ÅRETS BÅT - TURSEILERE: Beneteau Oceanis 46.1

TURSEILER: Beneteau har lykkes med linjene på nye Oceanis, og testbåten lever opp til forventningene.
TURSEILER: Beneteau har lykkes med linjene på nye Oceanis, og testbåten lever opp til forventningene.
SHORTHANDED: Oceanis 46.1 kan seiles av en person, og det er god plass til gjester.
SHORTHANDED: Oceanis 46.1 kan seiles av en person, og det er god plass til gjester.
BYSSE: Bra bysse med ekstra avsetningsplass mot leideren.
BYSSE: Bra bysse med ekstra avsetningsplass mot leideren.
SALONG: Lys og moderne stil. Bokhyllen ved mastestøtten vil glede mange.
SALONG: Lys og moderne stil. Bokhyllen ved mastestøtten vil glede mange.
EIERLUGAR: Lugaren forut har alt hva man kan forvente.
EIERLUGAR: Lugaren forut har alt hva man kan forvente.
LUGAR: 46-foteren har innbydende «gjesterom» akter. Lys, luftig og rommelig.
LUGAR: 46-foteren har innbydende «gjesterom» akter. Lys, luftig og rommelig.
VINSJ: Alle vinsjer er ført bak til rorposisjonen.
VINSJ: Alle vinsjer er ført bak til rorposisjonen.
BAUGEN: Forut er det både ankerbrønn og seilbinge.
BAUGEN: Forut er det både ankerbrønn og seilbinge.
BRED: Cockpiten er helt lik 50-foteren, bare litt kortere.
BRED: Cockpiten er helt lik 50-foteren, bare litt kortere.
SKROG: Baugen har økt volum over vannlinjen.
SKROG: Baugen har økt volum over vannlinjen.
KONTROLL: Båten har et datastyrt elektrisk anlegg.
KONTROLL: Båten har et datastyrt elektrisk anlegg.
KONSTRUKTØR: Pascal Conq har skapt en skrog med høyere stabilitet og lavere motstand.
KONSTRUKTØR: Pascal Conq har skapt en skrog med høyere stabilitet og lavere motstand.

Opp en liga

Raskere, penere og smartere. Beneteau har skapt en turseiler som selv regattaseilere vil ha lyst på.

Publisert Sist oppdatert

Den nye 46-foteren erstatter Oceanis 45. 45-foteren var radikal, med knekkspant og bred hekk. En god båt. Den ble kåret til Årets Båt i Europa i 2012. Nå er etterfølgeren her, en båt som er både penere, raskere og mer praktisk. Vi seilte sammen med konstruktøren som har tryllet. Den er opp en liga.

– Vi har jobbet mye med datasimulering og funnet en skrogform som både gir høyere stabilitet og mer volum, samtidig som det har mindre motstand gjennom vannet, forklarer Pascal Conq som har konstruert nyheten. Det er nesten umulig å skille den nye 46-foteren fra 51-foteren som ble lansert i fjor, men de har ulik designer.

Båten starter på 225 300 euro uten moms. Det er litt dyrere enn Bavaria C45, men litt under Sun Odyssey 490. Giramar annonserer 46-foteren for rett under fire millioner kroner, seilklar, levert i Norge med utstyr som er nødvendig her hjemme.

Mer enn en turseiler

Beneteau har prioritert seilegenskapene høyt med sin siste generasjon Oceanis-båter. Både 46- og 51-foteren kan leveres i «First-line»-utgave, en slags M-versjon fra bilverdenen. Da får båten mer seil, dypere kjøl, og oppgradert dekksutstyr. Testbåten er en «First-line»-utgave, men med en høyere aluminiumsmast og standard kjøl og med gode seil. Båten oppleves som en performance cruiser, men med alt av komfortutstyr. Med høy rigg og sorte seil ser båten også ut som en racer. First-line-utgaven med oppgraderte seil koster over 300 000 kroner ekstra. I tillegg kommer Code 0.

Jeg har sansen for Beneteaus targabøyle. Det er en svært fornuftig løsning, men elegant er den ikke. Nye 46.1 kan leveres med eller uten. Om man alltid seiler med sprayhooden oppe bør man gå for targa, men om båtens tøffe linjer skal komme til sin rett, velger du bort targa og seiler med sprayhooden nede. Da kommer også bommen litt lavere.

Båten kommer standard med rullemast og selvslående fokk, og kan med dette utstyret nærmest betegnes som en motorseiler.

Vi gikk ut sammen med Oceanis 51.1 med standard rigg. Den ble parkert. Til tross for at vi hadde høy mast, stor fokk og fullt storseil, ble storseilet rullet litt inn på storesøsteren, rett og slett fordi seilet ikke holdt formen, som igjen ga mer krenging og mindre fremdrift.

Smart skrog

En av løsningene som både gir plass og komfort samt skarpe seilegenskaper, er båtens forskip. Båten er smal i vannlinjen, men bøyer seg ut over vannlinjen, som gir plass til en bredere køye i eierlugaren.

Bredden er stor hele veien, og det gir økt oppdrift når båten krenger. Denne oppdriften gir stabilitet, som igjen gjør at båten oppleves som trygg.

Pascal Conq fortalte under testen av Oceanis 45 i 2011, at ett ror holdt fordi det var så dypt, og fordi båtens stabilitet gjør at roret holder grepet.

Nå har konstruktøren valgt to ror. Ett ror vil være nok i de fleste situasjoner, men under kritiske situasjoner kommer to ror godt med. Båten blir snillere å styre. Autopiloten jobber også lettere.

SKROG: Baugen har økt volum over vannlinjen.
SKROG: Baugen har økt volum over vannlinjen.
KONSTRUKTØR: Pascal Conq har skapt en skrog med høyere stabilitet og lavere motstand.
KONSTRUKTØR: Pascal Conq har skapt en skrog med høyere stabilitet og lavere motstand.
BAUGEN: Forut er det både ankerbrønn og seilbinge.
BAUGEN: Forut er det både ankerbrønn og seilbinge.

Langbeint turseiler

Vi seilte båten i 5–7 meter per sekund. Båten gikk i 7 til 8 knop på kryss, og på slør med Code 0 var vi til tider oppe i over 10 knop. Sjelden har det vært så gøy å seile en turseiler.

Det krever litt tilvenning å seile med to ror. Styringen er svært nøytral, og roret gir ikke tilbakemeldingene jeg er vant med. For å seile mest mulig effektivt på kryss måtte jeg følge med på loggen – falle noen grader ned for å hente fart og så spise høyde.

På slør med flatt sløreseil opplevde jeg virkelig hvor effektivt doble ror er når jeg provoserte seilegenskapene med skarp kurs. Skrogstabiliteten er enorm.

Båten har de egenskapene som erfarne seilere ønsker seg, samtidig er den snill og forutsigbar, som ferske seilere setter pris på.

SHORTHANDED: Oceanis 46.1 kan seiles av en person, og det er god plass til gjester.
SHORTHANDED: Oceanis 46.1 kan seiles av en person, og det er god plass til gjester.

.

BRED: Cockpiten er helt lik 50-foteren, bare litt kortere.
BRED: Cockpiten er helt lik 50-foteren, bare litt kortere.
VINSJ: Alle vinsjer er ført bak til rorposisjonen.
VINSJ: Alle vinsjer er ført bak til rorposisjonen.

.

Stor og åpen cockpit

Nauta Design har tegnet dekk og innredning. Dekket og cockpiten er nærmest identisk med 51.1, og Beneteau innrømmer at det er brukt samme former på det meste. Forskjellen er at benkene er noen centimeter kortere, og står noen centimeter nærmere hverandre.

Det er god plass for rormannen som både står og sitter godt. Cockpitbordet er stort, og i enden av bordet er det plass til redningsflåte.

Båtens fire vinsjer er alle plassert i rekkevidde for rormannen. Det gjør at én mann kan håndtere det meste. Med en slik løsning er det fordel med elektriske vinsjer. Personlig ville jeg foretrukket fallvinsjer på hytta, men jeg ser fordelene med løsningen til Oceanis for kystseilas.

Vi hadde en 106 prosent fokk som gir god fart og har et større bruksområde enn en selvslående fokk, som krever mindre jobb.

Testbåten har en høy mast av katedraltypen. Den kan beskrives som en mast med tre salinger hvor øverste saling er fjernet. Dette sparer vekt, og er teknisk mulig fordi vantene står så spredt. Undervantene er plassert inn mot overbygget. Det gir enkel passasje frem på dekk. Testbåten har Code 0 på rull og fokk på rull, så det meste av seilhåndteringen gjøres fra cockpiten. Baug­sprydet har plass til ankeret under. Båten har også festepunkt for kutterstag, en løsning alle langturbåter bør ha.

Det er godt med stueplass. I baugen er det plass til sammenleggbare sykler og seil.

