Billigbåter og kvalitet

Hei,
Jeg holder på å reasearche innkjøp av seilbåt fra 38-45fot. Jeg skal bo i båten. På sikt blir det lengre turer og kryssinger av nordsjøen og kanskje biscaya, atlanteren mm.
Du skriver i første setning i et tidligere innlegg Sitat "..... under en million (35-38fot) er gode turseilere, men mangler litt om du vil seile regatta, eller legge ut på lengre turer." Hva er det egentlig de båtene mangler utenom elektronikk, komfortting, kraftigere vinsjer, beslag og kanskje sterkere rigg?
Jeg ser på moderne båter at mange har stor nedleggbar luke akter i kokpit. Med min erfaring fra komersiell sjøfart og fiske vet jeg at havet er nådesløst tolmodig med ting og tang som kan slåes istykker. Hvordan er slike luker vedrørende sikkerhet på havkryssinger etter seileren har blitt overrasket av dårlig vær.
Og sist, hvor trygge er disse billigbåtene, som likevel har klasse A, i åpent hav. Selvsagt snakker vi her om dårlig vær. Full storm og orkan vet vi at kan komme selv om værmeldingen sa kuling.

På forhånd takk.

Publisert Sist oppdatert

Dyre båter er gjerne bedre dimensjonert, og vi tåle dårlig vær uten skader. Det kan være alt fra skuffer i byssa som skiller ut til hengsler på luker som ryker. Om du skal på langtur så bør man også vurdere båtens tanker og stuerom foruten riggen, og hvordan innredningen vil fungere i stor sjø. Mange av de masseproduserte båtene er bygget for å fungere godt i havn, som passer de fleste båtkjøperne godt. For å tilfredsstille CE A, må båtene ha selvrettende egenskaper. Det er også krav om rekkehøyde, og hvordan luker er utformet. Nesten alle seilbåter over 32-fot fyller disse kravene. Men det er ikke sikkert om de egner seg på havet for det, men det går mest på komfort. Når det gjelder luker, så er det særlig i baugen at det er viktig at disse kan låses fast med en skikkelig anordning. Bevegelsene bak i cockpiten på en seilbåt er nok langt mer moderate enn på et yrkesfartøy. Jeg har hørt om at slike luker i hekken har skapt problemer.

Axel Nissen-Lie