Om bord i: Bavaria 43 Cruiser

FRISKE FORHOLD: For en gangs skyld hadde vi friske forhold under prøveseilasen, og Bavaria 43 Cruiser ble satt på en skikkelig prøve ? som den bestod.
FRISKE FORHOLD: For en gangs skyld hadde vi friske forhold under prøveseilasen, og Bavaria 43 Cruiser ble satt på en skikkelig prøve ? som den bestod.
SMÅ LAPPER: Det var ikke rare seilduken vi trengte å rulle ut for å få mer enn nok kraft i den friske vinden.
SMÅ LAPPER: Det var ikke rare seilduken vi trengte å rulle ut for å få mer enn nok kraft i den friske vinden.
SKUFFER: Bavaria 43 Cruiser byr på et rikt utvalg av skuffer, skap og hyller og verftet er blant de beste i klassen når det gjelder å skape praktiske stue­plasser.
SKUFFER: Bavaria 43 Cruiser byr på et rikt utvalg av skuffer, skap og hyller og verftet er blant de beste i klassen når det gjelder å skape praktiske stue­plasser.
VITRINESKAP: Det heter seg at turbåter er et alternativ til hytte, og hyttefølelsen kommer unektelig med dette vitrineskapet Bavaria 43 Cruiser har å by på.
VITRINESKAP: Det heter seg at turbåter er et alternativ til hytte, og hyttefølelsen kommer unektelig med dette vitrineskapet Bavaria 43 Cruiser har å by på.
GOD PLASS: Salongen byr på god plass og langsgående bysse med god arbeidshøyde. Det er mange ventiler som kan åpnes og gi lufting under dekk.
GOD PLASS: Salongen byr på god plass og langsgående bysse med god arbeidshøyde. Det er mange ventiler som kan åpnes og gi lufting under dekk.
SMART: Kartbordet er plassert i langskipsretningen. Størrelsen er god og den vesle krakken er sånn passe å sitte på, og den er litt lav. Mikrobølgeovn, skap og en skuff til tørrvarer er felt inn i skottet mot lugaren forenom, og representerer en ...
SMART: Kartbordet er plassert i langskipsretningen. Størrelsen er god og den vesle krakken er sånn passe å sitte på, og den er litt lav. Mikrobølgeovn, skap og en skuff til tørrvarer er felt inn i skottet mot lugaren forenom, og representerer en ...
RORMANNEN har to ratt å veksle imellom og har en ganske grei arbeidsplass. Cockpiten er bred, men kartbordet gir benstøtte for dem som sitter til lo i nærheten av bordet.
RORMANNEN har to ratt å veksle imellom og har en ganske grei arbeidsplass. Cockpiten er bred, men kartbordet gir benstøtte for dem som sitter til lo i nærheten av bordet.
BAVARIA 43 Cruiser: Det er vel helst slik som på reklamebildene ? at man ønsker seg på tur med Bavaria 43 Cruiser.
BAVARIA 43 Cruiser: Det er vel helst slik som på reklamebildene ? at man ønsker seg på tur med Bavaria 43 Cruiser.

Bavaria 43 Cruiser bestod prøven

Det blåste kuling og 92 kvadratmeter seil ble redusert til to små «lapper». Bavaria 43 Cruiser fikk kjørt seg, men etter SEILmagasinets mening bestod båten prøven. At den er praktisk under dekk gir opplevelsen et ytterligere pluss.

Publisert Sist oppdatert

Endelig! For en gangs skyld var det skikkelig trykk der ute. Sjøen gikk hvit, det røk lett av toppene, og vindmåleren tok seg en tur helt opp til 17 meter per sekund. Endelig skulle det bli skikkelig seiling! Prøveseilaser har dessverre en lei tendens til å foregå i den andre enden av vindskalaen. Dette var unntaket.

Med godt innrullete seil – Bavaria 43 Cruiseren vi skulle prøveseile hadde begge seilene på rull – entret vi eventyret. Og fra første stund sa båten i fra om følgende: «Skal jeg oppføre meg pent, må dere tilpasse seilarealet til vindstyrken».

Det gjaldt med andre ord å rulle passe inn på seilene, for med for mye duk ute, ble mesteparten av kreftene fra vinden overført til krengning. Da vi imidlertid fant et areale som passet, var det forbausende lite. Vi hadde kun to av de vertikale spilene i rullestorseilet synlig, og fokka minnet mest om en stormfokk. Men da ble båten lett og velbalansert i hendene til rormannen. Da seilte vi med fylte seil og passelig krengning med brukbart driv i båten.

RORMANNEN har to ratt å veksle imellom og har en ganske grei arbeidsplass. Cockpiten er bred, men kartbordet gir benstøtte for dem som sitter til lo i nærheten av bordet.
RORMANNEN har to ratt å veksle imellom og har en ganske grei arbeidsplass. Cockpiten er bred, men kartbordet gir benstøtte for dem som sitter til lo i nærheten av bordet.

