DUSSELDORF. Bavaria C42 var utstilt på en slik måte at det var vanskelig å få noe inntrykk av båten utvendig.
DUSSELDORF. Bavaria C42 var utstilt på en slik måte at det var vanskelig å få noe inntrykk av båten utvendig.
COCKPIT: Cockpitbenkene har L-form. Bordet har plotteren i akterkant.
COCKPIT: Cockpitbenkene har L-form. Bordet har plotteren i akterkant.
COCKPIT: Cockpitbenkene har L-form. Bordet har plotteren i akterkant.
COCKPIT: Cockpitbenkene har L-form. Bordet har plotteren i akterkant.
BRED: Cockpiten er stor takket være skrogets enorme bredde bak.
BRED: Cockpiten er stor takket være skrogets enorme bredde bak.
SALONG: Bavaria har samme løsning som Oceanis 41.1 under dekk, med de samme styrker og svakheter som denne løsningen gir.
SALONG: Bavaria har samme løsning som Oceanis 41.1 under dekk, med de samme styrker og svakheter som denne løsningen gir.
PLOTTER: Kartbordet er en fastmontert plotter som virker unødvendig.
PLOTTER: Kartbordet er en fastmontert plotter som virker unødvendig.
HJØRE: Kanten på kartbordet skal avrundes.
HJØRE: Kanten på kartbordet skal avrundes.
ENORMT: Salongbordet har plass til stor oppdekning. Det kan senkes, slik at salongen kan brukes til soveplass.
ENORMT: Salongbordet har plass til stor oppdekning. Det kan senkes, slik at salongen kan brukes til soveplass.
DEKOR: Da messen i Düsseldorf var åpnet var den utstilte båten utstyrt med dekor på hovedskottet. Dekoren er et utsnitt av Bavaria-logoen.
DEKOR: Da messen i Düsseldorf var åpnet var den utstilte båten utstyrt med dekor på hovedskottet. Dekoren er et utsnitt av Bavaria-logoen.
MAT: Byssa er stor og lang. Den har også en skufferekke, samt godt med overskap.
MAT: Byssa er stor og lang. Den har også en skufferekke, samt godt med overskap.
LØSNING: Byssa har bare en vask, og grunnen til det er ønske om å sette inn en hybelkjøleskap som er upraktisk. Det tar både mye plass, og har doble dører.
LØSNING: Byssa har bare en vask, og grunnen til det er ønske om å sette inn en hybelkjøleskap som er upraktisk. Det tar både mye plass, og har doble dører.
EIERLUGAR: Med bred front er det mulig å ligge med hodet fremover, men det er ingen tilgang fra siden, så det er ingen ekte «island bed».
EIERLUGAR: Med bred front er det mulig å ligge med hodet fremover, men det er ingen tilgang fra siden, så det er ingen ekte «island bed».
AKTERLUGAR: Køyene bak er brede, men høyden under styresystemet innerst er begrenset. Det gjør det best å sove med hodet fremover.
AKTERLUGAR: Køyene bak er brede, men høyden under styresystemet innerst er begrenset. Det gjør det best å sove med hodet fremover.
JAPANSK: Båten er utstyrt med 3JH40 fra Yanmar på 40 hk. Motoren er en kompakt common rail-maskin som skal ha lavere lydnivå og utslipp.
JAPANSK: Båten er utstyrt med 3JH40 fra Yanmar på 40 hk. Motoren er en kompakt common rail-maskin som skal ha lavere lydnivå og utslipp.

Bavaria med båt for Norge

Bavaria C42 har alt en familie trenger til en grei pris. Båten har det meste som skal til for å bli en bestselger.

Publisert Sist oppdatert
VOLUM: C42 har mye volum i forskipet som gjør forpiggen stor.
VOLUM: C42 har mye volum i forskipet som gjør forpiggen stor.

Skroget er akkurat under 12 meter, som er viktig for noen markeder, men den oppleves større enn 42 fot. Båten som var utstilt på Düsseldorf-messen i Tyskland hadde tre lugarer og ett bad, og koster 157 900 euro uten moms.

– Båtens pris er meget konkurransedyktig og vil starte på cirka 2,2 millioner levert på vannet i Leangbukta, forteller Lars-Erik Solvang i Bavaria Norge. Det gjør at Bavaria er konkurransedyktige på pris.

Men nyheten konkurrerer mot brukte båter på markedet. Segmentet nye prisgunstige familieturseilere har krympet.

Nye linjer

Den nye 40-foteren har mye til felles med de større båtene i C-serien fra Cossutti Yacht Design, men det italienske designkontoret har gått lenger med den nye båten. Skroget har fått mer volum, mer bredde og knekkspant.

Tyskerne var spente på publikums mottagelse på messen i Düsseldorf, og mente de var fornøyde, selv om de hadde bommet på hvordan båten ble vist fram. Det var umulig å få noe inntrykk av eksteriøret fordi trappen opp til båten var lagt tett opp til skroget. Men fra de få bildene som er publisert av båten på sjøen, ser resultatet bra ut.

Overbygget har fått en kant over vinduet som visuelt gjør overbygget lavere.

Mer volum

Bavaria C42 får mer seilareal enn sine konkurrenter, men er også bredere og tyngre. Båten veier 1000 kilo mer enn Bavaria C42, men har noen kilo lettere kjøl. Økt bredde, som også øker stabiliteten, gjør dette mulig. Kjølen stikker også fem centimeter dypere.

Bavaria følger en trend vi har sett lenge. Båtene får lettere kjøler og bredere skrog. Nyheten har klassens bredeste skrog. Selv om C42 har fått lettere kjøl, er den tyngre enn sine franske konkurrenter. Lavere kjølvekt kjør det mulig å gå ned på dimensjoner i rigg og avstivninger, som reduserer prisen.

