg må tilbake til da jeg seilte 10 mR «Rollo4» i Oslofjorden for å finne den samme følelsen. Moderne linjer Solaris 50 ga de sterkeste inntrykkene fra Årets Båt-testene som vi gjennomførte ut fra Santa Margherita Ligure, rett syd for Genova i Italia, i oktober. Båten har noe av det estetiske som en 10 mR har, selv om det skiller 80 år mellom konstruksjonene til Johan Anker og Javier Soto Acebal. Solaris 50 har et høyt fribord, men et ekstremt lavt overbygg. Alt unødvendig dekksutstyr er fjernet. Linjene har førsteprioritet i denne båten. Det går utover cockpiten. Den gir liten beskyttelse. Det var ikke noe problem da vi seilte båten i rolig vær, men på havet kan forholdet være et annet. Båten kan oppleves litt steril og kantete på bilder, men i virkeligheten er Solaris 50 en estetisk nytelse. Hva slags båt er egentlig Solaris 50? Skal du seile regatta, så se etter noe annet. Liker du å seile langt, Solaris 50 er ikke ideell. Vil du strekke sesongen, glem det. Solaris 50 har ikke noe med fornuft å gjøre, men har båtlivet egentlig det? Solaris er en gedigen leke for livet. Det er en båt for nytelse.

CODE0: Med stort sløreseil blir det høy fart selv i lett vind med det lettdrevete skroget.
CODE0: Med stort sløreseil blir det høy fart selv i lett vind med det lettdrevete skroget.

FAKTA SOLARIS 50
LOA:15,40 M
LWL:14,25 M
BREDDE;4,55 M
DYBDE:2,80 M
VEKT:14,2 TONN
BALLAST:4,9 TONN
STORSEIL:85 M2
FORSEIL:75 M2
MOTOR:55–75 HK
VANN:500 L
DIESEL:350 L
PRIS480 000 EURO

Cockpit for cruising

Vi seilte båten i lette forhold. Vindstyrken var fra 2 til 3 m/sek. Gutta fra verftet ville helst bare seile med Code 0. Vi rullet inn det store sløreseilet, og krysset på den selvslående fokka. Løsningen gjør seilingen enkel, men båten ville helt klart seilt bedre med en litt større fokk.En selvslående fokk passer imidlertid konseptet utmerket. TBåten vi seilte hadde heller ikke løygang, storseilsskjøtet var festet i ett punkt i cockpiten, litt bak cockpitbordet. Solaris 50 er ikke noen regattabåt, men en båt tilpasset båtbruken i Middelhavet.

SKULT: Sprayhood er fy-fy i Italia, men her kan den gjemmes bort.
SKULT: Sprayhood er fy-fy i Italia, men her kan den gjemmes bort.

Styringen er presis og ergometrien god, enten man sitter eller står. Det er god plass rundt rattene, og det er mulighet for å sitte med rattet mellom beina. Du sitter rett på dekk. Det er bedre å sitte på en liten forhøyning, som gir en tørrere rumpe i norsk klima.

Cockpitdørken ved rattet er helt flatt. Jeg savner muligheter til å vinkle en plate dørken for å stå bedre og styre på kryss.

Med Code 0 fikk vi mer krefter og bedre respons. Båten seilte velbalansert og letthåndterlig.

Solaris 50 har kun fire vinsjer, alle flyttet akter til rormannen. Det fungerer bra. Det er plass rundt vinsjene, men de nær nok til at de kan betjenes, selv om rormannen har en hånd på rattet. Med selvslående fokk blir det heller ikke mye bruk av vinsjene.

SOLO: Vinsjer plassert nær rormannen gjør båten enkel å håndtere alene.
SOLO: Vinsjer plassert nær rormannen gjør båten enkel å håndtere alene.

Cockpiten er optimal for turseiling med en eller to aktive seilere. Med 8–10 personer som skal bidra, vil ikke cockpiten fungere i det hele tatt. Når spinnaker skal ned, fokk opp, skjøter inn, og fall strammes vil det bli liten plass rundt de fire vinsjene ved rormannen.

Båten vi seilte var utstyrt med karbonfibermast som går gjennom dekk. Den hadde også en rullebom. Bomvang og akterstag justeres med hydraulikk. Det gir færre løse tamper.

På hyttedekket er det satt av plass til en sprayhood som har plass under et lokk og er ute av syne når den ikke er i bruk. Det er et stort stuerom under cockpiten, og plass til en liten jolle på tvers.

Mye plass er det forut også. Så mye plass at det kan settes inn en køye helt forut, i et rom som også er perfekt for store sløreseil.

Båten hadde en ankerrulle som stikker ut av baugen. Ikke helt elegant, men helt nødvendig om bord i en båt med loddrett stevn. Et integrert baugspryd med både rulle for gennaker og anker hadde kanskje vært bedre?

PLUSS


Elegante linjer

Lettdrevet skrog

Solid bygd


MINUS


Ubeskyttet cockpit

Høy pris

Uegnet for regatta

Lys og moderne

Innredningsløsninger i båter på denne størrelsen har fått en standard. Planløsningen er lik som i en 45-foter, men her er alt dimensjonert større. Dette merkes særlig godt i eierlugaren hvor det er mer plass rundt køya, og badet har fått en real løsning, selv i en båt som Solaris med et relativt smalt forskip.

DOBBEL: Delt køye i akterlugaren vil mange sette pris på. På styrbord er løsningen standard.
DOBBEL: Delt køye i akterlugaren vil mange sette pris på. På styrbord er løsningen standard.

Innredningen er gjort i hvitbeiset teak. Håndverket er av ypperste klasse. Tilpasningen er nærmest perfekt, og materialvalget er av beste sort. Stilen kan virke litt steril på bilder, men med Middelhavets blå lys inn gjennom skrogvinduene oppleves båten som helt riktig, også under dekk. Innredningen blir varmere når LED-belysningen er tent. Den gir inndirekte lys som får frem varmen i treverket. Den sorte karbonfibermasten står som en skulptur.

Byssa er stor og elegant. Skuffene lukker seg pent igjen. Maten holder seg kald i to store skuffer. Denne løsningen stjeler plass, men det er godt med volum i båten. Innredningen er åpen, og håndtak savnes. Nordsjøen var nok ikke i konstruktørenes tanker da båten ble skapt.

Salongen funger bedre for party enn for store middager. Benkene har brede sitteputer. Komforten er bedre om man sitter delvis henslengt med en drink i hånden, enn om man har benket seg til for en stiv middag. Salongbordet er også ganske beskjedent. Det holder kun for seks personer for et større måltid.

Kartbordet er plassert på tvers i enden av salongbenken på styrbord side, og opptar minimalt med plass, men det rommer heller ikke skikkelige papirkart. At det er et lite kartbord gjør at det er plass til et stort bad akter. Akterlugarene er også lyse og trivelige. På babord side er køyene delt.

ÅPEN: Innredningen er elegant, men den fungerer bedre i havn enn på havet.
ÅPEN: Innredningen er elegant, men den fungerer bedre i havn enn på havet.

Gjennomprøvd konstruksjon

Solaris 50 er bygd i en gjennomprøvd kvalitet. Verftet har ingen tro på å blande ulike materialer i konstruksjonen. Alt det strukturelle er forsterket av glassfiber. Det er alltid bevegelser i et skrog, og da vil materialer av ulike kvaliteter opptre ulikt. Det mener verftet kan være uheldig.

Skrog og dekk er bygd i en sandwich-konstruksjon. Det er også bærende skott. Dette er laminert sammen. Vanligvis blir skrogets forsterkninger gjort i tre, eller at en innermodul blir limt fast i skroget. Solaris laminerer forsterkningene til skroget.

Solaris lager også sine egne skroggjennomføringer som er skrudd fast i skroget med fire bolter. Gjennomføringene er av messing, men de er forniklet for å holde lenger. Kjølen har en bred flens på toppen som gjør at kjølboltene får større avstand, og at trykkflaten fra kjølen mot skroget blir større.

Produksjonsmetoden er ikke vektbesparende, heller det mottsatte. 50-foteren veier 14,2 tonn. Til sammenligning veier en Pogo 50 kun 8,9 tonn, eller Xp 50 11,6 tonn. Solaris 50 er en tung båt, men den er designet til vekten. Egenskapene vil ikke bli ødelagt om kjøleskapet fylles for en hel ferie.

Testbåten har en Volvo Penta på 75 hk, men kommer standard med 55 hk, Det er for lite for norsk klima. Båten har seildrev. Skroget er lettdrevet, og på flatt vann er det mulig å presse båten opp til 9 knop og ha en marsjfart på over 8 knop. Motoren går pent. Lydnivået behaglig og det er minimalt med vibrasjon.

En slik båt krever mye strøm til elektriske vinsjer, store kjølebokser og navigasjonssystemer. Verftet tilbyr generator for 150 000 kroner, men du kan kjøpe mange litiumbatterier for pengene og heller oppgradere motoren med større dynamo. Et alternativ som ble brukt av Volvo Ocean Race-båtene, men som så langt mangler som valgmuligheter til båter som absolutt bør ha en slik løsning.

LEKKER: Med sitt lave overbygg og rene dekk står Solaris 50 ut fra mengden.
LEKKER: Med sitt lave overbygg og rene dekk står Solaris 50 ut fra mengden.

Hvorfor Årets Båt?

Solaris 50 er ingen typisk turseiler. Den faller også gjennom som regattabåt. Den har moderne linjer, men er ikke moderne bygd. Båten er tung og har høyt fribord. En del funksjoner er blitt ofret til fordel for stilen. Det er mye som taler i mot båten, men det er også mye for, og det ligger nær hjertet – ikke hodet. Solaris 50 har så langt vært en suksess for verftet som har bygd åtte slike båter siden lanseringen for ett år siden.

Foruten stil, virker båten svært godt bygd. Håndverket er på topp. Ikke avansert, men bunn solid. Prisen starter på 480 000 euro, som slett ikke er avskrekkende, men båten vi seilte koster langt mer. Karbonfibermasten står ikke en gang på prislisten. Å kjøpe en slik båt uten ekstrautstyr blir feil. Linjene og stilen krever et teakdekk, og bare dette koster 350 000 kroner ekstra. Seil må du også ha, samt diverse utstyr for komfort og navigasjon. For seks millioner kroner bør du kunne legge fra kai i Italia i en splitter ny Solaris 50.

Om det er litt mye, så ta en titt på nye Solaris 47, lansert på messen i Düsseldorf i januar. Den er bygd etter samme filosofi. Innredningen er også nesten identisk, men med et litt mindre bad akter og mindre plass i akterluarene.