Contest 55CS

ELEGANT: Contest 55CS har dekkshus med fantastisk utsyn, men sittende i salongen er det skrogvinduene som gjelder.
ELEGANT: Contest 55CS har dekkshus med fantastisk utsyn, men sittende i salongen er det skrogvinduene som gjelder.
SALONG: Kartbordet er på tvers på byggenummer en.
SALONG: Kartbordet er på tvers på byggenummer en.
KONSTRUKSJON: Dekkshuset flyr over båten og holdes med tynne pilarer.
KONSTRUKSJON: Dekkshuset flyr over båten og holdes med tynne pilarer.
NIVÅER: Byssa et to trinn ned fra salongen.
NIVÅER: Byssa et to trinn ned fra salongen.
MAT: Gode arbeidsforhold i byssa som også har vindu.
MAT: Gode arbeidsforhold i byssa som også har vindu.
DETALJ: Krydderet er på plass i Contest.
DETALJ: Krydderet er på plass i Contest.
STIL Eierlugaren er innbydende og voluminøs.
STIL Eierlugaren er innbydende og voluminøs.
GJESTER: Køya i midtre lugar er smal. Båten kan leveres med køyesenger.
GJESTER: Køya i midtre lugar er smal. Båten kan leveres med køyesenger.
FORPIGG: Det er tre ulike løsninger i forpiggen. I den utslite båten er det en «Island bed».
FORPIGG: Det er tre ulike løsninger i forpiggen. I den utslite båten er det en «Island bed».
ELEGANT: Selv badet holder høy stil i nyheten fra Nederland.
ELEGANT: Selv badet holder høy stil i nyheten fra Nederland.
STYRING: Det meste kontrolleres fra rattpidestallen. Båten har et canbus-system fra C-Zone.
STYRING: Det meste kontrolleres fra rattpidestallen. Båten har et canbus-system fra C-Zone.
COCKPIT: Cockpitbenkene er på nivå med dekket.
COCKPIT: Cockpitbenkene er på nivå med dekket.
GARASJE: Verftet har satset på å få jolla inn i skroget, og det stjeler plass, men løsningen er elegant.
GARASJE: Verftet har satset på å få jolla inn i skroget, og det stjeler plass, men løsningen er elegant.

Dyrt og deilig fra Nederland

Contest Yachts hadde verdenspremiere på sin nye 55-foter på båtmessen i Düsseldorf. Vi fikk en omvisning. 

Publisert Sist oppdatert
DEKKSHUS: Høyt fribord, flushdekk og et lavt dekkshus er oppsktiften til Contest.
DEKKSHUS: Høyt fribord, flushdekk og et lavt dekkshus er oppsktiften til Contest.

Mellom 20 og 30 millioner kroner må du beregne for å få en Contest 55CS, men da får du en turseiler av høyeste klasse. 55-foteren er konstruert av judel/vrolijk, som også tegnet Najad, mens Wetzels Brown & Partners står for interiøret.

Nyheten er en sentercockpitbåt, men har lite til felles med Hallberg-Rassy 57, en båt som frister samme kundegruppe. Nederlenderne har valgt å ha jolla i garasje i hekken. 55-foteren har også et lavt dekkshus med løftet salong. Det gjør at dørken i den nederlandske båten har mange ulike nivåer. 

 

Ny stil

Contest har valgt en lettere og lysere stil under dekk. Dekkshuset er bygget avansert med tynne pilarer. Det gir en unik sikt ut. Interiøret er mer åpent, men færre skap, men 55-foteren kan tilpasses til kundens smak. I den ustilte båten var noen av skottene polstret med tekstiler som gir en lun atmosfære. 

 

Tre lugarer

Båten har en typisk planløsning for sentercockpitbåter av denne størrelsen. To gjestelugarer foran masten, begge med doble senger og dør, og ett felles bad. 

Men jollegarasjen tar verdifull plass. Det gjør at 55-foteren oppleves mindre under dekk enn sine konkurrenter. Det går spesielt ut over gjestelugarene forut. Begge har dobbelkøyer, men smalere enn på for eksempel HR 57. 

Salongen har en L-formet sitegruppe med to puffer. På babord side er det også en L-sofa. 

Byssa er to trinn ned, i gangen akterover til eierlugaren. En stort skrogvindu gir kokken en unik mulighet å følge med på hva som skjer ute. 

I akterlugaren er det også et stort vindu akterover. Dette får eieren glede av når hekken er åpen. 

 

Rent dekk

Dekket er digert og helt rent. Cockpitkarmene fortsetter uavbrutt fra dekkshuset. Båten har bare tre vinsjer i cockpiten, en på hver side til forseilet, og en i senter til storseilet. Båtens doble ratt står på akterdekket og er ubeskyttet. Båten har fått et fast baugspryd. Det er også muligheter for kutterstag. 

Avansert bygget

Skrog og dekk er vakuumstøpt som gir en sterke og lettere konstruksjon. Verftet har også benyttet karbon i forsterkninger for å kunne utnytte volumet bedre. Riggen kan også leveres i karbon. 

Båten har også vanntette skott bak eierlugaren og foran forpiggen, som reduserer faren for at båten skal synke. 

 

MODERNE: Contest 55CS har et moderne skrog med effektiv kjøl og ett ror.
MODERNE: Contest 55CS har et moderne skrog med effektiv kjøl og ett ror.
UTSIKT: Med jollegarasjen åpen er det utsyn akterover fra eierlugaren.
UTSIKT: Med jollegarasjen åpen er det utsyn akterover fra eierlugaren.
DESIGN: Buen i sofaen har samme radius som buen i overbygget.
DESIGN: Buen i sofaen har samme radius som buen i overbygget.
PLANLØSNING: Innredningen til den utstilte båten.
PLANLØSNING: Innredningen til den utstilte båten.
TEAK: Contest 55 CS har et herlig fordekk.
TEAK: Contest 55 CS har et herlig fordekk.
COCKPIT: Arbeidet skjer bak, og litt ubeskyttet. Contest 55 CS er en godværsbåt.
COCKPIT: Arbeidet skjer bak, og litt ubeskyttet. Contest 55 CS er en godværsbåt.