Brenta og Hanse-Schmidt på lag
Den tidligere Hanse-sjefen er tilbake med nytt verft og mye større båter.


HOVEDBILDE: Slik ser Brenta 80 ut, et samarbeid mellom Michael Schmidt og Brenta Design.
Michael Schmidt solgte seg ut av Hanse i 2011 og det har vært relativt stille fra den kanten siden det. Nå er han tilbake med verftet Michael Schmidt Yachtbau som planlegger å bygge store båter. Den første på tegnebrettet er Brenta 80. Navnet Brenta fordi Schmidt samarbeider med Lorentza Argento, sjefen i Brenta Design siden Lucas Brenta ga seg i selskapet.
– Jeg har alltid vært drevet av ønsket om å bli bedre. Jeg streber etter å utvikle båter forut for sin tid, og til å jobbe med mennesker som har visjoner. Disse prinsippene har også drevet mitt nye prosjekt, skriver Michael Schmidt på prosjektets nettsider.
– Med Lorenzo Argento fra Brenta Design og Sir David Chipperfield har jeg funnet folk med en lignende lidenskap. Argento for maritim design og Chipperfield for interiør og design. De har kompromissløst fulgt min visjon om en ideell cruiser, preget av skjønnhet, enkelhet og ytelse, fortsetter han.
Båten han snakker om er da Brenta 80. Planen er at den skal komme i tre varianter: sentercockpit, aktercockpit eller med dekksalong.
Micheal Schmidt har også planer om en 100-foter og en motorbåt, lengde ukjent, med navnet «Day Power».
Brenta 80:
Lengde: 23.99 m
Lengde vannlinje: 21.75 m
Bredde: 6.00 m
Dypgående: 3.50 m
Deplasement: 30.900 kg
Storseil: 188 m²
Selvslående fokk: 118 m²
Code0: 230 m²
Gennaker: 403 m²
Motor: Yanmar 240 hk
Diesel: 900 l
Vanntank: 900 l
Design: Lorenzo Argento, Brenta Design
Interiørdesign: Sir David Chipperfield,
David Chipperfield Architects