LETT: Figaro 3 skal veie under 3 tonn. Kraftige avstivninger bidrar til en stiv konstruksjon. Masten er flyttet langt bak, og står på hovedskottet.
LETT: Figaro 3 skal veie under 3 tonn. Kraftige avstivninger bidrar til en stiv konstruksjon. Masten er flyttet langt bak, og står på hovedskottet.

Figaro 3 seiler etter sommeren

Verdens første serieproduserte foilende enskrogshavseiler er snart ferdig.

Publisert Sist oppdatert
VAKUUM: Beneteau kan produsere avanserte komposittkonstuksjoner når vekt er avgjørende. Skrog og dekk er vakuumstøpt.
VAKUUM: Beneteau kan produsere avanserte komposittkonstuksjoner når vekt er avgjørende. Skrog og dekk er vakuumstøpt.

Beneteau har støpt skrog og dekk, og dette blir satt sammen i disse dager. Deretter blir dekksutstyr, mast, kjøl, foiler og ror montert, og båten er klar for sjøsetting på den franske vestkysten.

Finjustering

Båten skal gjennom omfattende testing i flere måneder før båten settes i produksjon. Det er særlig plassering av dekksutstyr som vil bli vurdert, men også trim av rigg, og plassering av kjøl vil bli justert.

Beneteau har fjernet opplysninger om kjølens dybde og tyngde, noe som tyder på at dette er noe som også vil bli vurdert under testseilingen. 

RASKERE: Mer seil, lavere vekt og foiler skal gjøre Figaro 3 mer utfordrende for shorthanseilerne.
RASKERE: Mer seil, lavere vekt og foiler skal gjøre Figaro 3 mer utfordrende for shorthanseilerne.

Regatta i 2019

Figaro 3 er tredje generasjon entype havseilere for shorthanded-seiling. Første generasjon ble lansert i 1990 og ble produsert frem til 2002. Skroget til denne finner du igjen i First 31.7 men med høyere fribord. Det ble bygd 140 slike båter. Båten har vannballast.

Figaro 2 ble lansert i 2003 og får sitt siste år som klasse i 2018. Den modellen er det bygd 96 eksemplarer av. Figaro 2 introduserte to ror, karbonfibermast og vakuumstøpt skrog.

Den nye Figaro 3 vil være klassebåt i 2019. Figaro-klassen består av både amatører og profesjonelle. Med den nye klassen vil nok tiltrekke seg flere proffe lag, men mange amatører vil falle fra inntil Figaro 3 dukker opp på bruktmarkedet.

Vil ikke fly

Det mest ekstreme med Figaro 3 er foilene. Disse vil ikke løfte skroget opp fra vannet, men vil redusere båtens dynamiske og fysiske vekt.

Foilene er utformet slik at de er over vannet når båten ikke krenger, men jo mer båten krenger, jo mer vil le foil løfte. Foilen vil gjøre det mulig å ha mindre vekt i bulben. Beneteau oppgir ikke båtens ballast. Heller ikke dybden er oppgitt i dag.

Målene i tabellen er fra i vinter da båten ble lansert. Foilene skal være ekstremt kostbare, men Beneteau skal likevel klare å holde prisen på nivå med Figaro 2.

SNITT: Liner er trukket tilbake i kanaler fra mast til cockpit. Rorkulten er plassert langt bak i båten. Den får også fast baugspryd.
SNITT: Liner er trukket tilbake i kanaler fra mast til cockpit. Rorkulten er plassert langt bak i båten. Den får også fast baugspryd.

Vil det fungere?

Figaro 3 blir en båt med uprøvde løsninger. Båtens polardiagram har skuffet mange, men dette er kun en beregning av fartspotensialet. En beregning med mange usikkerhetsmomenter.

En ting er i hvert fall sikkert. Foilene gjør båten mer kostbar. De tar også opp mye volum av innredningen.

 

 

HØST: Prototypen kommer på vannet sent i sommer og skal testes ut i høst, før klassereglene settes.
HØST: Prototypen kommer på vannet sent i sommer og skal testes ut i høst, før klassereglene settes.
         Figaro 3 Figaro 2 Figaro 1
Skroglengde          9,75 m 9,81 m 9,14 m
Bredde 3,40 m 3,45 m 3,25 m
Dybde 2,50 m* 1,98 m 1,8 m
Vekt 2900 kg* 3050 kg 2900 kg
Ballast 1100 kg 1100 kg 900 kg
Storseil 39,5 kvm 30,6 kvm 25 kvm
Fokk 30,5 kvm 30 kvm 30 kvm
Spinaker 105 kvm 85 kvm 73 kvm
Lansert 2017 2003 1990
* Til vurdering