LØFTET: Salongen er ett trinn opp. Motoren har fått plass under dørken i salongen.
LUKSUS: Eierlugaren er under cockpiten og har over fem meters bredde. Arealet er på ca 20 kvadratmeter.
LUKSUS: Eierlugaren er under cockpiten og har over fem meters bredde. Arealet er på ca 20 kvadratmeter.
LUKSUS: Eierlugaren er under cockpiten og har over fem meters bredde. Arealet er på ca 20 kvadratmeter.
BYSSE: Her kan du lage mat også når båten er i bevegelse. Kjøleskapet er slik som hjemme. Du finner også oppvaskmaskin og induksjonsplate, samt gassovn, og vinkjøler.
LUGARER: Gjestene sover forut. To speilvendte lugarer med bade fremst.
ELEGANT: Dufour har gitt skroget smekre linjer. Bred i hekken, men ikke like ekstrem som sine konkurrenter.
SOL: Det er solsengen akter som kan omgjøres til sittegruppe. Her er også byssa ute.
MAT: Bysse i cockpiten er nå en selvfølge. På Dufour må du stå på badeplattformen for å steke.
EKSTRA: En tredje sittegruppe har funnet plass mellom styreposisjonene.
TARGA: Cockpiten har en lav vindskjerm. Denne vil bli i ett stykke. Targabøylen er fornuftig.
TEAK: Fordekket er helt flatt. Teak er ekstra.
LYS: Sjekk overbyggets spesielle vinduer. Liner er ført under dekk, som er helt rent.
STORT: 5,5 meters bredde gir mye volum. Sjekk vinduene i dekk.

Skikkelig stort fra Dufour

Det franske verftet har klart å ta steget opp i en ny klasse, og utfordrer Beneteau og Jeanneau også på store båter.

ELEGANT: Dufour har gitt skroget smekre linjer. Bred i hekken, men ikke like ekstrem som sine konkurrenter.

Ny planløsning

Også interiøret er satt penere sammen. Skjøtene mellom platene har en mer nøyaktig tilpassing, og materialbruken er løftet mange hakk.

Nesten alle nye båter har to ror, men Felci har valgt kunn ett. Dette derimot er plassert lengre frem enn vanlig, slik at det gir bedre grep når båten krenger.

Dufour 63 Exclusive har et elegant skrog, som ser lettdrevet ut. Verftet hevder også at båten vil være svært rask under seil, og kan leveres med karbonmast for dem som verdsetter seilegenskaper høyt.

Tre sittegrupper

Du kan arrangere et bryllup om bord på denne båten. Cockpiten består av to L-formete benker med hvert sitt bord. Det gir en bedre passasje. Bak, mellom rattene, er det også en sittegruppe, eller en stor solseng, avhengig om hvordan putene legges. Under benken er det en utendørsbysse.

En targabøyle får storseilskjøte ut av veien. Bøylen er bygget i karbon. Båten kan også leveres med et fast biminitak, en trend som er tydelig på båtmessen. 

Dekket er helt flush foran masten. Overbygget har tre gigantiske vinduer i fremkant, vinduer som er bøyd fra dekk frem over overbyggets forkant. Løsningen er lekker, men glasset vil med tiden blir matt og slitt, og byttes.

I hekken er det en jollegarasje 2,8 meter Williams minijet.

Dufour 63 Exclusive koster fra 895 000 euro uten moms. Båten er da godt utstyrt. Du får da elektriske vinsjer og rullefokk. 180 hk motor. Baugpropell og ankervinsj. Opplagt ekstrautstyr er elektronikk og varme for Norge. 

PLANLØSNING: Båten kan levers med en rekk innredningsløsninger, også med bare to lugarer. Slik er det løst i den utstilte båten.
SMART: Båten har en rekke stikkontakter som kan snus. Her er det også USB-uttak.
LYS: Ingen kjellerfølelse her. Dufour går nye veier.
COCKPIT: Du finner to bord, og de kan slåes sammen til et gigantisk.