Bavaria med båt for Norge
Bavaria C42 har alt en familie trenger til en grei pris. Båten har det meste som skal til for å bli en bestselger.

Skroget er akkurat under 12 meter, som er viktig for noen markeder, men den oppleves større enn 42 fot. Båten som var utstilt på Düsseldorf-messen i Tyskland hadde tre lugarer og ett bad, og koster 157 900 euro uten moms.
– Båtens pris er meget konkurransedyktig og vil starte på cirka 2,2 millioner levert på vannet i Leangbukta, forteller Lars-Erik Solvang i Bavaria Norge. Det gjør at Bavaria er konkurransedyktige på pris.
Men nyheten konkurrerer mot brukte båter på markedet. Segmentet nye prisgunstige familieturseilere har krympet.
Nye linjer
Den nye 40-foteren har mye til felles med de større båtene i C-serien fra Cossutti Yacht Design, men det italienske designkontoret har gått lenger med den nye båten. Skroget har fått mer volum, mer bredde og knekkspant.
Tyskerne var spente på publikums mottagelse på messen i Düsseldorf, og mente de var fornøyde, selv om de hadde bommet på hvordan båten ble vist fram. Det var umulig å få noe inntrykk av eksteriøret fordi trappen opp til båten var lagt tett opp til skroget. Men fra de få bildene som er publisert av båten på sjøen, ser resultatet bra ut.
Overbygget har fått en kant over vinduet som visuelt gjør overbygget lavere.
Mer volum
Bavaria C42 får mer seilareal enn sine konkurrenter, men er også bredere og tyngre. Båten veier 1000 kilo mer enn Bavaria C42, men har noen kilo lettere kjøl. Økt bredde, som også øker stabiliteten, gjør dette mulig. Kjølen stikker også fem centimeter dypere.
Bavaria følger en trend vi har sett lenge. Båtene får lettere kjøler og bredere skrog. Nyheten har klassens bredeste skrog. Selv om C42 har fått lettere kjøl, er den tyngre enn sine franske konkurrenter. Lavere kjølvekt kjør det mulig å gå ned på dimensjoner i rigg og avstivninger, som reduserer prisen.
Diger cockpit
C42 har en enorm bredde i hekken, og det gjør cockpiten enormt bred. Det er i bredden cockpiten har vokst. Den er symmetrisk, med ett cockpitbord og L-formete benker.
Den utstilte båten hadde fire vinsjer tradisjonelt plassert. Ingen av vinsjene er i rormannens rekkevidde. Storseilet skjøtes fra hyttedekket, men det er mulig å bestille båten med seks vinsjer, og med storseilskjøtet bak til rormannen. Selvslående fokk er standard. Den utstilte båten hadde genuaskinner på dekk, som er ekstrautstyr.
Det er muligheter for puter også for rormannen, også i ryggen. Bak rattet er det benker som kan vippes opp. Plotteren er plassert sentralt i cockpitbordet. Plasseringen kan ikke justeres, så det er umulig å se lusene i forseilene og plotteren samtidig.
Styresystemet er lagt over dekk, under en luke i cockpiten.
Ny under dekk
Den utstilte båten var innredet i lys eik, og den skiller seg markant ut fra hvordan Bavaria så ut under dekk for 15 år siden. Planløsningen er svært lik Benetau Oceanis 41.1.
Byssa er flyttet akterover og er stor. Her er det også godt med skuffer. Verftet har valgt å sette inn et hybelkjøleskap. Dette er en prisgunstig løsning som er plasskrevende. Bavaria har fått dette til ved å plassere kjøleskapet der vaskene burde vært. Vaskene er på C42 flyttet helt akter i byssa ut mot skrogsiden. Løsningen gir bare plass til én vask, og denne har bare avsettingsplass på den ene siden. Vasken bør settes så nær sentrum av båten som mulig. En vask ut mot skrogsiden har risiko for å få vann inn i sluket under krengning.
C42 har klassens største salongbord, og det er plass til åtte personer til middag. Bordet vipper over slik at babord salongbenk også kan brukes. I forkant av babord benk er kartbordet plassert slik som på Oceanis 41.1. Kartbordet på den utstilte båten hadde et uheldig skarpt hjørne, men dette skal rettes opp. Også salongbordet skal avrundes.
Lugarene er enorme. Køyene akter har firkantet form, som gjør det mulig å sove med hodet akterover. Den utstilte båten hadde bare badet akter, som gir stor plass i eierlugaren foran. Båten kan leveres med to bad, men dessverre kommer begge bad på styrbord side. Det kan gjøre det utfordrende å bruke wc på styrbord halser og få pumpet inn vann for å skylle ned.
Enklere bygget
Bavaria har sluttet å bygge de mindre båtene med vakuumteknikk, og har gått tilbake til håndopplagt. Byggemetoden til Bavaria de siste årene har vært på linje med verftene i en langt høyere prisklasse. Fremdeles brukes det sandwich med skumkjerne, som gir et stivt og god isolert skrog.
Bavaria C42 er blitt en bedre og mer moderne turseiler, som er det markedet etterspør. Men de har mistet detaljer som noen få er opptatt av, som en tung kjøl, bad på hver side av båten og doble vasker i byssa. Størrelsen er riktig, og prisen er god. Verftet utvikler nå også en mindre modell i samme stil. Dette blir båter som blir viktige for verftet både internasjonalt og i Norge.
Nyheten er på vei til Norge, men rekker ikke messene i mars.
Bavaria C42 | Bavaria 41 | Hanse 415 | SO 410 | Dufour 412 | Oceanis 41.1 | |
LOA | 12,9 m | 12,35 | 12,4 | 12,95 | 12,7 | 12,43 |
Skrog | 11,98 m | 11,99 | 11,99 | 11,99 | 11,98 | |
Bredde | 4,29 m | 3,96 | 4,17 | 3,99 | 4,2 | 4,2 |
Dybde | 2,1 m | 2,05 | 2,1 | 2,17 | 2,1 | 2,19 |
Vekt | 9678 kg | 8680 | 8900 | 8962 | 8940 | 7836 |
Ballast | 2698 kg | 2736 | 2900 | 2003 | 2600 | 2300 |
Vekt/ballast | 0,2788 | 31,52 | 32,58 | 31,52 | 29,08 | 29,4 |
Seilareal | 100,6 kvm | 82 | 87 | 80,4 | 71 | 82 |
Storseil | 54 kvm | - | 53 | 43,6 | 38 | 40 |
Forseil | 47 kvm | - | 35 | 36,8 | 33 | 42 |
Motor | 39 hk | 30 | 38 | - | 40 | 45 |
Pris | 157 900 euro | 153 500 | 160 531 | 167 800 | 154 000 | 155 500 |





