NY: H-Båt bygges nå i Estland, men den er ikke billig. Ca 800 000 vil den koste seilklar.
NY: H-Båt bygges nå i Estland, men den er ikke billig. Ca 800 000 vil den koste seilklar.
COCKPIT: Cockpiten har like rette cockpitkarmer som originalen, men løygangen er ny. Her har rormannen flere trimmemuligheter for storseilet.
INNREDNING: Litt LED gjør susen. Finishen er bra, men under dekk er det kun topcoat på støpen.

Splitter ny H-Båt fra Estland

Saare Yachts har kjøpt formene til Hans Groops design fra 1967. Båten skiller seg ut på messen i Dusseldorf.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Dusseldorf

68 000 euro inkludert 19 prosent moms koster den linjelekre båten som fremdeles er populær i Mellom Europa og Danmark. Det er uten seil og henger, så regningen vil raskt nærme seg 800 000 kroner for klassikeren. Det er Saare Yachts tyske eier som har satt i gang prosjektet. 

Strenge entyperegler

Den nye H-Båten er støpt i samme former, så det meste er likt, men skroget er støpt med vinylester i stede for polyester som er seigere og sterkere. Vinylester trekker mindre vann også, så sjansene for osmose er minimal. 

Selv om båten er bygget bedre, så veier den det samme fordi klassereglene har en definert vekt.  

AKTERSTAG: Halingen for for akterstaget er ført under dekk.
ENTYPE: Saare er et verft som bygger turseilere som konkurrerer med Hallberg-Rassy.
COCKPIT: Cockpiten har like rette cockpitkarmer som originalen, men løygangen er ny. Her har rormannen flere trimmemuligheter for storseilet.

Bedre dekksutstyr

Båten utstilt har en bøyle i cockpiten for skjøtet til storseilet, og med trimmemuligheter. Akterstaget er ført under dekk til midten av cockpiten. Det er også avlastere på hyttedekk som gjør at mannskapet kan trimme mens de sitter på rekka. 

Garantert båtplass 

Det er lange ventelister for båtplass på innsjøene i Tyskland, men der det er H-Båt-miljøer, er nye båter hjertelig velkommen. Det gjør det lettere å få båtplass med denne båten, enn for andre type båter. H-Båten er også unik ved at den kan trailes, seiles på tur, og har en stor entypeklasse. 

INNREDNING: Litt LED gjør susen. Finishen er bra, men under dekk er det kun topcoat på støpen.