SALONG: Lys og moderne stil. Bokhyllen ved mastestøtten vil glede mange.
SALONG: Lys og moderne stil. Bokhyllen ved mastestøtten vil glede mange.
EIERLUGAR: Lugaren forut har alt hva man kan forvente.
EIERLUGAR: Lugaren forut har alt hva man kan forvente.
LUGAR: 46-foteren har innbydende «gjesterom» akter. Lys, luftig og rommelig.
LUGAR: 46-foteren har innbydende «gjesterom» akter. Lys, luftig og rommelig.
BYSSE: Bra bysse med ekstra avsetningsplass mot leideren.
BYSSE: Bra bysse med ekstra avsetningsplass mot leideren.

.

Klassisk layout

ANDRE NOMINERTE BÅTER - TURSEILERE

Dufour: Imponerende stor 39-fotet som lever opp til konseptet familieturseiler. Båten ser bra ut, og seiler bedre enn forventet. Vi seilte byggenummer en, som bar preg av å være prototype.
Swallow Coast 250: Kompakt turseiler med stor påhengsmotor plassert i brønn, midt i båten. Båten seiler bedre enn hva vi har sett av slike båter tidligere. Motorløsningen fungerer og fjerner ulempene med påhenger.
Hallberg-Rassy 340: Klassiske kvaliteter møter moderne ideer i en imponerende miks. Det er en kostbar 34-foter, men en gunstig båt å eie. Det er også en stor 34-foter, både under og over dekk, og har løsninger som utnytter volumet optimalt.

 

Oceanis 46.1 kan leveres i fire ulike innredningsløsninger. Testbåten har en klassisk løsning med tre lugarer og to bad, som er standardversjonen. Du kan også få tre lugarer og tre bad, fire lugarer og fire bad, eller fem lugarer og tre bad, de to siste mest for chartermarkedet.

Testbåten har badet fremme delt i to, wc til styrbord og dusj til babord. Kartbordet er plassert frem mot hovedskottet. Det aktre badet har eget dusjrom, og byssa har en ekstra skapseksjon mot leideren.

Nauta Design har skapt et moderne uttrykk under dekk. Lys og børstet eik gjør det både lunt og elegant. Det fremstår som eksklusivt. Store flater er belagt med hvit vinyl. Enorme skrogvinduer gjør det mulig å følge med på hva som skjer på utsiden fra salongen.

Eierlugaren foran har godt med skapplass, lys og luft. Køya har full bredde forut, med godt adkomst fra sidene. Store skrogvinduer gjør det trivelig både i lugarene forut og akter. Det er doble skott mellom lugarene bak, som reduserer lydnivået. Her er det godt med hyller, skap og stueplass.

Innredningen er elegant, men båten er et industriprodukt. Delene er satt sammen av ferdig kuttete deler i IKEA-stil. Noen steder er ikke sammensetningen helt presis, og det er noen millimeter-glipper som man oppdager om man leter. Det er også litt knirk i noen dørkplater som enkelt kan løses.

Optimalisert produksjon

Som i de fleste båtene fra Beneteau og andre franske verft er skroget støpt med enkeltlaminat. Konstruktøren forteller at dette er et kostnadsspørsmål. Enkeltlaminat gir et seigere skrog som tåler mer, men mangler stivheten et sandwichlaminat gir. For å få tilstrekkelig stivhet er Oceanis 46.1 avstivet med en kraftig bunnramme.

Beneteau går nå over til å bruke CanBus-strømsystemer i sine båter. Det har også fordeler og ulemper. Ulempen er at det blir mer utfordrende å ettermontere elektriske komponenter selv. Beneteau har store planer med sitt strømsystem, og samarbeider med bilprodusenten Peugeot om dette.

Oceanis 46.1 imponerer. Prisen er riktig, og løsningene gode. Det sterkeste salgsargumentet er alle de ulike løsningene som er tilgjengelig.

LAYOUT: Oceanis 46.1 kan leveres i fire ulike innredningsløsninger.
LAYOUT: Oceanis 46.1 kan leveres i fire ulike innredningsløsninger.

OCEANIS 46.1

oc46layout3c2t_55575

 

LOA:14,60 m
Skrog:13,65 m
Bredde:4,50 m
Dybde:2,35 m
Vekt:10 597 kg
Ballast:2 735 kg
Storseil:54 m2
Fokk:58 m2
Pris fra:225 300 euro

 

 

Pluss

  • Gode seilegenskaper
  • Elegante linjer
  • Høy fleksibilitet

Minus

  • Enkelt produsert
  • Underrigget i standardversjon