Hva skjer og hva skjedde med «Galactic Viking»

Vi kjenner redningsaksjonen på 42 timer. Her kan du lese om forløpet og hva som nå skjer videre.

Publisert Sist oppdatert
REDDET: Med skadet rigg og tau i propellen var skipperen ute av stand til å manøvrere sin båt.
REDDET: Med skadet rigg og tau i propellen var skipperen ute av stand til å manøvrere sin båt.

I le av skip

Før redningsfartøyet «Emile Robin» kom ut til unnsetning, var skipet «Vestkysten» på plass for å bistå. Skipet ga ly for «Galactic Viking» slik at storseilet kunne berges.

– Det ble et sug i le av «Vestkysten», så kraftig at «Galactic Viking» støtte borti skipet. Det resulterte i en skade i skrogsiden, forteller Kjell Henninen.

42 timers redning

Selve redningshistorien er godt kjent. Det ble en rekordlang operasjon som nådde TV-nyhetene i Danmark.

Ett av problemene var at «Galactic Viking» derv med en hastighet med 4–6 knop. Det gjorde det utfordrende å få festet et slep. Første gang de lykkes brakk festet på «Galactic Viking». Hadde ikke andre forsøk fungert, hadde «Galactic Viking» måttet ha blitt evakuert, og fartøyet sannsynligvis gått tapt.

Da slepet endelig var kommet i gang, var de 73 n mil fra Hvide Sande. «Galactic Viking» var først i havn lørdag kveld kl 21:00

– Det gikk svært smått opp mot vind og bølger, men slepet gikk helt problemfritt forteller Henninen.

Omrokkering av planer

«Galactic Viking» befinner seg nå på Mathis Værft i Aalborg. Ifølge nettstedet MinBaad.dk er verkstedet blitt plukket ut av forsikringsselskapet Gjensidige.

Båten ble transportert landeveien. Den 5,5 meter brede båten ble kjørt om natten med følgebiler.

Før båten ble transportert, ble den 30 meter lange masten rigget ned og kjølen demontert. «Galactic Viking» har en 4 meter dyp vippekjøl med bulb. Mathis Værft brukte to dager på å rigge ned båten.

Det er skaden i skroget som oppstod under redningsaksjonen, som verftet nå skal reparere. Mathis Værft har 15 ansatte og lang erfaring. De har også bygd egne seilbåter tidligere.

Skaden er på ett 1,5 kvadratmeter stort område hvor også kjernen i sandwich-konstruksjonen må byttes.

Seil må repareres og tauverk skiftes, det blir en stor reperasjon. Vi har gjort slikt tidligere. Det blir en spennende jobb, forteller Kristian Mathis til minbaad.dk.

– Båten blir nå reparert i Danmark og er klar igjen om ca. en måned. Da får vi se hvordan været blir på nyåret, kanskje en Skagen til Færder på noen timer er en fin start på 2017, skriver Bjørn William Lindgren å Facebook.

 

 

 

 

 

LY: Galactic Viking lå i le av et skip, og fikk berget storseilet, men fartøyene kom kolliderte, og Galactic Viking fikk en skade i skrogsiden.
LY: Galactic Viking lå i le av et skip, og fikk berget storseilet, men fartøyene kom kolliderte, og Galactic Viking fikk en skade i skrogsiden.
SLEP: Galactic Viking måtte slepes i lav hastighet i en distanse på 72 nautiske mil mot røff sjø og hard vind.
SLEP: Galactic Viking måtte slepes i lav hastighet i en distanse på 72 nautiske mil mot røff sjø og hard vind.
HAVN: Båten ble slept inn til Hvide Sande for båten har ligget til nå.
HAVN: Båten ble slept inn til Hvide Sande for båten har ligget til nå.
SKADE: Også skroget til «Galactic Viking» ble skadet under redningsaksjonen i oktober.
SKADE: Også skroget til «Galactic Viking» ble skadet under redningsaksjonen i oktober.
DYP: Galactic Viking har en ekstrem kjøl på fire meter.
DYP: Galactic Viking har en ekstrem kjøl på fire meter.
BRED: Båten ble fraktet tvers over Danmark langs landeveien.
BRED: Båten ble fraktet tvers over Danmark langs landeveien.