FAKTA BAVARIA 43 CRUISER
Lengde over all (skroglengde)12,95 m
Lengde i vannlinjen11,40 m
Bredde3,99 m
Dypgang1,85 m
Deplasement9 800 kg
Ballast i kjølen3 100 kg
Storseil45,0 m2
Genua 147,2 m2
Motor (Volvo Penta)38 hk
Vanntank210 l
Drivstofftank210 l
CEA. Max 10 personer + 1400 kg
KonstruktørJ & J Design
VerftBavaria Yachts, Tyskland
ImportørLunde Båt AS
Tlf.66 78 66 78
Webwww.sailboat.no

MÅ SEILES ROMT

Når ordet «brukbart» benyttes, har det sin bakgrunn i at Bavaria 43 Cruiser er relativt butt i forskipet i forhold til mange andre moderne båter, noe som gjør båten vâr for motsjøer. Blir de tatt uheldig eller er litt i største og krappeste laget, bremses båten lett opp når seilarealet blir såpass lite som det vi seilte med. Nå seilte vi på ganske vennlig Oslofjord-sjø, men møter man 17 m/sek i åpent farvann, er det vår hypotese at man nok både må seile litt romt og styre med nødvendig list og lempe for å kunne avansere noenlunde effektivt mot vinden.

De gode seilegenskapene vi oppdaget i Bavaria 31 Cruiser (SEILmagasinet 2007/8) er videreført i 43-foteren. Balansen er god, rorfølelsen er god og båten har et ror som griper godt og som tåler både krengning og provokasjon før roret suger luft og båten svinger seg inn i en broach.

Rormannen har en ganske god, men litt trang plass til rumpa ute på cockpitkarmen. På den ene halsen er gir/gass-spaken litt i veien. Det er grei støtte til bena for rormannen, mens mannskapet må spenne fra mot salongbordet for å holde seg på plass. Cockpiten er bred – det er hele 100 cm imellom cockpitbenkene, og denne bredden gir en romslig møteplass når båten ligger fortøyd og cockpitbordet (95 x 87 cm) står i sentrum for det sosiale. Bordet mangler slingrekanter, hvilket betyr at det er lite brukelig under seil.

Når man seiler under forhold som vi hadde, er det en velsignelse å seile med «tyskerhaling» på storseilskjøtet og ha det innen rekkevidde av rormannen. Denne løsningen, inklusive to Lewmar 46-vinsjer, koster imidlertid kr 19 125 ekstra. Ekstra koster også high tech rulleseilsgarderoben fra Elvstrøm vi benyttet (kr 36 250) og den 3-bladete foldepropellen (kr 19 625), og dette ekstrautstyret var selvfølgelig med på å påvirke seilopplevelsen.

GOD PLASS: Salongen byr på god plass og langsgående bysse med god arbeidshøyde. Det er mange ventiler som kan åpnes og gi lufting under dekk.
GOD PLASS: Salongen byr på god plass og langsgående bysse med god arbeidshøyde. Det er mange ventiler som kan åpnes og gi lufting under dekk.

NY STIL UNDER DEKK

Bavaria 43 Cruiser kunne vært en i rekken av mange, vanlige Bavaria-modeller da den ble introdusert i 2008, men den var ikke det. Modellen innledet verftets nye, enklere og mer moderne interiørdesign og erstattet Bavaria 42 Cruiser.

Ved siden av å lage slette skapdører og mindre krimskrams i detaljene, har Bavaria-verftet tatt til seg at turseilbåter i stadig økende grad er et alternativ til hytte. En konsekvens av dette er blant annet at tilgangen til båtens stuerom er blitt mye enklere i form av et stort antall skuffer, hyller og skap.

Dette er et stort bruksmessig fremskritt. Når det gjelder å slippe lys og luft inn under dekk er det få, om noen, som overgår Bavaria-verftet i dette og Bavaria 43 Cruiser er intet unntak. I salongen er det for eksempel tre dekksluker, fem vinduer i hyttesidene til å åpne og to ventiler i skroget man kan se ut av når man sitter rundt bordet.

Man kan velge mellom tre tresorter i såkalt «fineline wood» i mahogni, eik og ask. Dette er finérplater der trestrukturen er jevnere enn for naturlig vokst tre. Også utvalget av tekstiler er blitt større enn i tidligere modeller, så muligheten til å sette sitt personlige preg er blitt atskillig større med den nye designfilosofien.