Diger cockpit

C42 har en enorm bredde i hekken, og det gjør cockpiten enormt bred. Det er i bredden cockpiten har vokst. Den er symmetrisk, med ett cockpitbord og L-formete benker.

Den utstilte båten hadde fire vinsjer tradisjonelt plassert. Ingen av vinsjene er i rormannens rekkevidde. Storseilet skjøtes fra hyttedekket, men det er mulig å bestille båten med seks vinsjer, og med storseilskjøtet bak til rormannen. Selvslående fokk er standard. Den utstilte båten hadde genuaskinner på dekk, som er ekstrautstyr.

Det er muligheter for puter også for rormannen, også i ryggen. Bak rattet er det benker som kan vippes opp. Plotteren er plassert sentralt i cockpitbordet. Plasseringen kan ikke justeres, så det er umulig å se lusene i forseilene og plotteren samtidig.

Styresystemet er lagt over dekk, under en luke i cockpiten.

Ny under dekk

Den utstilte båten var innredet i lys eik, og den skiller seg markant ut fra hvordan Bavaria så ut under dekk for 15 år siden. Planløsningen er svært lik Benetau Oceanis 41.1.

Byssa er flyttet akterover og er stor. Her er det også godt med skuffer. Verftet har valgt å sette inn et hybelkjøleskap. Dette er en prisgunstig løsning som er plasskrevende. Bavaria har fått dette til ved å plassere kjøleskapet der vaskene burde vært. Vaskene er på C42 flyttet helt akter i byssa ut mot skrogsiden. Løsningen gir bare plass til én vask, og denne har bare avsettingsplass på den ene siden. Vasken bør settes så nær sentrum av båten som mulig. En vask ut mot skrogsiden har risiko for å få vann inn i sluket under krengning.

C42 har klassens største salongbord, og det er plass til åtte personer til middag. Bordet vipper over slik at babord salongbenk også kan brukes. I forkant av babord benk er kartbordet plassert slik som på Oceanis 41.1. Kartbordet på den utstilte båten hadde et uheldig skarpt hjørne, men dette skal rettes opp. Også salongbordet skal avrundes.

Lugarene er enorme. Køyene akter har firkantet form, som gjør det mulig å sove med hodet akterover. Den utstilte båten hadde bare badet akter, som gir stor plass i eierlugaren foran. Båten kan leveres med to bad, men dessverre kommer begge bad på styrbord side. Det kan gjøre det utfordrende å bruke wc på styrbord halser og få pumpet inn vann for å skylle ned.

Enklere bygget

Bavaria har sluttet å bygge de mindre båtene med vakuumteknikk, og har gått tilbake til håndopplagt. Byggemetoden til Bavaria de siste årene har vært på linje med verftene i en langt høyere prisklasse. Fremdeles brukes det sandwich med skumkjerne, som gir et stivt og god isolert skrog.

Bavaria C42 er blitt en bedre og mer moderne turseiler, som er det markedet etterspør. Men de har mistet detaljer som noen få er opptatt av, som en tung kjøl, bad på hver side av båten og doble vasker i byssa. Størrelsen er riktig, og prisen er god. Verftet utvikler nå også en mindre modell i samme stil. Dette blir båter som blir viktige for verftet både internasjonalt og i Norge.

Nyheten er på vei til Norge, men rekker ikke messene i mars.

  Bavaria C42 Bavaria 41 Hanse 415 SO 410 Dufour 412 Oceanis 41.1
LOA 12,9 m 12,35 12,4 12,95 12,7 12,43
Skrog 11,98 m 11,99 11,99 11,99   11,98
Bredde 4,29 m 3,96 4,17 3,99 4,2 4,2
Dybde 2,1 m 2,05 2,1 2,17 2,1 2,19
Vekt 9678 kg 8680 8900 8962 8940 7836
Ballast 2698 kg 2736 2900 2003 2600 2300
Vekt/ballast 0,2788 31,52 32,58 31,52 29,08 29,4
Seilareal 100,6 kvm 82 87 80,4 71 82
Storseil 54 kvm  - 53 43,6 38 40
Forseil 47 kvm  - 35 36,8 33 42
Motor  39 hk 30 38  - 40 45
Pris 157 900 euro 153 500 160 531 167 800 154 000 155 500
DEKK: Selvslåer og genuaskinne for forseilet. Rulla er under dekk. Det er bare en luke over salongen.
DEKK: Selvslåer og genuaskinne for forseilet. Rulla er under dekk. Det er bare en luke over salongen.
BRED: Cockpiten er stor takket være skrogets enorme bredde bak.
BRED: Cockpiten er stor takket være skrogets enorme bredde bak.
PUTER. Du sitter mykt å styrer, men det er ikke mulig å sitte med rattet mellom beina.
PUTER. Du sitter mykt å styrer, men det er ikke mulig å sitte med rattet mellom beina.
PLANLØSNING: C42 med tre lugarer og ett bad.
PLANLØSNING: C42 med tre lugarer og ett bad.
DEKOR: Da messen i Düsseldorf var åpnet var den utstilte båten utstyrt med dekor på hovedskottet. Dekoren er et utsnitt av Bavaria-logoen.
DEKOR: Da messen i Düsseldorf var åpnet var den utstilte båten utstyrt med dekor på hovedskottet. Dekoren er et utsnitt av Bavaria-logoen.
EIERLUGAR: Med bred front er det mulig å ligge med hodet fremover, men det er ingen tilgang fra siden, så det er ingen ekte «island bed».
EIERLUGAR: Med bred front er det mulig å ligge med hodet fremover, men det er ingen tilgang fra siden, så det er ingen ekte «island bed».