Sailing the farm

SJØSATT: I høst ble aluminiumskroget sjøsatt og til våren venter verdenshavene.
SJØSATT: I høst ble aluminiumskroget sjøsatt og til våren venter verdenshavene.
GRUNNLEGGEREN: Jonny Birkelund ville realisere sin drøm om å bygge en båt han kunne dra på langtur med. Han fikk med seg over 300 medbyggere.
GRUNNLEGGEREN: Jonny Birkelund ville realisere sin drøm om å bygge en båt han kunne dra på langtur med. Han fikk med seg over 300 medbyggere.
RIGGEN NESTE: Båten ligger foreløpig uten rigg, men det blir neste prosjekt før båten skal gjøresseilklar og seile til våren.
RIGGEN NESTE: Båten ligger foreløpig uten rigg, men det blir neste prosjekt før båten skal gjøresseilklar og seile til våren.
MANGE: Over 300 personer har vært med på å bygge SAILING THE FARM og skal være med på deler av turen. Her er et lite knippe av dem.
MANGE: Over 300 personer har vært med på å bygge SAILING THE FARM og skal være med på deler av turen. Her er et lite knippe av dem.
SVEISING: Sveiseapparatet er blitt hyppig benyttet og er blitt håndtert av både menn og kvinner.
SVEISING: Sveiseapparatet er blitt hyppig benyttet og er blitt håndtert av både menn og kvinner.
GJESTEFLAGG: Gjesteflaggenelages selv ? alle elementer av langturen er under forberedelse.
GJESTEFLAGG: Gjesteflaggenelages selv ? alle elementer av langturen er under forberedelse.
EGENLAGDE BLOKKER: Alle blokkene om bord er blitt produsert av båtbyggerne selv.
EGENLAGDE BLOKKER: Alle blokkene om bord er blitt produsert av båtbyggerne selv.

Bonde–kollektivet

Siden starten for åtte år siden har 300 amatører vært med å bygge en kopi av Colin Archers losskøyte fra 1908. Nå er den sjøsatt og jomfruturen venter.

Publisert Sist oppdatert

Jeg fikk først høre om prosjektet for fem år siden. Det skulle være en skøyte under bygging i aluminium av en gjeng amatører på en bondegård på Toten. En telefon til byggherren, Jonny Birkelund, bekreftet ryktet. Jeg måtte gjerne komme og se på det som skulle bli en seilskøyte, men bare på den betingelsen at jeg ikke skulle skrive om båten eller prosjektet! Ikke før den var ferdig og seilklar. Og det kunne det bli flere år til.

En kald februardag i 2010 med mye snø, både i luften og på veien, fant jeg frem til bondegården på Kolbu, Østre Toten. Et stort reisverk på gårdsplassen innpakket i plastduk røpet verftet. Innenfor døren fylte et digert skrog i aluminium det meste av plassen både på dørken og under taket. Et gnistregn fra sveisingen på dekket over meg lyste opp i teltet. En ung jente med en stor maske foran øynene sto for sveisejobben. Etter hvert dukket det også opp flere verftsarbeidere.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER