Bavaria C45 for charter, tur og regatta
Den nye 45-foteren fra Bavaria vises frem i tre ulike utgaver. Vi har vært ombord i alle tre.

Maurizio Cossutti har fått ansvaret for å utvikle seilbåtene til Bavaria videre. Det første resultatet så vi for ett år siden da Bavaria C45 ble lansert. I år følges båten opp med to mindre modeller, C45 og C50 fra samme designer. Cossutti har skapt en raskere seilbåt som også skal være enklere å håndtere. Den har fått selvslående fokk som standard, og alle vinsjer er flyttet bak til rormannen.
Tre versjoner
Bavaria C45 starter på 237 881 euro inkludert tysk moms på 19 prosent. I Norge vil den komme på en pris rett under tre millioner kroner. Den billigste versjonen er Holiday. Det er en versjon som er rettet mot chartermarkedet. Den store forskjellen er at Holiday-versjonen har fire lugarer, og kan ikke leveres med stor forpigg, slik de andre. Holiday har også et cockpitbord, mens den mer påkostete versjonen Style har to.
Det er Style som kommer til å bli volumselgeren til privatpersoner. Den koster 249 781 euro, og har mer påkostete detaljer. Forskjellen er langt mindre enn forventet. Holiday har det tradisjonelle mahogany-treverket, mens Style har lys eik. Puter skal også ha en bedre kvalitet.
Mer seil
Den siste versjonen heter Ambition. Det er en båt som skal tilfredsstille kjøpere som vil seile fort. Vi snakket med Maurizio Cossutti og han kan forsikre at båten ikke vil skuffe.
– Ambition har høyere mast og dypere kjøl. Den er også lettere, forklarer Cossutti. Første båten skal til Italia, og konstruktøren håper at kjøperen vil bruke den i regatta. Det vil vise potensiale i båten. Ambition-utgaven er også den som koster mest. Båten starter på 255 731 euro.
Best i klassen
Bavaria skryter av å være best på mange områder. Båten har en jollegarasje, men det er ikke store saken du får inn. En jolle på opp mot 2,2 meter. Men volumer kan også brukes til å stue annet plasskrevende utstyr. Med utendørs bysse, to cockpitbord, så mener den tyske produsenten at de også tilbyr den beste cockpiten. Båten byr på den største badeplattformen og er den eneste som kan tilby en 45-foter med tre, fire eller fem lugarer.
Har det meste
Bavaria har helt klart gjort nødvendige forandringer for å konkurrere mot de andre store verftene. C45 har nye linjer, men det er helt klart fortsatt en Bavaria. Personlig mener jeg at den lye eikinnredningen gir et visuelt løft. 45-foteren har en god romdisponering med gode lugarer, en stor skikkelig bysse, og en flott salong. Noen vil nok savne kartbord på 45-foteren. For å få det må man opp i 50 fot.
Båtene som vises frem i Dusseldorf er kraftig oppgradert. Selv Holiday-versjonen har teakdekk. Jeg skulle gjerne sett båten slik den er til prisen det står på plakaten.
Seilegenskaper avgjør
Selvslående fokk gjør seiling enklere, men egentlig bare for seilere som elsker å krysse i smale sund. For de aller fleste er det bedre med ett litt større forseil som også kan gi mer futt i lett vind og på slør. Holiday-versjonen har ikke genoaskinner på dekk, men det kan leveres.
Mens de fleste båter med bred hekk nå har doble ror, har Bavaria C45 bare ett. Det er en fordel under havnemanøvrering, men to ror gir bedre grep under tøff seilas.
Å ha alle vinsjer bak ved rormannen er også bra ved kystseilas, og når det er gjester om bord som ikke ønsker å ta del i aktiviteten om bord. For havseilas er det bedre å ha vinsjene på hyttedekk, hvor det er mulig å stå å ta et rev under sprayhooden.



