Bavaria løfter Nautitech
Bavaria satser på flerskrogsbåter, både med og uten mast.
COCKPIT: Nautitech har flyttet skottet mellom cockpit og salong lengre frem. Det gjør utearealet større. Hele cockpiten kan lukkes med kalesje.
I sommer kjøpte Bavaria den franske katamaran produsenten Nautitech. På Dusseldorf vises første produkt av sammenslåingen. Resultatet virker lovende.
Høyere kvalitet
– Bavaria og Nautitech har samme kvaliteter, fortalte Daniel Kohl under lanseringen av den 40-fots lange katamaranen under Boot. Nautitech bygger turkatamaraner, men lettere og mer sporty enn de fleste.
Seilas testet Nautitech Open 40 i La Rochelle i september, en båt bygget før sammenslåingen. Båten på messen i Dusseldorf holder en høyere standard og har bedre kvalitet på innredningen.
– Innredningen blir nå produsert i Tyskand, og fraktet til Frankrike for montering, forteller Kohl.
Beholder merkevaren
Bavaria vil ikke flytte produksjonen av Nautitech. Det er fysisk umulig. Bavaria blir bygget i Bayern, og er avhengig av transport på bil fra verftet til vannet. Det vil ikke være mulig med de brede katamaranene.
Bavaria er et annerkjent merkevare, og tyskerne satser på både charter og privatmarkedet for sine katamaraner. Bavaria har et større distribusjons apparat enn Nautitech og det vil gjøre at katamaranene når bredere.
Modeller over 50 fot vil beholde Nautitech navnet. Store båter krever mer kundetilpasninger, mens de mindre modellene vil selges som Bavaria Catamarans, selv om de blir bygget i Frankrike.
Ny modell
Nautetech Open 40 er Nautitechs siste modell og er en modell som skiller seg fra resten av Nautitechs modellserie. Bavaria vil videreutvikle ideene fra 40 Open på senere modeller. Neste modell vil være på 45 fot og dele ideer fra 40-foteren. Nautitech bruker Marc Lomard som designer.
Også uten mast
Bavaria har gjort en dyp studie før de kjøpte Nautitech. Chartermarkedet skriker etter båter med to skrog. Privatmarkedet følger etter.
Bavaria vil også lansere Nautitech Open 40 uten mast. Det har Lagoon gjort med sin 39-foter.
– Vi tror at markedet er modent for motorbåt katamaraner, særlig chartermarkedet, forteller Kohl. Folk er mer opptatt av drivstoff økonomi, og mindre opptatt av høy fart. Katamaraner har to smale skrog som gjør dem lettdrevet i moderate hastigheter.
Båten har en velutstyrt bysse.
Utstillingsbåten har fire komfortable lugarer, og også skipperkøye i baugen.