SLUTT: May Len Stensaker legger ned driften av Lunde Båt med en styrt avvikling.

Lunde Båt stenger døren

Importøren av Bavaria tar selskapet til skifteretten i dag.

Publisert Sist oppdatert

–   Vi har gjort opp alt, utbetalt feriepenger, så det er ingen dramatikk i konkursen, forteller May Len Stensaker til Seilas. Hun har tenkt lenge på å legge ned driften, men det er først i dag både verftet og ansatte får beskjed. I dag stenges også døren.

Pengesluk

–   Jeg burde gjort dette for seks år siden. Jeg har pøst på med penger for å holde driften, men marginene er for små for hvert salg. Det har vært for mye oppfølging og reklamasjoner som har kostet for mye. Jeg vet ikke hvor mange batteribanker vi har byttet bare i år, forklarer Stensaker. Lunde Båt hadde råd til god service under de gode årene midt på 2000-tallet, men slik går ikke lenger.

Har tapt åtte millioner

Lunde Båt AS har tapt åtte millioner kroner på driften i løpet av fem år fra 2010 til 2014. 

Offisielle regnskapstall for 2015 foreligger ikke, men i de fem foregående årene var samlet driftsunderskudd på åtte millioner kroner for Lunde Båt AS. Kun i 2013 gikk driften i pluss.

I samme periode er omsetningen nesten halvert fra 82 millioner kroner til 45 millioner kroner. Nedturen har vært lang og seig siden toppåret 2006 med nær en kvart milliard i omsetning. Salget av Bavarias seilbåter har altså krympet til en mindre enn en femtedel av hva det var i toppåret.

Det kraftige inntektsfallet har vært møtt med solide kostnadskutt, men altså ikke nok til å få positiv drift. Lønnskostnader er nær halvert i perioden, og lederlønningen har vært svært beskjeden.

Egenkapitalen har skrumpet i takt med underskuddene, og 2014 var det kun 162.000 kroner igjen av egenkapitalen. Det ga en egenkapitalandel på under to prosent, og negativ rentabilitet, viser offentlige regnskapstall.

Ikke tro på verftet

–  Jeg har heller ikke tro på at vi kan få tilbake salget. Verftet har ikke lansert nye modeller på lenge, og vi trenger noe nytt for å trekke kunder. Nå er det snakk om en ny 56-foter, og det er helt uaktuelt for vår kundegruppe. Hadde verftet kommet opp med noe jeg hadde tro på, så ville jeg vurdert annerledes, forklarer Stensaker.

Vet ikke hva som skjer

Bavaria verftet fikk også nyheten i dag. May Len Stensaker vet ikke hva som vil skje videre, men mener det må mye penger inn om noen skal starte å selge Bavaria Seilbåter igjen. Bavaria motorbåter berøres ikke av situasjonen til Lunde Båt AS. Motorbåtene forhandles av Bavaria Motorbåt Norge, som fra 2012 har vært et helt selvstendig selskap uten Lunde Båt på eiersiden.

–      Om noen har garantisaker med seilbåtene må disse ta dette direkte med verftet. Om de skal fortsette å selge seilbåter i Norge, så bør de behandle kundene sine bra, mener Stensaker.

 

Pressemelding fra Lunde Båt AS:

Lunde Båt AS har i dag besluttet å avslutte driften. Etter mange år med svake og negative resultater har styret dessverre ikke funnet grunnlag for videre drift.

Etter gullårene i 2006 og 2007 ble det bråstopp i salget av nye seilbåter. Lange garanti- og reklamasjons forpliktelser kombinert med lavt salgsvolum i et presset marked har resultert i negative resultater gjennom mange år.  

Forandringer på modellutvalg, økte priser og et Bavariaverft i kontinuerlig omstrukturering har også bidratt til en meget utfordrende drift for oss.

Et langt båteventyr er dessverre ved veis ende i dag.