KUL. Dragonfly 40 vekte oppsikt i Dusseldorf. Linjene stemmer, og båten er smarte løsninger, men det koster.
KUL. Dragonfly 40 vekte oppsikt i Dusseldorf. Linjene stemmer, og båten er smarte løsninger, men det koster.
LEDD: Sideskrogen kan vippes bakover og in mot senterskroget. Det reduserer bredden til bare fire meter.
STUEPLASS: En kajakk får plass i sideskroget.
BAUGSPRYD: Ankeret henger under baugsprydet. Det gjør lanternen også, men er ikke det for lavt?
ENORM: Cockpiten er unik. Med doble ratt er det lett å bevege seg rundt.
DEKK: Sidedekkene er smale, men det er mulig å gå på trampolinene. Skjøtevinklen for fokka er smal.
DEKK: Sidedekkene er smale, men det er mulig å gå på trampolinene. Skjøtevinklen for fokka er smal.
KREFTER: Høy stabilitet gir store krefter på dekksutstyrtet. Storseilskjøtet kan dumpes med en panikksnor.
Selv om storseilskjøtet justeres med vinsj, er det stor utveksling.
Avlastere er god dimensjonert. Noen av strømpetypen.
RASK: Båten har 80 hk som skal gi høy marsjfart. Motoren er plassert langt bak i båten.
LEDD: Sideskrogen kan vippes bakover og in mot senterskroget. Det reduserer bredden til bare fire meter.
innredning: 40-foteren er som en 34-foter under dekk på grunn av smalt senterskrog og lang cockpit.
innredning: 40-foteren er som en 34-foter under dekk på grunn av smalt senterskrog og lang cockpit.
MAT: Byssa har bare induskjonsplater, ingen ovn.
MAT: Byssa har bare induskjonsplater, ingen ovn.
BAD: Badet har en grei størrelse, men ingen dusjrom.
Vasken er spesiallaget på grunn av begrenset bredde.
SKOTT: Hovedskottet tar opp enorme krefter, og har bare et hull inn i forpiggen.
SKOTT: Hovedskottet tar opp enorme krefter, og har bare et hull inn i forpiggen.
FORPIGG: Lugaren forut er hyggelig og lys.
KØYE: Akterlugaren har køya plassert meget lavt for å få høyde opp mot cockpiten.

Når fart betyr mest

Dragonfly 40 er bygget for dem som både vil ha komfort, og komme seg raskt rundt, men det koster.

Publisert Sist oppdatert
ENORM: Cockpiten er unik. Med doble ratt er det lett å bevege seg rundt.

559 000 euro uten moms koster standardversjonen av trimaranen. Det betyr at du må ut med syv millioner med moms, som raskt vokser til åtte millioner med litt utstyr, men så kan så seile rundt alle på fjorden. Trimaranen er 8,4 meter bred under seil, men sideskrogene vippes inn i havn, som gjør at båtens bredde begrenses til kun fire meter, 30 cm smalere enn Bavarias nye 40-foter.

Trimaranen kom rett fra verftet til Dusseldorf, og har aldri blitt sjøsatt. Sjefen for Quorning Boats som står bak Dragonfly, Jens Quorning, monterte selv de siste beslag i cockpiten under vårt besøk på messen, dagen før åpning.

Stabilitet koster

En trimaran her en enorm stabilitet. Det gjør at det oppstår store krefter på rigg og skrog, og alt må dimensjoneres kraftig. Det er en av årsakene at 40-foteren koster. De innfellbare sideskrogene er også en kostbar løsning. Karbonmast er også standard, selv på standardutgaven.

Men så får du en båt som kan seile jevnt i over 10 knop, men topphastigheter opp mot 20 knop.

Enormt med uteplass

STUVEPLASS: En kajak får plass i sideskroget som også har en plattform.

Dragonfly 40 er ikke verftets største båt, de bygget en like stor båt fra 2000 til 2007, Dragonfly 1200, men den nye 40 foteren har en lagt bedre cockpit. Det er også den første med to ratt. Cockpiten er lang, og gjennomtenkt. Med trampolinen mellom skrogene så blir det mye uteplass. Men armene til sideskroget er foran cockpiten, så det er ikke mulig å krybe ut på trampolinen som en forlengelse av cockpiten.

Smalt senterskrog

Høy fart er et resulat av lav vekt, høy stabilitet og et smalt, lettdrevet senterskrog. Senterskroget er smalt i vannlinjen, men breier seg ut, som gjør at innredningen blir større. Sammenlignet med en enskrogsbåt, så er 40-foteren som en 34-foter under dekk. Dragonfly byr på en hyggelig forpigg, salong, bysse og bad, og en akterlugar under cockpiten.

Senterskroget er dypt, og dørken er senket lavt i forhold til salongen som er ett trinn opp. Innredningen er gjort i alm.

Kraftig motor

Standard motor er på 40 hk, men det står en 80 hk i båten som var utstilt i Dusseldorf. Med denne motoren er cruisingfarten på over 10 knop. 80 hesteren veier ikke så veldig mye mer enn 40 hesteren. Stor motor ble også benyttet på Dragonfly 1200 med suksess.

Mens den gamle 40-foteren hadde akterlugar, og sentercockpit, er cockpiten nå bak, og motoren flyttet bakover, bak akterlugaren. For å balansere vekten er andre tunge gjenstander flyttet fremover.

Jens Quorning forteller om stor interesse for nyheten som erstatter dagens 35-foter.

innredning: 40-foteren er som en 34-foter under dekk på grunn av smalt senterskrog og lang cockpit.