Nøkkeltall
Vannlinje/deplasement5,37
Seilareale/lengde0,84
Seilareale/deplasement4,52
Lengde/bredde3,25
Turbåtpris/depl. (kilopris)160
Turbåtpris/lengde (meterpris)121 322
Standard pris iflg. prisliste
kr 1 350 000
Storseil/genua (Elvstrøm)Standard
Rullesystem (Furlex)Standard
Bomtrekk (Zippack)11 500
Anker (22 kg Delta, 10 m kj)28 000
KompassStandard
Instrumenter (Raymarine ST60:
vind, fart, dybde)13 250
Sprayhood21 375
Fortøyningstau/fendere (4/4)Startpakke
Kokeapparat/ovnStandard
TrykkvannStandard
Varmtvann13 125
Varmeapparat (Eberspächer)30 500
Toalett (std) og septiktankStandard
Startbatteri (55 Ah)Standard
Forbruksbatteri (135 Ah)Standard
Levert Limfjorden Danmark42 125
Bunnstoff22 500
Startpakke6 000
Rigging og klargjøring32 750
TUR-BÅT PRISkr 1 571 125

STOR BYSSE

Arealdisponeringen inneholder intet revolusjonerende nytt, men verftet har valgt å gå for en langsgående bysse (201 x 57 cm) og et stort, langsgående kartbord (100 x 95 cm) – og det fins enkelte fikse detaljer.

Et stort pluss er høyden på byssebenken – den er 95 cm høy og arbeidsvennlig; som på kjøkkenet hjemme og vel så det. Båten er utstyrt med kjøleskap med vertikal dør i stedet for kjøleboks, så her har «hyttetanken» slått til for fullt. Selv om hyllene i kjøleskapet har en liten slingrekant, er ikke det like praktisk når båten krenger og kjøleskapet befinner seg til lo.

Til kartbordet (116 x 62 cm) hører en liten puff som festes i dørken, og denne kan flyttes til et tilsvarende festepunkt ved salongbordet. Puffen er i minste laget for rumpestørrelse normal, og den er litt for lav i forhold til kartbordet, så om man tenker å bruke kartbordet som arbeidsplass med en PC, får man fort stive skuldre.

Bavaria 43 Cruiser har to akterlugarer, men skottet som deler dem i to, kan flyttes slik at man kan velge mellom å ha to ganske store, doble akterkøyer (200 x 150 cm (110 i fotenden)), eller en enkelkøye (200 x 113) og en virkelig stor dobbelkøye (200 x 187). Putene er tilpasset, slik at man har riktige madrass uansett hvilken løsning man måtte velge. Dette er en fiffig og fleksibel løsning, men fleksibiliteten går ut over lydtettheten mellom de to lugarene, og det kan jo av og til være et poeng… Kr 4250 må man betale ekstra for denne fleksible løsningen.

GODT RY

Begge toalettene – ett forut og ett akter – er romslige, og også her er det godt med skapplass. I toalettet akter har man tilgang til skroggjennomføringer og VVS-systemets mange kraner, mens man i forbindelse med kartbordet har tilgang til knutepunktet i båtens el-anlegg. Dette er ryddig og intuitivt. Tanker ligger under køyene akter og de er formstøpte med skvalpeskott. Så lenge de er rene og fine er det greit, men et stort mannhull vil være savnet den dagen behovet for rens melder seg.

Bunnstokkene som er støpt til skroget, er høye, noe som bør gi god avstivning under forutsetning av at vedheften mellom avstivningene og skroget er patent. I så måte har Bavaria et godt ord på seg ifølge de takstmennene SEILmagasinet har vært i kontakt med. Høyden på bunnstokkene gir dessuten store rom under dørken.

Ståhøyden under dekk er god hele veien: 199 cm i salongen, 196 cm i akterlugarene og 184 i lugaren forut. Lavest er ståhøyden i det fremre toalettet (181 cm), mens den akter er 193 cm.

Lugaren forut er på alle måter stor. Køya er 212 cm lang, og best av alt er det at bredden i fotenden er 86 cm. I den andre enden er bredden 220 cm, så om man ikke vil ligge tett, så behøver man ikke det. Det er dessuten rikelig med stue-plass forut – og den er praktisk anlagt i form av lett tilgjengelige skuffer, hyller og skap.

NYE STRENGER

Bavaria-verftet har bygd sin suksess på særs konkurransedyktige priser, men med sin nyeste generasjon båter, som Bavaria 43 Cruiser er en representant for, spiller de også på andre strenger. Dette er båter med gode og tilgivende seilegenskaper, og det er praktisk innrettete båter under dekk. Og mens verftet tidligere har valgt konservative og «trygge» designløsninger, har de med stilen som ble innledet i Bavaria 43 Cruiser vist at de også kan være innovative. Båten er i høyeste grad et industriprodukt, og hvor praktisk et industriprodukt vil være om 15–20 år når «reparasjonsalderen» inntrer så smått, er vi litt tvilende til.