Test: Bavaria Cruiser 32

BRED RIGG: Kraftig bakoverpekende salingshorn er den nye trenden. Bedre på kryss, men man mister litt på unnavind.
SMÅ VINDUER: Bra gripetak rundt byssa, men vinduene kunne vært større.
STOR: Badeplattformen er båtens største salgsargument
90 cm er køyas bredde, samt plassen under cockpiten.
Badet er som på en 40-foter.
Køya foran er smal i front.
Flotte nye luker og rullgardin.
Skuffen mangler bakvegg. Det gjør plassen bak ubrukelig.
Gass fra batterier er farlig. Bavaria har løst problemet.

Bavaria løfter seg

Det tyske verftet tok sjanser da de engasjerte et nytt designteam og satset på en mer moderne stil. Cruiser 32 imponerer, og viser at verftet har gjort det meste riktig.

Publisert Sist oppdatert

Farr design står for skrog og rigg og BMWs designkontor i USA for stilen på Bavaria cruiser 32, den første modellen til Norge av verftets nye serie.

Etter å ha prøveseilt båten en frisk og kaldt novemberdag i Oslofjorden og en slapp og varm dag i Barcelona tør jeg påstå at Farr står med sin ære i behold. Men det BMW har bidratt med kan diskuteres. Seilegenskapene er viktigere en linjene for at en båt skal være bra. BMW har klart å gi den nye Bavaria-serien et særpreg, og stilen er ulålete og funksjonell. Uttrykket må vi nok venne oss til.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER