Bavaria C42

NY: Bavaria C42 Cruiser lanseres i Dusseldorf januar 2020.

Billig og med mye duk

Vi har sammenlignet nye Bavaria C42 mot konkurrentene. Nyheten blir en stor 40-foter til ca tre millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert
INNREDNING: C42 øverst, sammenlignet med 41 Cruiser, Oceanis 41.1, Hanse 415, Dufour 412 og Sun Odyssey 410.

Startprisen vil ikke skremme kundene vekk fra den nye Bavariaen som lanseres i Dusseldorf. Spørsmålet er hva prisen blir når båten er ferdig spekket. Verftene er flinke til å spekke ned båten for å lokke kunder, med å tilby komfortpakker som alle velger. Det gjør at de fleste ender opp med en prisøkning på 50 prosent eller mer.

Bavaria C42 starter på 157 900 euro uten moms, og legger seg dermed på nivå med Benneteau og Hanse. Med moms og litt utstyr blir prisen 280 000 euro. En realistisk pris er derfor 3 millioner kroner for den nye modellen.

Bavaria 41 Cruiser, som fremdeles er i produksjon er bransjens billigste modell, men bare 50 000 kroner under nyheten.

Les vår sammenligningstest av Dufour 412 og Oceanis 41.1 her (+)

En større båt

Navnet C42 kan hentyde at båten er 42-fot, men det er med baugspryd og badeplattformen nede. Skroget er akkurat under 12 meter som er en viktig grense i noen land. Skroglengden er derfor lik konkurrentene, men C42 er bredere. Tidligere var 40-foterene akkurat innenfor fire meter. Nye Bavaria er 4,3 meter og setter ny rekord.

Vekten øker også, og nærmer seg 10 tonn, ett tonn mer enn Bavaria 41 Cruiser som fremdeles er i produksjon.

Stor bredde gir økt stabilitet. Kjølen på nye C42 er noen kilo lettere enn 41 Cruiser, men stikker dypere, og gir derfor økt rettende moment. Ballasten er tyngre enn sine franske konkurrenter. Men med et tyngre skrog, så lider kjølprosenten og havner på 28 prosent som ikke er noe imponerende tall på papiret. På moderne båter er kjølprosenten av mindre betydning for seiling under normale forhold.

Bavaria C42 ble født i Leangbukta i Asker, Les: Bavaria med ny 42-foter i Dusseldorf (+)

GENUA: First 40.7 er en typisk IMS-båt med rett baug, brøkdelsrigg og genua.

Mer seil

Seilarealet er oppgitt til 100 kvadratmeter. Det er tilsvarende areal som en perfomance cruiser som First 40.7, faktisk litt mer. Om dette arealet er med en selvslående fokk, så må storseilet være enormt, sannsynligvis nær 60 kvm. C42 har 30 kvm mer duk enn Dufour 412, som er konkurrenten med minst duk. First 40.7 som har genua, har et storseil på 47 kvm. •

Med bred hekk, så har også flere båter fått doble ror. Bavaria har valgt bare ett ror på nye C42, tross stor bredde. Det har både fordeler og ulemper. Fordelen med ett ror er under havnemanøvrering, og et enklere og billigere system. Ulempen er rorgrep når båten krenger. Ett ror på en bred båt krever ett dypt ror. Det kan gi utfordringer i Middelhavet med dybden hvor båtene ligger med hekken inn mot brygger.

SEILmagasinet sammenlignet og analyserte båter i dette segmentet under båtmessen i Dusseldorf 2016, les: Populære 40-fotere, vi har sett på fordeler og ulemper (+)

Andre aktuelle tester (+)

Hanse 415

Jeanneau Sun Odyssey 410

NY: Bavaria C42 lanseres under Boot i Dusselforf i januar.

Bavaria 41 Cruiser

 

Bavaria C42

Bavaria 41

Hanse 415

SO 410

Dufour 412

Oceanis 41.1

LOA

12,9 m

12,35

12,4

12,95

12,7

12,43

Skrog

11,98 m

11,99

11,99

11,99

 

11,98

Bredde

4,29 m

3,96

4,17

3,99

4,2

4,2

Dybde

2,1 m

2,05

2,1

2,17

2,1

2,19

Vekt

9678 kg

8680

8900

8962

8940

7836

Ballast

2698 kg

2736

2900

2003

2600

2300

Vekt/ballast

27,88 %

31,52

32,58

31,52

29,08

29,40

Seilareal

100,6 kvm

82

87

80,4

71

82

Storseil

 -

 -

53

43,6

38

40

Forseil

 -

 -

35

36,8

33

42

Motor

 -

30

38

 -

40

45

Pris

157 900 euro

153 500

160 531

167 800

154 000

155 500