SEIL: Lars-Erik Solvang har stor tro på seilbåtene fra Bavaria. Bedre på service og mer proaktiv jobbing mot verftet skal gi resultater.

– Gode avtaler med verftet i Tyskland avgjorde

Lars-Erik Solvang krevde gode betingelser for å overta salget av seilbåtene til Bavaria.

Publisert Sist oppdatert
UTSTILLING: Bavaria Cruiser 41, 37 og 34 er på plass inne i hallen i Leangbukta hvor det blir utstilling siste helgen i oktober.

– Vi skal ta godt vare på Bavariakundene. Motorbåtene og seilbåtene har mye til felles, men det vi ikke er best på vil vi bruke gode samarbeidspartnere. With Marine på rigg, og Oksenøya Marineservice på større jobber. Der er Eivind Bogerud sjef. Han har også jobbet tidligere hos Lunde Båt, før han og familien seilte jorda rundt med «Empire». Få kan Bavaria seilbåter bedre en Bogerud, mener Solvang.

Solvang har tro at han kan tjene penger på Bavaria seilbåter. Han drar fordel av at det meste av organisasjonen alt er på plass. En godt drevet virksomhet i 15 år gir også gode finansielle betingelser.

– Jan Petter Meringdal er hentet inn for å styrke Bavaria Båt på seil. Han har lang erfaring fra Lunde Båt, og kjenner produktene, avslører Solvang.

Tettere dialog med Tyskland

Lars-Erik Solvang vil ikke kritisere jobben Lunde Båt gjorde, men han tror at et tettere samarbeid med verftet vil gi bedre lønnsomhet.

– Jeg sitter med utviklingsteamet på Skype og er med på å utvikle de nye produktene. Det gjør at det ikke kommer noen overraskelser når nye båter blir presentert. Jeg får god gehør for våre behov i Skandinavia. Det gjør at hekkmontert ankervinsj og gass i byssa  blir montert på verftet, og ikke i Leangbukta. Hvert salg skal gå mer smertefritt, forklarer Solvang.

Han begynte hos Lunde båt for 15 år siden. Da solgte han seilbåter, og var med å seilte disse hjem fra Danmark med Are Wiig og Haldor Holm.

Lars-Erik Solvang har stor sans for Alexander Berg, Bavarias nye produktsjef. Han har en svensk mor, og har vokst opp med båtlivet i Sverige. Han har tidligere drevet sitt eget verft, og jobbet som besiktelsesmann for Bavaria.

Seil og motorbåter møtes

Seilbåt og motorbåt kjøperne blir mer like. Det gjør også båtene. Bavaria E40 er en motorbåt med ideer fra seilbåtene. Motorbåteiere kjøper seilbåter og omvendt. Bavaria satser også på katamaraner, både med og uten mast. Vi er i en spennende tid, og Bavaria tenker riktig. Det er også en av grunnene til at jeg har lyst til å også selge Bavaria seilbåter, forteller Solvang. Han er alt i dialog med kunder om katamaraner. Bavaria E40 kan leveres med hybridsystem, og den frelste Tesla-eieren har tro på at elektrifisering også kommer på båt, men at det vil ta lengre tid enn på bil.

Lojale kunder

En undersøkelse viser at Bavaria-eiere er svært fornøyde med båten sin. Vi ser også en stor andel komme til bake for kjøpe ny Bavaria. Kvaliteten blir stadig bedre mener Bavaria importøren, og mener at den nye designstilen som verftet nå satser på vil blir svært spennende.

– En miks mellom italiensk design og tysk grundighet har fungert svært bra på motorbåtene fra Bavaria. Italienerne er mer estetikere, mens tyskerne tenker praktisk. Det er en god kombinasjon. Bavaria C57 signert Maurizio Cossutti, vil bli vist frem på messen i Dusseldorf i januar. 

DESIGN: Maurizio Cossutti står også bak linjene til den nye serien fra Bavaria. Den vil starte med en 57-foter.
TILBAKE: Jan Petter Meringdal skal hjelpe Solvang med å selge seilbåter.
NOMINERT: Bavaria 46 Open er nominert til Årets Båt i Europa i klassen for flerskrogsbåter. Båten ble testet av juryen i Cannes i september.
DESIGN: Maurizio Cossutti står også bak linjene til den nye serien fra Bavaria. Den vil starte med en 57-foter.