BÅTEN MIN - Dehler 38

KOMBINASJON: Gode seilegenskaper, fart og den komforten man vil ha, særpreger Dehler 38.
BRA: Selv i 10–12 m/sek var det ikke noe problem å seile Dehler 38. Ett rev var satt og rorgrepet upåklagelig.
SALONG: Plassen er god og interiøret varmt og vennlig. I benkene er det tanker og under bordet befinner motoren seg. Det resulterer i at stueplassen er begrenset.
KARTBORD: Kartbordet gir en god og praktisk arbeidsplass for navigatøren.
BYSSA: Byssa kan synes liten, noe eierne ikke er helt enige i. Stor nok, mener de.
MOTOREN: Tilgangen til motoren skjer gjennom å fjerne salongbordet. Plasseringen er gunstig vektmessig, men en grunnstøting avslørte ulempene.
GJENNOMGANG: For å komme til lugarene akter, må du gå igjennom toalettrommet.
RENT DEKK: Dekket er rent og fint å gå på, og det kom sjelden sprut over dekk.
COCKPIT: Båten har rorkult, noe eierne verdsetter, og man sitter godt. Kassetten akter kan fjernes.
BATTERI: Fra masten kommer en haug av liner som betjenes av et batteri av vinsjavlastere.

Båten som skulle ha alt

Dehler 38 skulle inneholde alt. Den skulle være rask, komfortabel og innovativ. De som kjøpte båten nesten 30 år etter er fornøyde med det.

Publisert Sist oppdatert

Da jeg begynte å seile på åtti-tallet, betraktet jeg Dehler-båter mest som regattabåter. I alle fall som raske båter. Det var mer fordi de så sånn ut, med en nesten aggressive pilformete linjer, enn at jeg hadde så mye peiling.

Lensetakler og mengder av kontroll-liner ført til store avlasterbatterier og en haug med vinsjer kunne virke både respektinngydende og imponerende på en fersk turseiler.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER