UTEPLASS: NautiBuoy Marine har utviklet et bryggeanlegg som er oppblåsbart. Perfekt for bading eller for enklere tillegging med jolla. Bryggen har kammer som fyller seg med vann på undersiden, og som gir stabilitet.
MED APP: Victron ligger i front med ny teknologi og satser på batteri­overvåkning. Med denne bluetooth-senderen kan du sjekke ladingen på båtens batterier på smarttelefonen.
LYS PÅ HODET: Exposure Marine har utviklet en hodelykt for bruk i båt. Vanntett er den selvfølgelig. Rødt lys gjør at nattsynet ikke ødelegges. En annen fordel er at lykten lades kjapt via USB-kabel.
SIGNAL K: Teppo Kurki fra Finland, Fabian Tollenaar og Kees Verruijt fra Nederland traff hverandre via internett gjennom problemløsning for båtens elektronikk, og har kommet opp med en løsning for å få båtens utstyr til å snakke sammen.
FERSKVANN: Utstyr for å produsere ferskvann blir mindre og mer effektivt. «Alle» hevder de kan produsere mer vann på mindre strømforbruk. De beste kan lage under 0,3 liter på bare 1 watt. Denne fra Schenker drar 100w, lager 35 liter i løpet av en ...
RIGGSJEKK: Spinlock har utviklet et bedre instrument for å sjekke hvor stramt riggen står. Det gjør det mulig å finne riktig trim etter at masten er tatt av.
BEDRE RADAR: Navico har utviklet verdens første solid-state pulsradar for fritidsbåtmarkedet. Radaren gir nøyaktige signaler både på lang avstand og for objekter nær båten. Den trenger ingen oppvarmingstid og gir minimalt med stråling.
KOMPAKT: B&G følger trenden og har lansert et prisgunstig 7 tommers multiinstrument. Trenden er heller å montere flere små enn ett stort instrument. Instrumentet betjenes med fingrene på skjermen, men det kan også kobles til en egen kontrollenhet. ...
SOLENERGI: SolarClothSystem er et fransk system som gjør det mulig med solceller bygd inn i seilet. UK Sails har allerede tatt dette i bruk. Myke paneler blir billigere og mer effektive.
ENKLERE: Selden har utviklet en ny vinsj. Den krever færre tørn med skjøtet på trommelen, og det skal være mulig å stramme inn slakken på linen mens skjøtet står i låseklemmen. Det gir færre operasjoner etter et slag.
LITEN OG STERK: Ronstan satser også på blokker uten bevegelige deler. Shock kommer i spreke farger.
KOMPAKT: Raymarine lanserte en radar med teknologi sammenlignbar med Simrads prisbelønnete radar, men Raymarines er mindre, lettere, og bruker mindre strøm. Den har innebygd WiFi som gjør installasjonen enkel.
UTSTYR AV MAT: Ino-block kommer nå i alle størrelser og har funnet veien fra Mini Transat til IMOCA 60. Blokken er egentlig bare en ring med en løkke, men et skall. Skallet var på Mets lagd av stivelse fra mais.
GRUNNER PÅ KART: Garmin gjør det mulig å legge egne dybdedata på ditt digitale kart på plotteren. Navionics har tilsvarende teknologi, men dette fungerer kun på iPad.
SIKKERHET: Seiling tar en ny retning, og det krever annet sikkerhetsutstyr. Forward Wip har Impact vest som ikke skal gi oppdrift, men ta av smellet ved kontakt med sjøen. Ekstraluft hører med, om du blir liggende under vann. Hjelm og ...
ENERGI: Electric-fuel er et produkt av forsvarsindustrien. Litiumbatteriene er produsert i Israel, og var en av de mer prisgunstige på Mets. De skal kunne erstatte blybatterier. Sjekk hvordan batteriet er bygd opp av en mengde små celler.
LETTVEKTER: Colligo Marine i USA har utviklet et nytt rullesystem for forseil. Det spesielle er at forstaget er i fiber, ikke vaier. Systemet veier minimalt og gjør det mulig med seil på kroker.
EGET UR: Italienske Astra startet med en boks for å analysere seildata og sende dette til smarttelefon. Nå har de utviklet egne skjermer og ur. De har også et docking-system som minner om ryggekameraet på en bil.
BIG DATA: En sveitsisk forsker har utviklet en boks som gir korrekte vinddata uten behov for kalibrering. Boksen henter inn en hel rekke data og sender dette til en sky. Store mengder data gjør det mulig å fjerne feilkilder, og gjøre båtens data ...
EDDERKOPP: Ropeye har utviklet en unik blokk, som de kaller Spider Block. I stedet for kulelager spinner hjulet rundt et nett av dyneemafiber som skal gi minimal friksjon og tåle store laster.

Utstyrstrender for seilere

Mets er bransjeutstillingen hver høst som viser hva som havner i båtbutikkhyllene til våren. Her er et blikk inn i hva som er årets trender.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer mye spennende innen dekksutstyr. Flere mindre aktører har lansert produkter med nye ideer som utfordrer de etablerte – som har sovet i timen. Shorthanded-seiling har drevet utviklingen av dekksutstyr de siste årene. Markedet er nå klar for å bytte ut metall mot fiber. Det er utbredelsen av Dyneema og Spectra, som er merkevarer, eller Ultra-high-molecular-weight polyethylene (UHMWPE) som er den korrekte tekniske beskrivelsen av materialet, som er årsaken til trenden. Utstyret festes med løkker av slik fiber, og det veier en brøkdel av syrefast stål. Ikke bare er vekten lavere. Slike løkker tåler også sjokkbelastninger bedre.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER