NY: Bavaria C45 er en spennened nyhet for det norske markedet, her i Ambition-versjon med stort aluminiumsmast.
NY: Bavaria C45 er en spennened nyhet for det norske markedet, her i Ambition-versjon med stort aluminiumsmast.
JOLLE: Det er plass til en jolle i hekken, men bare uten motor, og under 2,2 meter.
JOLLE: Det er plass til en jolle i hekken, men bare uten motor, og under 2,2 meter.
BORD: Style har to senkbare cockpitbord.
BORD: Style har to senkbare cockpitbord.
AMBITION: Regattaversjonen  har en mindre badetrapp og åpen hekk. De andre har her en utendørs bysse.
AMBITION: Regattaversjonen har en mindre badetrapp og åpen hekk. De andre har her en utendørs bysse.
AMBITION: Regattaversjonen har oppgradert dekksutstyr. Større vinsjer. Den utstilte båten har også lys grå dekksbelegg som er kult.
AMBITION: Regattaversjonen har oppgradert dekksutstyr. Større vinsjer. Den utstilte båten har også lys grå dekksbelegg som er kult.
ELEGANT: Cockpitluken senkes vekk og ned.
ELEGANT: Cockpitluken senkes vekk og ned.
SELVSLÅER: Ambition har både genuaskinne og selvslåer.
SELVSLÅER: Ambition har både genuaskinne og selvslåer.
SPAGETTI: Tau og liner stues vekk under lokk ved rattet.
SPAGETTI: Tau og liner stues vekk under lokk ved rattet.
PUTER: Solsenger er tydeligvis viktig.
PUTER: Solsenger er tydeligvis viktig.
EIK: Lys innredning i Ambition og Style
EIK: Lys innredning i Ambition og Style
VOLUM: Bred hekk og høyt fribord gjør akterlugarene store. Her er det også godt med luftemuligheter.
VOLUM: Bred hekk og høyt fribord gjør akterlugarene store. Her er det også godt med luftemuligheter.
DOBBELT: Køya i akterlugaren kan lett gjøres om fra en dobbel, til to separate.
DOBBELT: Køya i akterlugaren kan lett gjøres om fra en dobbel, til to separate.
FORPIGG: Med tre lugarer blir det en stor eierlugar forut. Badet er todelt, med dusj på den ene siden, og wc på den andre.
FORPIGG: Med tre lugarer blir det en stor eierlugar forut. Badet er todelt, med dusj på den ene siden, og wc på den andre.
DOBBEL: Holiday har to lugarer foran. Bredden i fotenden er begrenset. Her er det også to små bad.
DOBBEL: Holiday har to lugarer foran. Bredden i fotenden er begrenset. Her er det også to små bad.
CANBUS: C45 får et elektrisk anlegg levert fra Navico. Det gjør at det er mulig å styre det meste fra plotteren i cockpiten, eller plotteren under dekk.
CANBUS: C45 får et elektrisk anlegg levert fra Navico. Det gjør at det er mulig å styre det meste fra plotteren i cockpiten, eller plotteren under dekk.

Bavaria C45 for charter, tur og regatta

Den nye 45-foteren fra Bavaria vises frem i tre ulike utgaver. Vi har vært ombord i alle tre. 

Publisert Sist oppdatert
DESIGNER: Maurizio Cossutti har mye nytt i Dusseldorf. Ved siden av de nye Bavaria-båtene har italieneren også tegnet Salona 380 og More 40.
DESIGNER: Maurizio Cossutti har mye nytt i Dusseldorf. Ved siden av de nye Bavaria-båtene har italieneren også tegnet Salona 380 og More 40.

Maurizio Cossutti har fått ansvaret for å utvikle seilbåtene til Bavaria videre. Det første resultatet så vi for ett år siden da Bavaria C45 ble lansert. I år følges båten opp med to mindre modeller, C45 og C50 fra samme designer. Cossutti har skapt en raskere seilbåt som også skal være enklere å håndtere. Den har fått selvslående fokk som standard, og alle vinsjer er flyttet bak til rormannen.

Tre versjoner

Bavaria C45 starter på 237 881 euro inkludert tysk moms på 19 prosent. I Norge vil den komme på en pris rett under tre millioner kroner. Den billigste versjonen er Holiday. Det er en versjon som er rettet mot chartermarkedet. Den store forskjellen er at Holiday-versjonen har fire lugarer, og kan ikke leveres med stor forpigg, slik de andre. Holiday har også et cockpitbord, mens den mer påkostete versjonen Style har to. 

Det er Style som kommer til å bli volumselgeren til privatpersoner. Den koster 249 781 euro, og har mer påkostete detaljer. Forskjellen er langt mindre enn forventet. Holiday har det tradisjonelle mahogany-treverket, mens Style har lys eik. Puter skal også ha en bedre kvalitet. 

Mer seil

Den siste versjonen heter Ambition. Det er en båt som skal tilfredsstille kjøpere som vil seile fort. Vi snakket med Maurizio Cossutti og han kan forsikre at båten ikke vil skuffe. 

– Ambition har høyere mast og dypere kjøl. Den er også lettere, forklarer Cossutti. Første båten skal til Italia, og konstruktøren håper at kjøperen vil bruke den i regatta. Det vil vise potensiale i båten. Ambition-utgaven er også den som koster mest. Båten starter på 255 731 euro.  

Best i klassen

Bavaria skryter av å være best på mange områder. Båten har en jollegarasje, men det er ikke store saken du får inn. En jolle på opp mot 2,2 meter. Men volumer kan også brukes til å stue annet plasskrevende utstyr. Med utendørs bysse, to cockpitbord, så mener den tyske produsenten at de også tilbyr den beste cockpiten. Båten byr på den største badeplattformen og er den eneste som kan tilby en 45-foter med tre, fire eller fem lugarer. 

Har det meste

Bavaria har helt klart gjort nødvendige forandringer for å konkurrere mot de andre store verftene. C45 har nye linjer, men det er helt klart fortsatt en Bavaria. Personlig mener jeg at den lye eikinnredningen gir et visuelt løft. 45-foteren har en god romdisponering med gode lugarer, en stor skikkelig bysse, og en flott salong. Noen vil nok savne kartbord på 45-foteren. For å få det må man opp i 50 fot. 

Båtene som vises frem i Dusseldorf er kraftig oppgradert. Selv Holiday-versjonen har teakdekk. Jeg skulle gjerne sett båten slik den er til prisen det står på plakaten. 

Seilegenskaper avgjør

Selvslående fokk gjør seiling enklere, men egentlig bare for seilere som elsker å krysse i smale sund. For de aller fleste er det bedre med ett litt større forseil som også kan gi mer futt i lett vind og på slør. Holiday-versjonen har ikke genoaskinner på dekk, men det kan leveres. 

Mens de fleste båter med bred hekk nå har doble ror, har Bavaria C45 bare ett. Det er en fordel under havnemanøvrering, men to ror gir bedre grep under tøff seilas. 

Å ha alle vinsjer bak ved rormannen er også bra ved kystseilas, og når det er gjester om bord som ikke ønsker å ta del i aktiviteten om bord. For havseilas er det bedre å ha vinsjene på hyttedekk, hvor det er mulig å stå å ta et rev under sprayhooden. 

 

 

INNREDNING: C45 i eik og mahogany. Mahogany til høyre.
INNREDNING: C45 i eik og mahogany. Mahogany til høyre.
AMBITION: Regattaversjonen har oppgradert dekksutstyr. Større vinsjer. Den utstilte båten har også lys grå dekksbelegg som er kult.
AMBITION: Regattaversjonen har oppgradert dekksutstyr. Større vinsjer. Den utstilte båten har også lys grå dekksbelegg som er kult.
JOLLE: Det er plass til en jolle i hekken, men bare uten motor, og under 2,2 meter.
JOLLE: Det er plass til en jolle i hekken, men bare uten motor, og under 2,2 meter.
STYLE: Det er nok av puter på Style-versjonen som er utstilt. Dobbelt sett med solseng på fordekket. Hvor alle putene skal plasseres under seil er uvisst.
STYLE: Det er nok av puter på Style-versjonen som er utstilt. Dobbelt sett med solseng på fordekket. Hvor alle putene skal plasseres under seil er uvisst.