Storselger fra Swan
Kjøper du en Nautor's Swan 48 i dag, får du den ikke før i 2022.
Lang leveringstid er blitt et problem for Nautor, som vurderer å bygge en form til for å tilfredstille etterspørslen etter 48-foteren, en modell som virkellig står for de verdiene verftet er kjent for. Det finske verftet har solgt 38 båter, og snittprisen på de solgte båtene ligger på mellom 11 og 15 millioner kroner. To av de solgte er kjøpt av nordmenn. Den ene av dem ble solgt på tegninger, og blir levert til sommeren. 15 millioner kroner er mye, men den typiske kjøper av en Swan sparer heller ikke på utstyret. Swan 48 er faktisk billigere enn hva man skulle tro, ca 16 prosent mer enn en Solaris eller X-Yachts.

Kvalitet i alle detaljer
Swan 48 er ikke ekstrem på noen måter. German Frers er designer, samme som Hallberg-Rassy, og skroget har mye tilfelles med siste generasjon fra Orust. Samme brede hekken, og to ror, men finnen har en mer ekstrem kjøl, og lavere vekt. Skroget har mye volum, og det gjør dagens 48-foter enormt mye større en Swan 48 fra 90-tallet.
Bye av det som var typisk Swan er borte, men materialvalget og kvaliteten er her fremdeles. Brodekket er heldigvis borte, eierlugaren er også flyttet frem. Planløsningen på den nye 48-foteren er mer lik X-Yachts og Grand Soleil, men du kan se det har gått med mer arbeidstimer i denne.


Flere stiler
Innredningen leveres i tre ulike stiler. Båten på messa har tradisjonell Swan-stil under dekk. Skandinavisk stil er mer fargeglad, mens Velbet Vibe er mer vågal. Det er også noen valg i planløsningen. Det er mulig å få V-køyer i forpiggen, i stede for dobbeltseng. Den utstilte båten har kartbordet i miden av styrbord benk i salongen. Det er mulig å ha kartbordet helt i front, mor hovedskottet. Skottet som deler akterlugarene er flyttet mot babord, noe som gjør styrbord akterlugaer større. Her er det to separate køyer, med en dobbeltkøye til babord.
Babord akterlugar kan også leveres med en køye, og mer stueplass, eller åpen, hvor byssa er gjort lengre.
Byssa er delt med vaskene mot leideren, mer mot midten av båten.
Det er lett å la seg begeistre i denne båten, og det er sjeldent vi ser noe så gjennomtenkt og skikkelig. En båt laget av folk som forstår hva som kreves av å bo i en båt under ulike forhold over lengre tid. Det er vanskelig å finne svakheter, men jeg liker ikke dørken på badet. Den bestå av treplater, men hvorde vært støpt i plast. Det er lett at man bommer på doskålen når det er litt sjø, og plast er mye lettere å hode ren.
Dørken i hele båter er også litt glatt.


Rent dekk
Swan 48 er en performance cruiser, hvor turkomfort er viktigere enn regattaegenskapene. Båten er super for Færderseilasen, men ikke ideell for Fastnet Race. Cockpiten er høyt plassert for å gi volum til lugarene under. Cockpitbordet kan demonteres, men det er ikke gjort med et håndgrep. Storseilskjøtet er ført til cockpitdørken gjennom en føring i cockpitbordet. Det reduserer skaden for at mannskap skal bli skadet ved en ufrivillig jibb, men gir alle fordelene ved å ha skjøtetpunktet lengre bak på bommen.
Båtens fire vinsjer er satt på cockpitkarmen. De forrerste for forseilet, og de bak for storseilet. Alle liner er ført fra masten under dekk til disse vinsjene. Også genuaskjøtet er skult. Båten mangler håndrekke på hytta.
Rormannen har god plass rundt rattene, men har ingen benk bak. Det er mulig å sitte på karmen, mne ikke med rattene mellom beina. Rormannen må stå for å se plotterne på pidestallen, men det er et instrument på cockpitbenken som rormannnen kan se diagonalt over cockpiten fra en naturlig styreposisjon.
På fordekket er det plass til puter, og dekket er nedsenket, klargjort for en selvslåer. I baugen er det et digert stuerom som er avdelt for ankerkjettingen i akterkant, slik at vekten kommer lengst mulig akter. Her er det pass ti en gennaker eller code 0.
Akter er det jollegarasje.
