Om bord i Beneteau Oceanis 35
Oceanis 35
Pluss for suveren cockpit og moderne skrog. Minus for innredningen.
Oceanis 38 ble kåret til Årets Båt 2014. Oceanis 35 bygger på samme idé og virker like genial på tegningene. Beneteau har utviklet et modulbasert konsept hvor båtkjøper kan bestemme hvor mye innredning som skal inn i båten. Løsningen gir stor fleksibilitet, men fungerer bedre på 38-foteren. Fleksibiliteten går utover utnyttelsesgraden. Skap som settes inn, utnytter ikke volumet maksimalt, og i en båt som er på minimumsgrensen av en 3-lugarsbåt, er ikke løsningen helt vellykket.
Forlugaren er trang og salongen mindre enn i Dufour. Oceanis 35 er heller ikke bedre med to lugarer. Løsningen er tilnærmet identisk med 3-lugarsversjonen, bare at en madrass er fjernet, og lugaren gjort om til stuerom. Verken kartbord eller bad er gjort større.
Fakta | OCEANIS 35 |
Skroglengde | 9,99 m |
Vannlinjelengde | 9,70 m |
Bredde | 3,72 m |
Vekt | 5533 kg |
Ballast | 1559 kg |
Dybde | 1,85 m |
Diesel | 130 l |
Vann | 200 l |
Motor | 20 hk |
Seilareal | 54,2 m |
Storseil | 27,5 m2 |
Forseil | 26,7 m2 |
Startpris | 861 525 kr |
Importør | Giramar |
Men Oceanis 35 er en kul båt. De store vinduene i salongen gir en unik atmosfære. De samme vinduene er plassert i lugaren forut. Det må være fint å våkne opp og se ut fra køya i en naturhavn.
Vi fikk seile båten i to dager ut fra Palma på Mallorca, første dag i lett vind. Med fast propell og standard seil, var det ikke det helt store. Båten er vanskelig å seile i lite vind. Med lusene klistret til seilet i det fuktige været var det vanskelig å få noen føling med båten.
Straks det blåser over tre meter per sekund, skjer det noe. Når vinden øker til fem, fungerer det bra. Konstruktør Pascal Conq var med påseilingen, og han hevder at båten er en del raskere enn Oceanis 34, som han også har tegnet. Nyheten har et seilbåtdrev med mindre friksjon, og skroget har høyere stabilitet og tåler da mer duk.
Båten er morsom å seile med gennaker. Doble ror gir suverent rorgrep, og båten kan presses på skarpe vinkler. Høyden på kryss var derimot ikke imponerende. Bedre seil vil hjelpe.
Cockpiten er Oceanis 35 sterke side. Cockpitbordet kan virke litt stort, men det fungerer. Også rormannsplassen er bra, enten stående eller sittende.
Targabøylen er unik. Vakker er den ikke, men svært praktisk. Sprayhood er heller ikke vakkert. Targabøylen er egentlig bare en solid avslutning på sprayhooden. Fordelen med den er at skjøtingen til storseilet kommer lenger akter. Vi fikk skjøtet storseilsbommen helt til senter på kryss, noe som er problematisk på båter uten løygang. Løsningen gjør det mulig å lage en større nedgangsluke, og en slak leider ned i salongen. Det øker sikkerheten.
Det er ikke full ståhøyde under targabøylen, men det var ikke noe problem.
Skroget er flott. Med en mer sporty rigg og en vektoptimalisert innredning, ville nok prisen ha økt, men du verden så fin båt det hadde vært.