Boot 2019

DUSSELDORF: Det var mange som vil se Oceanis i Tyskland.
LYS: Store strogvinduer kommer nå også på små båter.
MODERNE: Fathead-storseil, L-kjøl og doble ror. Det må bli bra.
VOLUM: Et stort stuerom på styrbord side fra cockpiten
EKSTRA: Båten har bare en vinsj standard. De to bak er ekstra.

Messas største lille overraskelse

En båt trenger ikke å være stor for å begeistre. Beneteau har gjort mye riktig med Oceanis 30.1.

Publisert Sist oppdatert

Det er kostbart å utvikle nye modeller, og mindre båter selges med mindre avanse, slik at det må store salgsvolumer til for å rettferdiggjøre en utviklingskostnad. Men verftene ser nødvendigheten av å ha mindre og enklere modeller for å få ny kunder inn. Kunder er ofte svært merkelojale, slik at mindre modeller kan bli en indirekte grunn for mer salg av større båter senere. 

Giramar vil selge båten med en pris som starter på under 900 000, men ferdig turklar, levert i Norge vil den havne på ca 1,1 millioner kroner. 

KLASSISK: Planløsningen har vi sett før, og det fungerer.

Smart og kompakt

NAVIGASJON: Kartbordet vippes ned fra skottet.

Beneteau satt en grense på bredden på tre meter. Allikevel er det god plass om bord. Selvfølgelig er det redusert med stueplass, men 30 foteren byr på en bra forpigg takket være skroget. Også denne er bredere over vannlinjen slik 46.1 og 50.1, men ikke like ekstremt. 

Akterlugaren er også bedre enn ventet. Kanskje ikke for to store personer, men en voksen eller to sover godt her. 

Mange nye båter er det en bred kant mellom salong og sideskrog med den hensikt av å få innredning med 90 graders vinkler. Det gir billigere produksjon, men slører med plassen. På denne utnytter salongen hele skrogets bredde, og det er viktig når maksimalbredden bare er tre meter. 

Stil og finish er typisk Beneteau, trendy og kult. Det visuelle gir ikke inntrykk av noen billigbåt. 

COCKPIT: Rorkult er standard, men det fungerer med ratt også.

Stor cockpit

Selv om båten er smal, så er den bred bak. For å være en 30 foter, så er cockpiten stor. Rattene er flyttet langt bak. For langt bak for enkelte. For meg med normal kropp, så er det greit, men mange vil nok betegne plassen for mer egnet for franskmenn enn for nordmenn. 

Men båten leveres med rorkult som standard. Det er nok en løsning jeg ville valgt. Heldigvis er rorkulten flyttet langt akter, slik at den ikke tar opp hele plassen i cockpiten, slik rorkulten gjør på Hanse 315. Den utstilte båten har et bra cockpitbord. Dette får sannsynligvis ikke plass med rorkult. 

Cockpiten bruker nesten hele skrogets bredde. Det gjør både cockpitkarmen smal, og sidedekket smalt. 

MODERNE: Fathead-storseil, L-kjøl og doble ror. Det må bli bra.

Fathead storseil

Riggen står uten akterstag, og standard seiloppsett er et fathead-storseil og en selvslående fokk. Det er mulig å få rullemast, noe som kanskje ikke passer med båtens sporty image. En større fokk er også mulig, men det krever mer dekksutstyr. 

Båten kommer standard med bare en vinsj plassert på hytte dekk. 

Det som ofte setter en stopper for salg av båter i denne størrelsen, er alt utstyret mange vil ha. Mye av komfortutstyret er like dyrt om båten er 30 eller 35 fot, og når ekstrautstyret utgjør en stor del av kjøpesummen, kanskje 1/3, så blir mange fristen i å legge litt mer penger på bordet for en litt større båt. 

Ser rask ut

Linjene på Oceanis 30.1 stemmer. Pascal Conq gjorde underverker med Oceanis 46.1, og mye tyder på at også 30-foteren vil begeistre. Det har det meste fra hans tegnebord gjort. Conq står også bak Pogo. 

Det er Delphia i Polen som bygger båten, et verft som ble kjøpt opp av Beneteau. De er kjent for å bygge kvalitetsbåter, så kvaliteten er på høyden. Vekten er under fire tonn, 900 kilo under Oceanis 31, og 1,1 tonn lettere enn Sun Odyssey 319. En av grunnene til lavere vekt er at båten er litt mindre, men også at den har en relativt lett kjøl. Både Sun Odyssey 319 og Hanse 315 har en høy ballastprosent i forhold til Oceanis. Om vi tar vekk kjølen på båtene, så er Hanse bare noen hunder kilo tyngre enn Oceanis, men er også større.

Men Oceanis har mest seilareal per kilo, som gjør den mest sporty. 

 

  

 

Oceanis 30.1

Oceanis 31

Dufour 310

Hanse 315

Sun Odyssey 319

LOA

9,53 m

9,66

9,67

9,62

9,98

Bredde

2,99 m

3,39

3,31

3,35

3,45

Dybde

1,88 m

1,80

1,90

1,85

1,83

Vekt

3995 kg

4850

4900

4700

5100

Ballast

973 kg

994

1300

1500

1650

Seilareal

45,9 kvm

49,1

50,4

46,9

47,5

Ballast/vekt

24,3 %

20,5

26,5

31,9

32,3